دبیر اتاق بازرگانی ایران و عراق خبر داد:

پافشاری عراق به دریافت گاز و برق از ایران

دبیر اتاق بازرگانی ایران و عراق گفت: با توجه به نیاز عراق به برق و گاز ایران، هرچه آمریکا فشار آورد، معافیت یک ماهه داد و اصرار کرد، مقامات این کشور نپذیرفتند و اعلام کردند در صورت قطع واردات گاز و برق از ایران دچار مشکل سیاسی- امنیتی می‌شوند، بنابراین ایالات متحده مجبور شد چشم پوشی کند. حمید حسینی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره معافیت عراق از تحریم‌های واشنگتن علیه ایران در زمینه انرژی گفت: معافیت عراق در زمینه صادرات گاز و برق است و امکان تبادل پولی هم به دینار فراهم شده است. وی افزود: عراق یکی از مهمترین بازارهای بخش برق و گاز ما است، حدود 1500 مگاوت برق به این کشور صادر می‌کنیم که امکان افزایش این رقم را داریم. در زمینه گاز هم از 18 میلیون متر مکعب شروع کرده و اکنون روزانه 38 میلیون متر مکعب به بغداد و بصره ارسال می‌شود که همه این گاز صرف سوخت نیروگاه‌های عراق می‌شود. دبیر اتاق بازرگانی ایران و عراق تصریح کرد: عراق اخیرا اعلام کرده کلا حدود 10 هزار مگاوات برق در این کشور موجود است که از این میزان 1500 مگاوات را از ایران دریافت می‌کند، و 2500 مگاوات نیز از محل واردات گاز از ایران، برق تولید می‌کند، این در حالی است که حدود 30 هزار مگاوات برق نیاز دارد تا نیاز مردم و صنعت را برطرف کند، این خلاء باعث شده شهرهای این کشور فقط 8 ساعت در شبانه روز برق داشته باشند.

    

معاون سازمان امور مالیاتی خبر داد

بخشودگی و تقسیط مالیات واحدهای تولیدی

معاون سازمان امور مالیاتی بخشودگی حداکثری جرایم قابل بخشش مالیاتی، تقسیط بدهی‌های مالیاتی و حذف مجوزهای زاید را از جمله برنامه‌های استراتژیک سازمان امور مالیاتی برای جلوگیری از افزایش فشار بر واحدهای تولیدی در سال سخت اقتصاد برشمرد. به گزارش ایسنا، مجموع شرایط در اقتصاد کشور به گونه‌ای است که احتمالاً فشارهای هزینه‌ای و درآمدی بر بودجه دولت بیشتر از سال‌های قبل باشد و با توجه به اینکه مجرای اصلی درآمدی دولت بعد از صادرات نفت، «مالیات»  است، احتمالاً تمرکز و فشار بیشتری هم روی آن اعمال خواهد شد. این مساله البته حساسیت کار سازمان امور مالیاتی را بیشتر خواهد کرد، چراکه به امور مالیاتی نمی‌توان به عنوان یک منبع درآمدی صرف مانند نفت نگاه کرد. در شرایطی که به گفته بسیاری از کارشناسان، شرایط رکود تورمی بر اقتصاد حاکم است و بسیاری از بنگاه‌های تولیدی با شرایط سختی درگیر هستند به نظر می‌رسد سازمان امور مالیاتی هم باید در سیاست‌های مالیاتی خود تجدیدنظر کند و در سال سخت اقتصاد تمرکز خود را به سمت اخذ مالیات بیشتر از غیر مولدها که کمترین سود را برای اقتصاد دارند، ببرد.

    

قیمت سیب‌زمینی تا هفته آینده کاهش می‌یابد

رئیس اتحادیه میدان مرکزی میوه و تره بار تهران گفت: با عرضه سیب زمینی گرگان تا هفته آینده، کمبود این محصول در بازار برطرف و قیمت‌ها کاهش می‌یابد. این درحالی است که در دو تا سه هفته اخیر قیمت  هر کیلوگرم سیب زمینی نو طبق نرخنامه میدان مرکزی میوه و تره بار تهران بین ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰ تومان و در بازار   ۸۰۰۰ تومان نیز  رسیده بود. اسدالله کارگر در گفت و گو با ایرنا افزود: در حال حاضر سیب زمینی نو مورد نیاز کشور از استان‌های جنوبی تامین می‌شود که بازار را به شکل کامل پوشش نداده اما با ورود سیب زمینی از گرگان قیمت این محصول بزودی متعادل می‌شود. به گفته وی، عدم ثبات قیمت در محصولات کشاورزی ناشی از نوسان میزان تولید در فصول مختلف، وضعیت آب و هوایی و شرایط تولید است که در نرخ‌گذاری این محصولات تاثیر بسزایی دارد.