تورم ۴۷ درصدی در نهاده‌های ساختمانی

در پایان سال گذشته، تورم در نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی تهران به ۴۷.۸ درصد رسیده است. به گزارش ایسنا، اطلاعات مرکز آمار از وضعیت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران در سال ١٣٩٧ نشان از آن دارد که شاخص قیمت در این بخش با ۴۷.۸ درصد افزایش نسبت به سال ١٣٩٦، به عدد ٣١٣.٤ رسید. در حالی که این شاخص در سال ١٣٩٦ به ۲۱۲.۱ رسیده و نسبت به سال ١٣٩٥، ١٢.٣ درصد افزایش یافته بود. شاخص نهاده‌های ساختمانی در تمامی فصل‌های سال گذشته با افزایش روبرو بوده است. در این بین بیشترین تغییرات فصلی به تابستان با تورم ٢٥.٧ درصد اختصاص دارد. شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران در گروه «آهن‌آلات، میلگرد و پروفیل درب و پنجره» با ۸۱ درصد، «چوب» با ۹۹ درصد، «خدمات» با ۲۰.۷ درصد افزایش نسبت به سال قبل به ترتیب بیش‌ترین تأثیر را در افزایش شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران نسبت به سال قبل (١٣٩٦) داشته‌اند.

    

دلیل گرانی شکر، ماکارونی  و تن ماهی اعلام شد

دبیر ستاد تنظیم بازار دلایل گرانی ماکارونی و تن ماهی را افزایش قیمت فروش گندم به صنایع و قطع ارز دولتی برای واردات قوطی کنسرو ماهی اعلام کرد. عباس قبادی دبیر ستاد تنظیم بازار کشور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با عنوان «ضرورت تشدید نظارت بر تامین تا توزیع کالاهای اساسی» گفت: بر اساس قانون بودجه امسال نرخ فروش گندم به شرکت و صنایع وابسته، از 950 تومان به هزار و 850 تومان افزایش یافته است. قبادی افزود: علاوه بر این شاهد افزایش هزینه های دستمزد بودیم و همه اینها باعث افزایش 70 درصدی قیمت ماکارونی در بازار شد. وی گفت: کارخانجاتی که برای صادرات بخواهند گندم را برای عبور موقت وارد کنند مشکلی ندارند و امکان واردات آن وجود دارد. قبادی با بیان اینکه 50 تا 60 درصد ماهی تن از طریق واردات به کشور می آید افزود: هم زمان قیمت صید ماهی صیادان هم افزایش یافت و واردات قوطی کنسرو ماهی از ارز 4 هزار و 200 تومانی به ارز نیمایی تغییر یافت و همه اینها باعث افزایش کنسرو تن ماهی شد. وی با بیان اینکه ذخایر شکر در کشور به حد کافی وجود دارد به ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت: با توجه به افزایش مصرف شکر در این ماه باید 450 تا 500 هزار تن شکر توزیع می شد تا مشکلی در قیمت آن پیش نیاید.

    

کاهش ۳۸ درصدی  تولید وانت در کشور

جدیدترین آمار انجمن خودروسازان ایران نشان می‌دهد که تولید انواع وانت در فروردین ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، ۳۸ درصد کاهش یافته است. به گزارش ایسنا، طبق آمار اعلام شده تولید وانت در فروردین ماه سال جاری به ۱۹۱۶ دستگاه رسیده که نسبت به تعداد ۳۰۹۰ دستگاهی مدت مشابه سال گذشته، ۳۸ درصد کاهش یافته است. طبق این آمار تولید وانت در گروه صنعتی ایران‌خودرو ۹۷.۳ درصد کاهش یافته و به هشت دستگاه رسیده است. این شرکت در فروردین‌ماه سال ۹۷، ۲۹۱ دستگاه وانت تولید کرده بوده است. پس از آن گروه بهمن با تولید ۳۰۴ دستگاه در فروردین امسال نسبت به ۶۲۱ دستگاه تولید شده در مدت مشابه سال گذشته، ۵۱ درصد کاهش تولید داشته است. آمار منتشر شده از سوی انجمن خودروسازان ایران نشان می‌دهد که میزان تولید وانت در گروه خودروسازی سایپا نیز با کاهش ۲۳.۸ درصدی همراه بوده و از ۲۰۹۵ دستگاه در فروردین سال گذشته به ۱۵۹۶ دستگاه رسیده است.