یک کارشناس حوزه خودرو عنوان کرد: ما از رفتار تصمیم‌گیران و سیاست‌گذاران در صنعت و بازار خودرو این سیگنال را دریافت می‌کنیم که صنعت و بازار به صورت کامل رها هستند؛ بدین معنا که علیرغم وجود نهاد‌های مختلف متولی هیچ حکمرانی را بالای سر این صنعت نمی‌بینیم. نکته دوم این است که در بازار خودروی ما به دلیل فضای رها و افسارگسیخته‌ای که وجود دارد و هیچ متولی ندارد، یک سری شرکت‌هایی که صرفا بازرگانی بودند و تا دیروز قطعه می‌آوردند، الان ادعا دارند می‌توانند خودرو وارد کنند ولی هیچکدام نماینده رسمی نیستند.

مرتضی مصطفوی در پاسخ به اینکه «با وجود بیش از ۵۵ شرکت واردکننده خودرو در بازار ایران، این حجم زیاد واردکننده چه تاتیری بر کیفیت خدمات پس از فروش و تامین قطعات دارد؟»، به اقتصاد۲۴، گفت: این موضوع باعث می‌شود خریدار خودرو‌های وارداتی در زمینه گارانتی به شدت به مشکل بخورد، چراکه شرکت‌های غول پیکر رسمی که سال‌های قبل نماینده داشتند، وقتی خودرو به مشکل می‌خورد زیربار نمی‌رفتند یا در حوزه قطعات همین الان مونتاژکاران آن را نمی‌پذیرند چه رسد به شرکت‌های بازرگانی که صرفا به دنبال سود هستند و هیچ مسئولیتی در قبال گارانتی و مسائل دیگر برعهده نمی‌گیرند.

او ضمن بیان اینکه به دلیل فضایی که در بازار و صنعت خودرو حاکم است، هرکسی هرکاری بخواهد و بتواند که منافعش بیشتر شود را انجام می‌دهد، افزود: چه تولیدکنندگان که در اصل مونتاژکار خودرو هستند و چه واردکننده، همه از این بازار و صنعت رها حداکثر استفاده را می‌کنند و از خلاء یک حکمران قدرتمند برای خود منفعت کسب می‌کنند. من همیشه به دیگران پیشنهاد می‌دهم یا خودروی وارداتی نخرید یا اگر هم خریداری می‌کنید از شرکت معتبری بخرید که محصول خود را ضمانت می‌کند

این تحلیلگر بازار خودرو تصریح کرد: ما خودروساز نداریم؛ چیزی که در صنعت خودرو می‌بینم بیشتر مونتاژکارانی هستند که از چین قطعه می‌آورند. به دلیل پایین بودن تعرفه واردات قطعات خودرو، به هر حال این بازار جذابیت دارد، اما هیچ سامانی هم به این بازار نمی‌دهند تا رفتار مونتاژکار سبب توسعه صنعت خودرو شود. پایین بودن تعرفه واردات قطعات خودرو باعث شده است که واردکننده و مونتاژکننده در حقیقت یک کاری را انجام دهند و از این رو رقابتی رخ نمی‌دهد. در هر دو حالت خدمات پس از فروش به ارز و واردات وابسته هستند؛ لذا در شرایط کمبود ارز، تحریم و مشکلات دیگر رقابت بین واردکننده‌های اصلی و مونتاژ کاران هیچ اثری در کیفیت خدمات پس از فروش نمی‌گذارد چراکه صنعت ما کاملا رها شده است.

مصطفوی  همچنین در پاسخ به اینکه «در مقایسه با تولیدکنندگان داخلی، واردکنندگان جدید چقدر در زمینه تامین قطعات یدکی در شرایط تحریمی آسیب‌پذیرتر هستند؟»، بیان کرد: اقتصاد و صنعت ایران به ویژه در حوزه خودروسازی، به دلیل پایین بودن تعرفه واردات قطعات خودرو هیچگاه سراغ تولید نرفته و سراغ مونتاژ رفته‌ایم. طبیعی هم هست چراکه مونتاژ کاری سود داشته و واحد‌های بازرگانی و حتی تولیدی هم سراغ مونتاژ خودرو رفته‌اند و این موضوع تبعات خود را الان نشان می‌دهد؛ لذا چه واردکننده و چه مونتاژکاران که شبه وارداتی هستند، هر دو آسیب می‌بیند. با این شرایط هیچ امیدی به بهبود خدمات پس از فروش نیست.