یک تحلیلگر بازار: بوی برنج ۱۴۰۴ پای دلالان را به بازار مصرف باز کرد
تحلیلگر بازار برنج معتقد است که افزایش قیمت برنج نه برای تولیدکننده مناسب است نه برای مصرف کننده، اما یک گروه خاص به نام دلال در این بین از فرصت استفاده و دست در جیب هر دو طرف عرضه و تقاضا میکند.
رامین میرحسینی در گفتوگو با اقتصاد24، تصریح کرد: در سال ۱۴۰۳ میزان تولید برنج به ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن رسید، اما این میزان تولید، جوابگوی نیاز مصرف نیست، اما با توجه به بخش واردات، بازار برنج باید بدون نوسان باشد، اما متاسفانه نیست. از ابتدای خرداد سال جاری موضوع افزایش قیمت برنج آغاز شده تا جایی که قبل از ورود برنجهای جدید ۱۴۰۴ به بازار، محصولات دپویی سال گذشته به کیلویی ۲۴۰ هزار تومان رسیده است.
او به دلایل افزایش قیمت برنج از همان ابتدای سال جاری پرداخت و گفت: از قبل از سال جاری با اعلام وضعیت کاهش بارش در کشور، همه متوجه بحران آب و به دنبال آن کاهش تولید برنج شدهاند و این موضوع باعث گرانی بیش از تولید محصول برنج شده است.
این کارشناس بازار برنج با تاکید بر اینکه دولت پیش از هر اقدامی باید حامی کشاورز و تولیدات کشاورزی باشد، بیان کرد: موضوع افزایش هزینههای تولید نیز از دیگر مسائلی است که توانست بار دیگر بازار برنج را به سمت افزایش قیمت هدایت کند.
میرحسینی گفت: نمیتوان به مردم گفت که برنج مصرف نکنند؛ برنج وارداتی هم به هر ذائقهای سازگار نیست و مردم میخواهند از محصولی که سالهای سال در کشورشان تولید میشده، استفاده کنند، اما با برنج کیلویی ۲۰۰ هزار تومان شدنی نیست!
او تاکید کرد: احتمال افزایش قیمت برنج به بیش از رقمهای فعلی شدنی نیست چراکه توزیع کنندگان میدانند که مردم قدرت خرید با رقمهای غیر واقعی را ندارند و باید از ترفند گرانی برنج به شدت دوری کنند.
این کارشناس بازار برنج ادامه داد: افزایش قیمت برنج نه برای تولید کننده مناسب است نه برای مصرف کننده، اما یک گروه خاص به نام دلال در این بین از فرصت استفاده و دست در جیب هر دو طرف عرضه و تقاضا میکند.
گفتنی است، دولت باید با سیاستگذاریهای مناسب مثل خرید تضمینی، کنترل واردات، ارائه تسهیلات و حمایت از مکانیزاسیون کشاورزی، از برنجکاران حمایت کند. کمک به کشاورزان برای بازاریابی بهتر و برندسازی برنج ایرانی میتواند به افزایش ارزش افزوده و رقابتپذیری آن کمک کند.
در کل، حفظ بازار برنج داخلی فقط یک بحث اقتصادی نیست، بلکه حفظ امنیت غذایی است که باید با دقت و برنامهریزی به آن پرداخت. یکی از بزرگترین تهدیدها برای بازار برنج داخلی، واردات بیرویه و بدون برنامه است که میتواند قیمتها را در بازار داخلی تحت تأثیر قرار دهد و کشاورزان را متضرر کند. افزایش هزینههای تولید (بذر، کود، سم، کارگر و...) میتواند برنجکاری را برای کشاورزان
غیر اقتصادی کند.
دیدگاه تان را بنویسید