رامتین موثق

در هفته جاری، بجز دوشنبه، بازار سرمایه روند مثبت و سبزی داشت و شاخص کل در حال صعود بود. اما از دیگر بازارها، اخبار چندان مثبتی به گوش نمی‌رسد زیرا دلار در حال نوسان میان 59 تا 61 هزار تومان است و چشم‌انداز مثبتی برای کاهش آن مشاهده نمی‌شود. همچنین حباب طلا و سکه مدام در حال افزایش است به طوری که قیمت سکه امامی (طرح جدید) دیروز، ۱۵ اسفند ۱۴۰۲، به ۳۶ میلیون و ۴۸۲ هزار تومان رسید که حباب آن را روی رقم ۶ میلیون و ۴ هزار تومان قرار داد.

به نظر می‌رسد این رفتار بازار در واکنش به ورود تندروها و دلارزدایان به مجلس باشد اما چرا بازار سرمایه بر خلاف بازارها در حال صعود است و فقط یک روز کاهشی بوده؟ 

رشد  32  هزار  واحدی  شاخص  کل

دیروز شاخص کل بازار سرمایه یک رشد 32 هزار واحدی را تجربه کرد و به 2 میلیون و 172 هزار واحد رسید. همچنین  شاخص کل هم‌وزن با رشدی 4 هزار واحدی به ارتفاع 739 هزار واحد رسید. به گزارش تسنیم، بازار سهام سومین روز کاری هفته را با نیم نگاهی به رشد نرخ ارز در بازار غیر رسمی، صعودی آغاز کرد و رفته رفته بر تقاضای بازار نیز افزوده شد. گفتنی است اکثر سهام گروه پالایشی در روز جاری در نزدیکی‌ صف خرید معامله شدند.

ارزش معاملات خرد در بازار دیروز 15 اسفند ماه، مبلغ 6 هزار میلیارد میلیون تومان بود. گفتنی است حقیقی‌ها در روز جاری حدود 600 میلیارد تومان به بازار سهام تزریق کردند. دیروز 239 نماد در محدوده مثبت و 202 نماد در محدوده منفی و در بازار فرابورس 182 نماد در محدوده مثبت و 172 نماد در محدوده منفی معامله شدند.

انتخابات اخیر به نظر نمی‌رسد تاثیر خاصی در بازار داشته باشد؛ اما خبری که به نظر می‌رسد نسبتا برای بازار مهم بود اینکه رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس فعلی رای نیاورد. او در مسائل بورس اظهارنظر می‌کرد و خود را فعال بازار سرمایه می‌دانست، اما رای نیاورد

سبز شدن   با   خودرویی‌ها

یک کارشناس ارشد بورس در گفت‌وگو با «توسعه ایرانی» درباره رفتارهای این هفته بازار سرمایه عنوان کرد: رفتارهای این روزهای بازار سرمایه می‌تواند واکنش به انتخابات مجلس باشد؛ اما مثبت شدن بازار بیشتر مربوط به گروه خودرو بود.

علی محسنی با بیان اینکه خودرویی‌ها منتظر چند خبر بودند و به نظر می‌رسد این خبرها منتشر شد، درباره تاثیر آنها در بازار اظهار کرد: قرار بود خودروسازان افزایش سرمایه‌ای از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها داشته باشند. یعنی دارایی‌های آنها با توجه به تورم به‌روزرسانی شود که اخباری مبنی بر رفع موانع قانونی آن منتشر شد که خبر مثبتی بود.

او تصریح کرد: معمولا این کار برای بورس خبر مثبتی است هرچند در اصل اثری روی شرکت‌ها نمی‌گذارد زیرا فقط دارایی آنها در ترازنامه به ارزش روز می‌شود و قیمت سهم هم قاعدتا خود را با تورم تنظیم می‌کند.

این کارشناس بازارهای مالی افزود: همچنین مجوزهایی در حال صدور است که قیمت‌گذاری خودرو مقداری از قیمت‌گذاری دستوری فاصله بگیرد. محسنی تاکید کرد: قیمت‌گذاری دستوری بلای جان صنعت خودرو است و باعث زیان سنگینی به خودروسازان شده است. اگر این مجوز بیاید و قیمت خودروها تا حدی به قیمت بازار نزدیک شود، باعث می‌شود خودروسازان یا از زیان‌دهی خارج شوند یا زیان کمتری داشته باشند.

او درباره دیگر اخبار مثبت بازار گفت: در صنایع دیگر اخبار خوب داشتیم برای مثال در صنعت پتروشیمی مقرر شده است که عوارض صادرات محصولات کاهش پیدا کند.

نشت   اطلاعات   و   اخبار، آن  هم   نه به   شکل منصفانه   و   عمومی 

این تحلیلگر بازار سرمایه درباره سازوکار تاثیر اخبار بر بازار سهام بیان کرد: بعضی از اخبار مثبت زودتر منتشر می‌شود و برخی زودتر خبردار می‌شوند و بعد از واکنش سبز بازار، اخبار به صورت عمومی منتشر می‌شود. محسنی خاطرنشان کرد: یعنی در بازار نشت اطلاعات و اخبار، آن هم نه به شکل منصفانه و عمومی، وجود دارد یعنی یک عده ابتدا متوجه می‌شوند و بعد همه از آنها مطلع می‌شوند.

علی محسنی در گفت‌وگو با «توسعه ایرانی»: در بازار نشت اطلاعات و اخبار، آن هم نه به شکل منصفانه و عمومی، وجود دارد. به عبارتی برخی از اخبار مثبت زودتر خبردار می‌شوند و بعد از واکنش سبز بازار، اخبار به صورت عمومی منتشر می‌شود. در روزهای اخیر نیز نشت خبرهای مرتبط با خودرویی‌ها باعث صعود بورس شد و نکته رشد بازار سرمایه همین است

او درباره ادامه روند بازار سرمایه اظهار کرد: اکنون نکته رشد بازار همین است، شاخص ۱۰۰ هزار واحدی رشد کرد و طی روزهای گذشته عرضه‌ها بیشتر شد و همه منتظرند در روزهای آینده بازار بتواند به رشد خود در کوتاه مدت ادامه دهد یا عرضه‌ها مانع این رشد شوند.

این کارشناس بازارهای مالی درباره احتمال منفی شدن بورس عنوان کرد: در کوتاه‌مدت ممکن است اما در میان‌مدت با توجه به قیمت دلار که به ۶۰ هزار تومان رسیده، به نظر می‌رسد در چندماه آینده بتوانیم صعود داشته باشیم.

انتخابات   مجلس  تاثیر  مشخصی  ندارد

محسنی در ادامه درباره واکنش بازار به انتخابات مجلس بیان کرد: انتخابات مجلس تاثیر مشخصی بر بازار سرمایه ندارد. بازار به انتخابات ریاست‌جمهوری، با توجه به اینکه رئیس‌جمهور مقام دوم کشور است و از نظر سیاسی اهمیت بالایی دارد، واکنش بیشتری نشان می‌دهد و انتخابات مجلس در مقایسه با ریاست‌جمهوری، برای بازار اهمیت کمتری دارد.

او اضافه کرد: انتخابات اخیر به نظر نمی‌رسد تاثیر خاصی در بازار داشته باشد اما به این دلیل که دقیقا شنبه بعد از انتخابات بازار مثبت شد، برخی احساس کردند که می‌توان ارتباطی بین این دو ایجاد کرد.

این کارشناس ارشد بورس به نتیجه انتخابات اشاره کرد و گفت: برای مثال خبری که به نظر می‌رسد نسبتا برای بازار مهم بود اینکه رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس فعلی رای نیاورد. او در مسائل بورس اظهارنظر می‌کرد و خود را فعال بازار سرمایه می‌دانست، اما رای نیاورد.

رشد   به  علت   بازدهی   پایین

محسنی درباره تاثیر دلار و رفتار بازارهای مختلف مالی بر بورس،‌اظهار کرد: یکی از نکاتی که باید مورد توجه قرار بگیرد، این است که مدل مدیریت بانک مرکزی به صورتی است که نمی‌تواند در برابر رشد دلار مقاومت کند.

او ادامه داد: درست است که به نظر می‌رسد دلار ۶۰ هزار تومانی یک سطح مقاومتی دارد، اما چون افت نکرده و قیمت حول ۶۰ هزار تومان مانده، سیگنالی که همه می‌گیرند این است که وضعیت از نظر سیاسی و روانی و اقتصادی، به گونه‌ای است که قیمت دلار و طلا کاهشی نیست و حتی این گمان وجود دارد که حتی بیشتر از این هم رشد خواهد کرد.

این تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه بورس از دلار تاثیر پذیرفته، تاکید کرد: در طول سالیان اخیر، کمترین بازدهی بازارها مربوط به بورس بوده است. محسنی در پایان خاطرنشان کرد: همه این پیش‌بینی را دارند که اگر قرار باشد اتفاقی بیافتد، بورس رشد خواهد کرد و شتاب رشد آن حتی می‌تواند از بازارهای دیگر نظیر مسکن و دلار و طلا بیشتر باشد.