یک استاد دانشگاه صنعتی شریف در ارزیابی تبدیل ایران به صادرکننده برق در منطقه اظهار داشت: در حال حاضر تنها حدود یک تا ۱.۵ درصد صادرات کشور دانش‌محور است؛ به عبارت دیگر در اکثریت قریب به اتفاق صادرات ما نقشی نداریم.

هاشم اورعی در گفت‌وگو با ایلنا افزود: اگر به آمار صادرات ۹ ماهه اول نگاه کنیم رتبه اول مربوط به نفت و گاز است که حدود بیش از ۴۰ درصد کل صادرات کشور را شامل می‌شود؛ یعنی صادرات مواد اولیه‌ای که ما در تولید آن نقشی نداشته‌ایم، ماده اولیه‌ای که تنها آن را از زمین استخراج کرده و صادر می‌کنیم و مصنوع نهایی ساخته شده از آن را نیز با چند برابر قیمت از همان کشور واردکننده نفت خریداری می‌کنیم، دومین کالای صادراتی که حدود ۲۰ درصد را شامل می‌شود صنایع معدنی بوده که در ساخت این مورد هم ما نقشی نداشته‌ایم و درواقع ماده اولیه است، مورد سوم که ۱۵ درصد را شامل می‌شود مربوط به بخش کالاهای صنعتی و ۸ درصد نیز محصول کشاورزی است. در نتیجه باتوجه به این آمار لازم است در زمینه اقلام صادراتی تجدیدنظر کنیم یعنی کالاهایی صادر کنیم که ارزش افزوده بالایی داشته باشیم که برق می‌تواند یکی از این کالاها باشد.

او تصریح کرد: موضوع دیگر اینکه وقتی قرار است کالایی را صادر کنیم باید بتوانیم دائم ارسال کنیم یعنی اینگونه نیست که مشتری را منتظر نگاه داریم و هر زمان که خودمان برق لازم نداشتیم اقدام به صادرات کنیم باید تضمین بدهیم که همیشه کالایی که نیاز دارند را در اختیارشان قرار دهیم.

اورعی تاکید کرد: ما ۳۲۰ میلیارد کیلووات ساعت در سال برق تولید و تمام آن را مصرف می‌کنیم و بعضا نمی‌توانیم نیاز خودمان را تامین کنیم به طوری که مجبور به واردات و یا اعمال محدودیت و یا قطعی برای برق صنایع می‌شویم. یعنی رشد تقاضای برق از رشد تولید بیشتر است و این ناترازی نه تنها کم نمی‌شود بلکه زیاد هم می‌شود کمااینکه در اوج مصرف پیک پارسال گفته شد که ۱۲ هزار مگاوات کسری داریم و پیش‌بینی است است که برای سال آینده این رقم به ۱۸ هزار مگاوات می‌رسد، بعبارت دیگر در شرایطی که ما ناترازی فزاینده است به هیچ عنوان امکان افزایش صادرات برق نداریم.