برنج ایرانی در شرایطی در انبارهای شمال کشور خاک می‌خورد که دبیر انجمن برنج میزان موجودی انبارها را نامشخص و رییس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون هم، حجم باقیمانده را نزدیک به ۴۰۰ هزار تن اعلام می‌کند؛ در حالی که تولیدکنندگان و فعالان کف بازار، ترک فعل وزارت جهاد کشاورزی و تصمیمات غلط این وزارتخانه در حوزه واردات را منجر به رقم خوردن چنین سرنوشت تلخی برای این محصول ایرانی می‌دانند.

به گزارش اقتصادآنلاین، روزی که محمدعلی نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی در حال چانه‌زنی برای کسب رای اعتماد بود، قول همکاری برای رفع مهمترین دغدغه شالیکاران شمال یعنی معضل برنج‌های مانده در انبار را داد. حالا از ۳۰ خرداد تاکنون، نه تنها این مشکل حل نشده است بلکه به دلیل تداوم روند واردات، بدون توجه به موجودی انبارهای داخل، معضل برنج مازاد در انبارها در حال تبدیل شدن به یک ابرچالش است.

او پس از پوشیدن ردای وزارت، در ۲۴ تیرماه امسال طی یک سفر یک روزه به گیلان در شورای کشاورزی استان، وعده خرید برنج طارم و هاشمی توسط زنجیره‌ها و بازرگانان در هفته آینده سفر خود را می‌دهد؛ اما با گذشت هفته‌های متمادی از این وعده، نه تنها گزارش دقیقی از میزان خرید برنج طارم و هاشمی ارائه نشده؛ بلکه مشکل کشاورزان هم لاینحل باقی مانده است. فقط آنچه مسلم آن است که سازمان جهاد کشاورزی مازندران در اطلاعیه‌ای در مرداد ماه امسال اعلام کرد که قیمت خرید برنج پرمحصول ندا ۳۵ تا ۳۶ هزار تومان و برنج پرمحصول شیرودی ۴۲ تا ۴۲ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده است.

تجمیع برنج ایرانی در انبارها، شاید اتفاقی بی‌سابقه در حوزه کشاورزی باشد. ایران که قادر نیست تمام نیازهای خود را از شالیزارهای کشور تامین کند، همواره برای اینکه سفره خانوار خالی نماند، ناگزیر به صرف دلار و واردات برنج بود؛ اما سوال این است چه شد که این بار، محصول ایرانی روی دست تولیدکننده باد کرده است؟

ارسلان قاسمی، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون، درباره دلیل ماندن برنج روی دست کشاورزان گفت: این محصول مازاد، ناشی از واردات بی‌رویه سال گذشته است. کنترل واردات، تلاش در جهت کاهش و منطقی کردن قیمت و حذف واسطه‌ها برای حفظ قدرت خرید مردم، می‌تواند به رفع مشکل کمک کند.