مشاور مالیاتی اتاق اصناف، مخالفت خود را با مالیات ستانی بدون آموزش مودیان در بخش کشاورزی اعلام کرد و گفت: نظر سازمان امور مالیاتی این بود که این معافیت‌ها ساماندهی شود. آنچه امروز پیشنهاد شده است، معافیت قبلی را به نرخ صفر تبدیل می‌کند. یعنی حتی اگر فرد مشمول پرداخت مالیاتی در کشاورزی و باغبانی شود، این عدد ضرب در صفر شده و مالیات آن صفر خواهد شد.

محمدرضا جعفریان در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین  درباره حذف معافیت مالیاتی بخش کشاورزی در آینده نزدیک، یادآور شد: طبق ماده ۸۱ قانون مالیات‌های مستقیم، بخش کشاورزی، باغبانی از مالیات معاف هستند.

او افزود: کشت و صنعت‌های کشاورزی چون شرکت هستند و اشخاص حقوقی به شمار رفته و موسسات بزرگی هستند، برابر قانون می خواهند آنها را ساماندهی و در سالهای آتی از نرخ صفر مالیات خارج کنند. دولت قصد دارد ترتیباتی بدهد که از این بخش هم مالیات وصول کند.

جعفریان تاکید کرد: مالیات را در وهله اول به عنوان هزینه بخش تولید در نظر نمی‌گیریم. وقتی درآمد مشمول مالیات و تبدیل به پرداخت می‌شود، ارقام پرداختی جزء هزینه های تولید لحاظ می‌شود و آن موقع در قیمت تمام شده کالا و خدمات اثر می گذارد؛ ضمن اینکه مصرف‌کننده نهایی هم مشمول اثرات مالیات می‌شود؛ زیرا مالیات پرداخت شده در هزینه برآوردشده و میزان هزینه تولید بیشتر می‌شود.

به گفته او، تصمیم دولت از این نظر مهم است که می‌خواهیم در بخش‌هایی مالیات بگیریم که تاکنون مالیات نگرفته‌ایم؛ اما باید توجه داشت که بخش کشاورزی ایران؛ همچنان بخش سنتی بوده و مکانیزه نیست، در نتیجه ظرفیت و توان ندارد.

مشاور مالیاتی اتاق اصناف تاکید کرد: باید به نحوی رفتار نکنیم که خطر برای بخش کشاورزی ایجاد شود و همین کشاورزی نصفه نیمه‌هایی که داریم از دست برود.

جعفری در پایان تصریح کرد: با توجه به وضعیت آب کشور، نباید بخش کشاورزی به خطر بیفتد. خیلی باید در مجموعه دولت و نظام در تصمیمات دقت کنیم که مردم را گرفتار این چالش‌ها نکنیم و کشاورزی را به خطر نیفتد.

لازم به ذکر است دولت در لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم که آبان ماه سال جاری به مجلس فرستاد، دو رویکرد اصلاح معافیت‌های مالیاتی و برقراری پایه‌های مالیاتی جدید بر مجموع درآمد را در دستور کار خود قرار داده است. بر این اساس، بنا بر اعلام محسن حسنی، معاون مدیریت ریسک سازمان مالیاتی، معافیت مطلق مالیاتی فعالیت‌های کشاورزی با تصویب این قانون لغو و دولت پیشنهاد کرده است که برای اشخاص حقیقی مالیات بر مجموع درآمد در نظر گرفته شود. همچنین مالیات اشخاص حقیقی نیز به مالیات صفر تغییر وضعیت می‌دهد.