دو ماه از وعده رئیس سازمان غذا و دارو مبنی بر رفع مشکل کمبود شیرخشک می‌گذرد. در این مدت تنها سامانه‌هایی رونمایی شده که خرید شیرخشک را برای خانواده نوزادان سخت‌تر از گذشته کرده و منجر به شکل‌گیری بازار سیاه در این حوزه شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، ماه‌هاست که شهروندان برای تهیه شیرخشک دچار مشکل شده‌اند؛ این وضعیت تا جایی پیش رفته که  از ۲۰ مهرماه امسال عرضه شیر خشک رگولار (عادی) در داروخانه‌ها با ثبت کد ملی و تاریخ تولد نوزاد در سامانه «تی‌تک» سازمان غذا و دارو انجام می‌شود. تصمیمی که مشکلاتی برای افراد بدون شناسنامه و اتباع هم ایجاد کرده است. بر این اساس شیرخشک‌های رژیمی و رگولار (معمولی) در سامانه تی‌تک برای شفافیت در زنجیره توزیع شیرخشک ثبت می‌شوند و اگر داروخانه‌ای شیرخشک را ثبت نکند سهمیه شیرخشکش قطع خواهد شد.

از سوی ‌دیگر، سواستفاده‌هایی از سوی برخی داروخانه‌ها در جریان است؛ برای مثال مدیرکل تعزیرات حکومتی استان سیستان‌وبلوچستان اخیرا گفته بود که عده‌ای با جمع‌آوری کارت‌های‌ ملی نوزادانی که نیاز به شیرخشک ندارند، اقدام به سودجویی می‌کنند.

هرچند سخنگوی سازمان غذا و دارو معتقد است در حال حاضر هیچ مشکلی در خصوص تامین شیرخشک‌های معمولی(رگولار) وجود ندارد و بازار به تعادل عرضه و تقاضا رسیده، اما مشاهدات میدانی و روند ایجاد سامانه‌های جید برای کنترل عرضه نشان می‌دهد دولت همچنان نتوانسته مشکلات بازار شیرخشک را حل کند. اما همچنان به جای حل اساسی این مسئله، یعنی تخصیص ارز کافی و حل مشکلات تولید، با ایجاد سامانه‌های جدید قصد کنترل بازار را دارد.

در مجموع اشتباهات سیاست‌گذار در این هم مصرف‌کننده و هم تولید‌کننده را دچار مشکل کرده است؛ تا جایی که اواخر مهرماه وزیر صمت در نامه‌ای از وزیر بهداشت خواست تا برای جلوگیری از تعطیلی این کارخانه‌ها و جلوگیری از بحران شیرخشک هر چه زودتر نامه تایید ارز این واحدها را صادر کند تا بانک مرکزی ارز لازم را به این امر اختصاص دهد. اما گزارش‌ها حاکی از این است که همان زمان به شرکت‌های پخش اعلام‌ شده که چهار میلیون قوطی شرخشک از یک برند ترکیه‌ای به‌زودی وارد سیستم خواهد شد.