مرکز آمار ایران با انتشار گزارش افزایش قیمت اقلام خوراکی در ماه آذر نشان داد که مانند ماه‌های گذشته، اقلامی مانند غلات کمترین تغییر قیمت و میوه و سبزیجات به عنوان کالاهای مهم جهت سلامتی افراد، بیشترین نرخ تورم را داشتند.

به گزارش ایلنا، در گروه پروتئین‌ها و گوشت‌ها اقلام «مرغ ماشینی» با ۸.۳ درصد، «کنسرو تن ماهی» با ۴.۰ درصد و «ماهی قزل آلا» با ۲.۹ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند. مواد پروتئینی دیگر مثل شیر، تخم مرغ و. . نیز تغییر قیمت کمی در آذرماه داشتند. در این گروه بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به «شیر خشک» با ۲.۶ درصد، «تخم مرغ ماشینی» با ۲.۳ درصد و «کره پاستوریزه» با ۱.۵ درصد بوده است.

لازم به ذکر است برخی اقلام پروتئینی مثل گوشت گوسفند و گاو و ماهی تورم ماهانه کمی داشتند، اما تورم سالانه آن‌ها (در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل بیش از ۱۰۰ درصد است. به این ترتیب، ماهی قزل آلا ۹۰ درصد، گوشت قرمز گاو و گوساله ۱۳۰ درصد و گوشت گوسفند ۱۳۶ درصد افزایش قیمت سالانه داشته‌اند.

در مقابل، میوه و سبزیجات بیشترین افزایش قیمت را در قیاس با دیگر اقلام داشتند. در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط «هندوانه» با ۸۶.۸ درصد، «خربزه» با ۱۳.۷ درصد، «انار» با ۸.۹ درصد و «موز» با ۸.۲ درصد بوده است. در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به «گوجه فرنگی» با ۶۸.۹ درصد، «خیار» با ۲۸.۹ درصد و «پیاز» با ۲۰.۷ درصد بوده است.

گفتنی است پس از میوه و سبزیجات، گوشت‌ها و اقلام پروتئینی با فاصله قابل توجهی بیشترین نرخ افزایش قیمت را در سبد خانوار داشتند.

همچنین گروه غلات و مواد مشابه غله مانند برنج کمترین افزایش قیمت را داشته است. مثلا اقلام «شیرینی خشک» با ۱.۷ درصد و «رشته آش» با ۱.۶ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به «برنج ایرانی درجه یک» با ۱.۷- درصد است.