صبح روز پنجشنبه با خبری ناگهانی با تن‌پوشی از سکوت آغاز شد. نان تافتون در خوزستان از ۵۰۰ به ۶۵۰ تومان افزایش یافت. این در حالی است که در ابتدای سال تاکید شد امسال قرار نیست قیمت نان تغییر کند، اما در هفته‌های اخیر، اخبار افزایش قیمت انواع نان در چند استان به صورت جداگانه در رسانه‌ها منتشر شد!

رئیس اتحادیه نانوایان شهرستان دزفول در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار کرد: از صبح امروز بر اساس مجوزات قانونی نان تافتون حدود ۳۰ درصد در سراسر خوزستان افزایش یافته است. عبدالرحمن صمصامی افزود: این میزان در برخی از استان‌ها همچون اصفهان ۴۰ درصد است اما با توجه به قیمت گذاری منطقه‌ای این نرخ در خوزستان حدود ۳۰ درصد اعلام شده است. به گفته او تمامی مواد جانبی از جمله خمیر مایه و دستمزد کارگران افزایش چشمگیری داشته و قطعا با قیمت قبلی مدیریت واحد نانوایی برای نانوایان سخت و دشوار است.

این مقام صنفی تصریح کرد: در هر صنف و شغل دیگری سالانه شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم و افزایش قیمت نان هم مانند سایر کالاها برای جبران هزینه‌های تحمیلی به نانوایان منطقی به نظر می‌رسد.

دخل و خرج نانوایان با هم همخوانی ندارد

یکی از نانوایان در گفت‌وگو با این خبرگزاری گفت: اکنون ۹۷ تا ۹۵ درصد نان سفره مردم را نان‌های سنتی تامین می‌کنند و نان‌های صنعتی نیز تامین کنننده بین ۵ تا ۳ درصد نان سفره مردم هستند.

مسعودی با بیان اینکه آردی که به دست نانوا می‌رسد، تنها ۵ تا ۸ درصد هزینه تولید را شامل می‌شود، ادامه داد: بر این اساس، بین ۹۲ تا ۹۵ درصد هزینه تولید، شامل کرایه محل، خوراک کارگر، حقوق و دستمزد، حامل‌های انرژی، خمیر مایه، کرایه حمل و دیگر مقولات می‌شود. او تصریح کرد: اکنون، با توجه به تورم نزدیک به ۱۴۰ درصدی که در مجموع این سال‌ها بوده است، دیگر این تولید برای نانوایان اقتصادی نیست. صرف نظر از اینکه این میزان، هزینه‌های آن‌ها را پوشش نمی‌دهد و دخل و خرجشان با یکدیگر نمی‌خواند.

اطلاعی از افزایش قیمت ندارم!

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس ضمن اظهار بی اطلاعی از افزایش قیمت نان اظهار کرد: نرخ نان دو سال است که افزایش پیدا نکرده و اکنون نیز افزایشی نداشته و مقرر بود که یک متناسب سازی انجام شود.

امید جهان‌نژادیان افزود: متناسب سازی به این معناست که همراه با سایر استان‌ها با توجه به افزایش قیمت دستمزدها یک نرخ متعادلی تعیین شود.