هرچند خبر امضای توافق‌نامه تجارت آزاد میان ایران و اوراسیا نوید توسعه تجارت خارجی ایران را با کشورهای این منطقه به ویژه روسیه می‌دهد، اما بنا بر گفته صادرکنندگان ایرانی که از مرزهای شمالی کشور صادرات انجام می‌دهند زیرساخت‌‌های صادراتی در این مرزها به قدری ضعیف است که حتی برای حجم کنونی تجارت نیز کافی نیست.

به گزارش ایلنا، زیر پوست صادرات ایران به روسیه که پیشینه‌ای طولانی دارد، مشکلات بسیاری نهفته و بیم آن وجود دارد که تسهیل جریان تجارت در پی به صفر رسیدن تعرفه تجارت بین دو کشور بدون اینکه این مشکلات حل شده باشد به وقوع بحران در مسیر تجارت بینجامد. یکی از شواهد حاکی از وجود این مشکلات صف کامیون‌هایی است که در مرزهای آستارا و بیله‌سوار مدت‌هاست شکل گرفته و موجبات زیان‌دهی تاجران و افزایش هزینه‌های تجارت را برای آنها فراهم آورده است.

در همین خصوص نایب رییس اتاق مشترک ایران و آذربایجان در گفتگو با این خبرگزاری تاکید کرد: به باور من موضوعات سیاسی بر تجارت ایران سایه انداخته و برای رفع مشکلات نیاز به ورود وزارت خارجه است. علاوه بر اینها زیرساخت‌ها نیز برای توسعه صادرات باید فراهم شود، پل مرزی آستارا به جمهوری آذربایجان 70 سال قدمت دارد و این تنها یک نمونه از ضعف زیرساخت‌هاست. مهران فکری تصریح کرد: در چنین شرایطی صادرکنندگان در بازگشت ارز حاصل از صادرات در فشار هستند، در حالی که تفاوت بالای نرخ ارز در سامانه نیما و بازار آزاد به کاهش حاشیه سود بازرگانان انجامیده است؛ تا وقتی که این مشکلات حل نشود نمی‌توان به رشد چشمگیر صادرات امیدوار بود.

معطل شدن کامیون‌ها به فساد کالای تجاری می‌انجامد

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی گیلان نیز در گفتگو با ایلنا بیان کرد: مسئولان دولتی در تصمیماتی که برای تجارت خارجی ایران از جمله تجارت با اوراسیا می‌گیرند، فراموش می‌کنند صاحبان کسب و کارهای تجاری چه کسانی هستند و چه نظری در توسعه تجارت خارجی ایران دارند، این در حالی است که خود آنها اطلاع کامل از شرایط تجارت خارجی ایران ندارند.

فرنگیز رحمانی تاکید کرد: صف کامیون‌هایی که در مرزها شکل گرفته شاهدی بر همین ناآگاهی از شرایط موجود است. کامیون‌ها در حالی گاه تا دو هفته معطل عبور از مرز می‌شوند که بار آنها فاسدشدنی است و فساد آنها به متضرر شدن تاجر می‌انجامد. گاه عبور کامیون‌ها به دلیل مسائل پیش پا افتاده مانند خراب شدن تجهیزات تا چندین ساعت متوقف می‌شود و در این بین تنها تاجر است که به دلیل معطلی بار خسارت می‌بیند.