یک کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: در شرایط کنونی، چون دلار هم توانسته در نقطه ۵۰ هزار تومان تثبیت شود، انتظارات تورمی کاهش پیدا کرده و در نبود انتظارات تورمی پول آنچنانی متوجه بازار نمی‌شود چرا که شاید ترجیح دهند پول هایشان در صندوق‌های با درآمد ثابت باشد تا نشانه‌هایی از افزایش واقعی سودآوری شرکت‌ها را ملاحظه کنند.

احمد اشتیاقی در گفتگو با اقتصاد 24، به بررسی عملکرد بازار در هفته اول دی ماه پرداخت و گفت: بازار نشان می‌دهد که پول جدیدی از بیرون به بازار تزریق نمی‌شود. به همین دلیل بعد از یک روند یک روزه و دو روزه صعودی، چون پول جدیدی وارد نمی‌شود و افرادی هم که مبادرت به خرید کردند از پارک پول‌های خود بازار است، دیگر حاضر نیستند رو به بالا بخرند؛ بنابراین فضایی حاکم است که آنچنان پتانسیل برای ورود پول نقد در یک روند مستمر وجود ندارد و بازار به سمت تعادلی اندکی منفی و اندکی مثبت حرکت می‌کند. او در پاسخ به اینکه بازار برای رشد پایدار نیازمند چیست؟، بیان کرد: آن چیزی که می‌تواند منجر به رشد بازار شود افزایش تدریجی دلار نیمایی است که به صورت بنیادی بازار را تحریک می‌کند. در حال حاضر این نوع دلار فاصله معناداری با دلار آزاد دارد که باید به حداکثر ده درصد کاهش پیدا کند. این گپ باید پر شود و البته نشانه‌هایی هم در سیاست‌های بانک مرکزی هست که اجازه داده دلار نیمایی از کانال ۳۸ به ۳۹ هزار تومان برسد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه خاطرنشان کرد: همیشه ریسک‌هایی در بازار وجود دارد. از جمله ریسک‌هایی که بازار می‌تواند در سه ماهه باقی‌‍مانده سال داشته باشد، یکی تثبیت نرخ دلار نیمایی است؛ یعنی ادامه سیاست فعلی. این خودش ریسک اساسی برای بازار سهام است چرا که با وجود اینکه ما تورم بالای ۳۰ درصدی داریم، از این ناحیه قیمت تمام شده شرکت‌های ما تحت فشار قرار می‌گیرند و اگر با افزایش نرخ محصولات مواجه نشوند، سودآوریشان را ممکن است کاهش دهد. اشتیاقی در پایان به پیش‌بینی بازار پرداخت و افزود: پیش بینی من برای هفته جاری با توجه به فضای بی پولی و نبود اخبارمثبت موثر بر بازار سهام، متعادل اندکی منفی است.