توزیع‌کننده انحصاری خودروسازی سایپا در روسیه به دلیل تغییر شرایط اقتصادی از فروش محصولات این شرکت در روسیه منصرف شد. کارشناسان معتقدند که بدون سرمایه‌گذاری کلان و به دلیل افزایش هزینه‌های بازیافت، این برند ایرانی شانسی در روسیه نداشت.

شرکت بست موتورز، توزیع‌کننده رسمی خودروسازی سایپا در روسیه، که در بهار سال ۲۰۲۳ از عرضه محصولات این برند در بازار روسیه خبر داده بود، در حال انحلال است. الکساندر استپانوف، مدیر کل بست موتورز اعلام کرده است که او و شرکایش تصمیم گرفته‌اند به دلیل تغییر شرایط اقتصادی این کشور، واردات محصولات سایپا به روسیه را متوقف کنند.

سرگئی بورگازلیف مشاور مستقل صنعت خودرو در این باره گفت: سایپا برای رقابت در بازار روسیه شانسی نداشت؛ چون خودروهای این شرکت رقیب مستقیمی برای محصولات خودروسازی دولتی آوتوواز هستند. به گفته او، سایپا باید ابتدا پتانسیل بازار روسیه را ارزیابی می‌کرد و حداقل ۱.۵ تا ۲ هزار خودرو در سال به فروش می‌رساند. اما برای کسب جایگاه مناسب در بازار روسیه، به سرمایه‌گذاری قابل توجهی در زمینه توسعه شبکه فروش و بازاریابی نیاز است.

همچنین در مورد تجارت دو کشور، نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و روسیه در گفتگو با ایلنا تصریح کرد که زیرساخت‌های تجاری ایران برای اجرای این جریان افزایشی از صادرات کافی نیست بنابراین جهش حجم صادرات به شکل‌گیری صف کامیون‌های ایرانی در مرزها انجامیده است.

کامبیز میرکریمی تشریح کرد: روسیه بازار بزرگی است که سالانه بیش‌تر از 270 میلیارد دلار کالا وارد می‌کند، با این حال  تا سال 1397 ارزش صادرات ایران به روسیه در بهترین حالت به 500 میلیون دلار هم نمی‌رسید و سال 1397 ارزش صادرات ایران به روسیه 272 میلیون دلار شد.

او از دونرخی بودن ارز در ایران به عنوان مشکلی جدی در تجارت یاد کرد و گفت: آنچه بیش از هر چیز می‌تواند توسعه صادرات ایران به روسیه را دچار چالش کند دونرخی بودن ارز در ایران و فاصله قیمت دلار در بازار رسمی و غیررسمی داخل کشور است.

این مقام تجاری افزود: این دونرخی بودن سبب شده شرکت‌هایی که در مقیاس کلان صادرات می‌کنند و ارز حاصل از صادرات را در سامانه نیما عرضه می‌کنند در مقایسه با شرکت‌هایی که با کارت بازرگانی دیگران کار می‌کنند و ارز خود را در سامانه عرضه نمی‌کنند و در بازار غیررسمی با قیمت بالاتر می‌فروشند کمتر سود کنند، در نتیجه قدرت رقابت شرکت‌هایی که متعهد به قوانین صادراتی کشور هستند پایین می‌آید.