افزایش تنش ها در منطقه و بیم افزایش قیمت نفت به دلیل اتفاقات اخیر، بسیاری را نگران بازگشت بیماری هلندی به اقتصاد مهجور و ناتوان ایران کرده و پیشنهاد می دهند که باید به صندوق توسعه ملی اعتماد کرد و با واریز مازاد درآمدهای نفتی، بخشی از این درآمدها را در فعالیت‌های زیرساختی و مهم و قسمتی دیگر را صرف واردات تکنولوژی پیشرفته و امور زیربنایی کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین،  داده‌ها نشان می‌دهند اقتصاد ایران حداقل در سه دوره، به بیماری هلندی مبتلا شده است. بیماری‌ که تولید داخل را از بین برده و کشور را به شدت به درآمدهای نفتی و واردات وابسته می‌کند. در واقع، زمانی که اقتصاد به این بیماری مبتلا است، هر شوک خارجی می‌تواند ضربه بزرگی به اقتصاد کشور وارد کند و حالا بررسی ها نشانگر آن هستند که اقتصاد ایران در اواخر دهه ۵۰، اواخر دهه ۸۰ و اواسط دهه ۹۰ به طور جدی با بیماری هلندی دست و پنجه نرم کرده است.

 سرکوب ارزی و افزایش مصنوعی ارزش پول ملی، یکی از نشانه‌های اصلی وقوع بیماری هلندی به شمار می‌رود. وفور درآمدهای نفتی در دولت احمدی نژاد، باعث شد تا منابع در دسترس دولت برای تزریق به بازار زیاد باشد. طبق منابع مختلف، در آن زمان بانک مرکزی نزدیک به ۱۹۰ میلیارد دلار به بازار ارز تزریق کرد که این سیاست سبب شد تا نرخ دلار در بازار، تنها ۴۰ درصد نرخ واقعی آن باشد.

در واقع مقابله با بیماری هلندی، راه حلی دارد که سال‌هاست در دنیا در حال استفاده است اما دولت‌های ایرانی به دلایل مختلف نتوانسته‌اند از راه حل‌های ذکر شده استفاده کنند. به طور کلی، اقتصاددانان تأکید دارند که درآمدهای ناشی از منابع طبیعی یا باید در خارج از کشور سرمایه‌گذاری شود، و یا صرف واردات تکنولوژی پیشرفته و ارتقا زیرساخت‌ها شود. در غیر این صورت ورود این درآمدها باعث ایجاد آسیب‌های جدی در اقتصاد می‌شود.