نمایشگاه لوازم خانگی در حالی به پایان رسید که پنج سال از ممنوعیت واردات این کالای اساسی می‌گذرد و به نظر می‌رسد طمع تسهیلات دولتی و مواد اولیه ارزان باعث شده که حتی فروشندگان هم تولیدکننده شوند. در این میان، وزارت صمت به همه مجوز تولید و فروش می‌دهد و سازمان استاندارد هم سخت‌گیری چندانی روی کیفیت کالاها ندارد؛ تا آنجا که برخی تولیدکنندگان خیلی راحت محصولات بی‌کیفیت خود را در بزرگ‌ترین نمایشگاه صنعتی کشور می‌آورند تا شویی از شکست سیاست‌های وزارت صمت به راه بیندازند.

به گزارش تجارت نیوز، نمایشگاه لوازم خانگی تهران به عنوان اصلی‌ترین نمایشگاه که توسط انجمن تولیدکنندگان برگزار می‌شود بیشترین بازدید‌کننده را دارد و شرکت‌ها علاوه بر عرضه آخرین محصولات خود، عرضه مستقیم نیز دارند. این در حالی است که در این صنعت چندین انجمن با عناوین مشابه هم وجود دارد و هر کدام خود را نماینده واقعی تولیدکنندگان می‌دانند امری که حتی وزارتخانه هم نتوانسته حریف آنها شود و همه را تحت یک انجمن درآورد.

تعجب سفیر کره جنوبی از تعداد تولیدکنندگان

نمایشگاه امسال یک میهمان ویژه داشت و آن هم سفیر کره جنوبی بود که بدون دعوت از سوی مقامات، خود شخصا برای بازدید به نمایشگاه آمد. در حال حاضر برندهای کره جنوبی به لحاظ گستردگی محصولات در دنیا اول هستند و پیش از تحریم‌ها سهم اصلی را در بازار ایران داشتند. طوری‌که در نامه ممنوعیت واردات لوازم خانگی به صراحت عدم واردات محصولات کره‌ای ذکر شده است.

حالا سفیر کره جنوبی به نمایشگاه آمده بود و فقط به غرفه‌های سام و جی پلاس رفت؛ شرکت‌هایی که پس از ممنوعیت واردات و تحریم‌ها به اسامی ایرانی تغییر نام دادند و حالا به جای لوازم کره‌ای، لوازم چینی استفاده می‌کنند. یونگ کانگ هیون حاضر به گفتگو رسمی با خبرنگاران نشد ولی در بازدید از این دو غرفه و نمایشگاه نکاتی را مطرح کرد.

سفیر کره جنوبی در حالی از این دو غرفه بازدید کرد که به طور مشخص تحت تاثیر پیشرفت و کیفیت محصولات ایرانی قرار گرفته بود. نکته جالب توجه در این بازدید حیرت سفیر کره از تعداد بالای تولیدکنندگان لوازم خانگی بود. طوری که سفیر یک کشور صاحب تکنولوژی در صنعت لوازم خانگی همین سوال خبرنگاران ایرانی را داشت که وجود این همه تولید‌کننده برای کشور ایران زیاد نیست؟

تاسیس کارخانه برای گرفتن تسهیلات و مواد اولیه ارزان

در بیست و سومین نمایشگاه لوازم خانگی ۵ سالن به شرکت‌های فعال در این حوزه اختصاص داده شده بود که نام بیشتر غرفه‌ها برای بازدیدکنندگان ناآشنا بود. تقریبا در تمام استان‌ها یک واحد یخچال‌سازی ایجاد شده و حتی برخی برندها واحد تولیدی نداشتند و فقط به یک دفتر فروش و اسم خلاصه شده بودند و محصولات آنها توسط سایر شرکت‌ها تولید می‌شود، برندهایی که تاکنون در هیچ لوازم خانگی خیابان جمهوری یا امین حضور دیده نشده است.

در هر حال نمایشگاه لوازم خانگی به پایان رسید. نمایشگاهی که بیشتر بیانگر سیاست شکست‌خورده وزارت صمت در صنعت لوازم خانگی بود. اعطای مجوزهای بدون حساب و کتاب، عدم نظارت بر کیفیت محصولات و ایجاد زمینه برای فساد در قالب تاسیس کارخانه برای گرفتن تسهیلات و مواد اولیه ارزان، همگی در نهایت به این مسیر منتهی شد که تلاش و زحمت چند برند محدود ایرانی که برای ارتقای کیفیت تلاش می‌کنند دیده نشود و مصرف‌کننده به سمت کالای خارجی و قاچاق حتی به قیمت نداشتن گارانتی رسمی برود.