یک کارشناس حوزه انرژی تاکید کرد: اکنون صنعت پتروشیمی در کشور ما با یارانه فعالیت می‌کند و با کمبود سرمایه‌گذاری مواجه است. اما صنعت پتروشیمی عربستان در چارچوب برنامه‌های شرکت سابیک برنامه‌های بلندپروازانه‌ای را پیگیر است.

محمد خاقانی در گفتگو با ایلنا گفت:  در هر حال آنچه ما می توانیم انجام دهیم اینکه باتوجه به کمبود گاز در عربستان؛ بطوری که برای تامین گاز مجتمع‌های پتروشیمی هم این کمبود مشهود است و مجبورند خوراک واحدها را از نفتا تامین کنند، بنابراین ما در کوتاه مدت و میان مدت می‌توانیم با صادرات گاز به این کشور در صنعت پتروشیمی این کشور سهیم‌ شویم. به طور مثال در میدان آرش که محل اختلاف سه کشور ایران، کویت و  عربستان است؛ می‌توانیم باهم میدان را توسعه دهیم، یعنی عربستان سرمایه گذاری کند و قدرالسهم ایران از گازی که ایران به عربستان ارسال می‌کند؛ پرداخت شود و یا اینکه بخشی از ۱۱ میلیارد دلار مطالبه‌ای که از عراق داریم را جهت پروژه سرمایه گذاری کنیم. او تصریح کرد:  اینکه عربستان با مشارکت بخش خصوصی صنعت پتروشیمی ما را توسعه دهد هم چندان میسر نیست زیرا در این صورت درواقع عربستان برای خود در منطقه رقیب می‌تراشد.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: محصولاتی که اکنون در ایران تولید می شود در مقابل محصولاتی که در عربستان به تولید می رسد بسیار ارزانتر است زیرا ما هنوز در اول راه حرکت به سمت زنجیره ارزش هستیم. بنابراین با خصوصی‌سازی آن تحولی که انتظار می رفت در این صنعت ایجاد نشد، یعنی خصوصی ها همان محصولاتی را که پتروشیمی دولتی تولید می‌کرد با خوراک ارزان تولید می‌کنند و ‌‌هر زمان هم که بحث افزایش نرخ خوراک می‌شود معترض می‌شوند.

خاقانی عنوان کرد: اگر محصولات معادنی که بصورت خام صادر می‌شود تبدیل به ارزش افزوده و محصول نهایی می‌شد اکنون کشور مشکل تامین ارز نداشت.