باران زرین قلم

 دیروز صحن علنی مجلس شاهد اتفاقات مهمی بود. پیش از آنکه لایحه حجاب در دستور کار بررسی نمایندگان قرار گیرد، تکلیف وزارت صنعت، معدن و تجارت روشن شد. درست وقتی که قرار است ماجرای تفکیک وزارت بازرگانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت مورد بررسی قرار گیرد. به این ترتیب هر چند وزیر پیشنهادی صمت وعده‌های متعددی داد؛ اما باید خود را برای تعریف جدید ساختار وزارت تحت تصدی‌اش مهیا کند.

 عباس علی‌آبادی که سال‌ها در کسوت مدیریت شرکت بزرگ مپنا حضور داشته است، برنامه‌هایی را در هشت بند ارائه داد و تاکید کرد این هشت بند در برنامه‌های پیشین نبوده است.

 وعده   داغ تولید   مشترک  و   صادرات   خودرو

وزیر جدید نیز همچون وزرای پیشین صمت دست به نقد به نمایندگان و افکار عمومی وعده‌های خودرویی داد و اعلام کرد که تولید مشترک و صادرات خودرو در راه است.

وی گفت: طرح جامعی به زودی در خصوص خودرو ارائه خواهد شد. می‌توان به زودی این مشکل را با توجه به راهکارهای عالمانه و هوشمندانه در تعامل با دنیا برطرف کرد. واردات هوشمند و به موقع می‎تواند بازار را تنظیم کند؛ از سوی دیگر همکاری‌های تخصصی با بنگاه‌های بزرگ دنیا به صورتی که تولید مشترک داشته باشیم و درنهایت به سمت صادرات برویم نیز از دیگر برنامه‌هایی است که در این خصوص وجود دارد.

علی‌آبادی همچنین در جلسه رأی اعتماد وعده تدوین استراتژی توسعه تجارت خارجی، توسعه فناوری و گسترش زیرساخت‌های تجارت الکترونیک، توسعه و تقویت برندهای داخلی و نشان‌سازی تجاری به منظور حمایت از تولید داخلی و افزایش کارایی نظام توزیع کالا را مطرح کرد.

 وی درنهایت با اخذ 187 رأی موافق، 58 رأی مخالف، 8 رأی ممتنع و 2 رأی باطله از مجموع 255 نماینده حاضر در صحن؛ از سد رأی اعتماد نمایندگان گذشت و تصدی وزارت صمت را به عهده گرفت.

علامت   سئوال  بر   سر   مدرک تحصیلی

عباس علی‌آبادی در حالی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برای دفاع از برنامه‌های خود حاضر شد که در فضای مجازی علامت سئوال بزرگی بر سر مدرک تحصیلی وی گذاشته شده بود. حتی یکی از مخالفان وزیر پیشنهادی صمت نیز در سخنان خود به این نکته اشاره کرد .

نماینده مردم مهاباد در مجلس خطاب به وی گفت: بر اساس مدارک ارائه شده در سال ۱۳۶۵ عضو هیأت علمی دانشگاه امام حسین (ع) شده‌اید، یعنی زمانی که حتی لیسانس نداشتید عضو هیأت علمی دانشگاه شدید.

جلال محمودزاده در ادامه نمایندگان را مخاطب قرار داد و تصریح کرد: آقای علی‌آبادی اطلاعاتی که به عنوان هیأت علمی و معاون دانشگاه به شرکت مپنا در زمان شروع مسئولیت داده‌اند با سال اخذ مدرک تحصیلی ایشان همخوانی ندارد.

وی تاکید کرد: از نحوه انتخاب وزرای دولت انقلابی و دولت سیزدهم همیشه متعجب و متأسفم شده‌ام، دایره انتخاب مدیران و وزرای دولت آقای رئیسی به حدی کوچک است که معمولا برای انتخاب وزیر و معاون وزیر با کمبود نیرو مواجه می‌شویم، انتخاب وزرا از دانشگاه‌های امام حسین (ع) و امام صادق(ع) و آستان قدس یعنی انتخاب افراد از بین کسانی که در دوران تصدی آقای رئیسی حضور داشته‌اند.

نماینده مهاباد خطاب به علی‌آبادی تأکید کرد: لازم است به نمایندگان در خصوص افشاگری‌هایی که در رسانه‌ها مطرح شده توضیح دهید، آیا درست است که شما در مپنا با یورو حقوق ماهیانه 600 میلیون تومان می‌گرفته‌اید و از حقوق نجومی برخوردار بوده‌اید؟ موضوع مدرک تحصیلی شما چیست؟ تاریخ ورود شما به دانشگاه در مقطع لیسانس سال 1358 بوده، تاریخ اخذ لیسانس مکانیک از دانشگاه شریف سال 1368 است یعنی شما پس از 10 سال توانسته‌اید مدرک لیسانس را دریافت کنید، آیا درست است که مدرک لیسانس شما را آقای آزاد صادر کرده در حالی که وی سال 1384 رئیس دانشگاه شریف شده یعنی 16 سال پس از اینکه شما از مقطع لیسانس فارغ‌التحصیل شده‌اید، فوق لیسانس شما را آقای رهبر از دانشگاه تهران و روی یک کاغذ ساده و بدون سربرگ در سال 1390 صادر کرده است، ان‌شاء الله برای این موارد حتما شما پاسخی دارید که برای نمایندگان ارائه کنید.

آقایانی که در بحث علمی بنده شبهه دارند به دانشگاه‌ها مراجعه کنند

علی‌آبادی وزیر پیشنهادی صمت در پاسخ به این ابهامات گفت: آقایانی که در بحث علمی بنده شبهه دارند به دانشگاه‌ها مراجعه کنند، در پیشگاه خداوند باید پاسخگو باشند. بنده فارغ‌التحصیل دانشگاه صنعتی شریف هستم. عکس بنده در کتاب سرامدان شریف چاپ شده است، کسانی که شبهه دارند بروند و ببینند! در دانشگاه تهران سال‌ها تدریس می‌کنم و سال‌هاست که در شورای عالی برنامه‌ریزی عضو هستم.

دیگر   مخالفان   چه   گفتند؟

نماینده  اردبیل در ادامه این جلسه به عنوان مخالف گفت که وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت برنامه‌ای برای توجه به مناطق محروم ندارد، سوال این است آیا قرار است همچنان شرکت‌های بزرگ در مناطق محروم سرمایه‌گذاری نکنند؟

سید غنی نظری خانقاه با طرح این پرسش که برنامه وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت برای افزایش رایزن فرهنگی چیست، تصریح کرد: آیا شما با واردات خودرو مقابله می‌کنید؟ برنامه شما برای واردات خودروهای کارکرده چیست؟ شما برای تامین کالاهای داخلی و تولید داخل چه برنامه‌ای دارید؟ مردم به خصوص زوج‌های جوان در تامین کالاهای خانگی با مشکل مواجه هستند.

دیروز با رأی اعتماد مجلس به عباس علی‌آبادی، تکلیف وزارت صمت درست وقتی که قرار است ماجرای تفکیک وزارت بازرگانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت بررسی شود، روشن شد. به این ترتیب هر چند وزیر جدید صمت وعده‌های متعددی داد؛ اما باید خود را برای تعریف جدید ساختار وزارت تحت تصدی‌اش مهیا کند

مهدی عسگری، نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی نیز به عنوان مخالف گفت: وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت مدیری موفق در یک بنگاه بزرگ صنعتی است، اما در کلید واژه‌هایی که در برنامه‌های خود تاکید داشته نشان می‌دهد که تفکر ایشان شباهت زیادی با تفکر اقتصاد سرمایه‌داری دارد.

عضو فراکسیون مستقلین ولایی مجلس با اشاره به ممانعت علی آبادی از واردات لوکوموتیو در دوره‌ای که در کشور سمتی داشت، گفت: چطور علی‌آبادی می‌تواند با واردات خودرو در حال حاضر موافق باشد؟

 جلیل رحیمی جهان آبادی، با اشاره به اینکه برنامه‌های وزیر پیشنهادی صمت در میدان انقلاب هم پیدا می‌شود، گفت: اینجا خانه ملت است و قرار است درد ملت پیگیری شود. من فرض می‌گیرم مدرک تحصیلی آقای علی آبادی درست باشد و کاری به شخصیت والای ایشان ندارم. به برنامه ایشان انتقاد دارم، برنامه‌ای که حتی خود وزیر پیشنهادی آن را نخوانده است. هر کدام از شما به عنوان وزیر پیشنهادی معرفی شوید، مشاوران شما مشابه این برنامه را در کشوی شما قرار می‌دهند.

محمودزاده نماینده مردم مهاباد در مجلس نیز بار دیگر به عنوان مخالف گفت: سوال این است که ما از کجا مطمئن باشیم وزیر صنعت، معدن و تجارت در دام مافیای خودروسازی نخواهد افتاد؟

دیروز در صحن علنی مجلس، وزیر جدید نیز همچون وزرای پیشین صمت دست به نقد به نمایندگان و افکار عمومی وعده‌های خودرویی داد و اعلام کرد که تولید مشترک و صادرات خودرو در راه است

نظر   موافقان   چه   بود؟

در مقابل موافقان وزیر پیشنهادی صمت از برنامه‌هایش دفاع کردند به طوری که نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت برنامه علمی و کارشناسی دارد»، گفت: علی‌آبادی اهل رانت و باج دادن نیست.

حبیب‌الله دهمرده، تصریح کرد: آقای علی آبادی را چند سال است که می‌شناسم. او دارای برنامه علمی و کارشناسی کوتاه، میان و بلند مدت است و افق دید وسیعی دارد. علی آبادی ریسک‌پذیری و خطرپذیری را در دستور کار دارد و می‌تواند «نه» بگوید و و عملیاتی کار می‌کند.

محمدمهدی زاهدی، عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی هم به عنوان موافق گفت که وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، آشنایی خوبی با بخش خصوصی دارد.

مهرداد گودرزوند، نماینده رودبار در مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق همکارانش را متهم کرد و گفت: برخی نمایندگان بدون آنکه حتی یک خط از برنامه‌های وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت را خوانده باشند با آن مخالفت کرده و مجلس را متهم می‌کنند. محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی هم به عنوان موافق گفت: رویکردهای وزیر پیشنهادی صمت با مأموریت‌های کمیسیون اقتصادی انطباق دارد. وزارت صمت هم بخش صنایع و هم بخش بازرگانی و داخلی است و مأموریت بخش بازرگانی داخلی و خارجی بر عهده کمیسیون اقتصادی است.

هر چه هست در صورت تصویب تشکیل وزارت بازرگانی حضور علی آبادی بر مسند وزارت صنعت، معدن و تجارت ؛ دولت مستعجل خواهد بود .

وزارت صمت در دوازده سالگی که از عمرش می‌گذرد؛ وزرای زیادی را به خود دیده و حالا نیز علی‌آبادی در آخرین روزهای حیات این وزارتخانه راهی اتاق وزارت شده تا روزهایی سخت را آغاز کند .