دیروز روز پر خبر روسیه و ایران بود از افتتاح اولین بانک روسیه در ایران تا امضای قراردادهای بزرگ در بخش انرژی و البته ورود رسمی روسیه به پروژه ریلی رشت- آستارا.

به گزارش ایلنا، توافقنامه احداث خط آهن رشت- آستارا بین جمهوری اسلامی ایران و روسیه طی مراسمی با حضور رئیسی و ولادیمیر پوتین به صورت ویدئو کنفرانس به امضا رسید. جمهوری اسلامی ایران و روسیه با هدف تکمیل گذرگاه ریلی شمال- جنوب که جنوب آسیا را به شمال اروپا متصل می‌کند، توافقنامه احداث راه‌آهن رشت- آستارا را امضا کردند. این توافقنامه و پس از سخنرانی  ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه بین نمایندگان دو کشور به امضا رسید.

گذرگاه ریلی شمال- جنوب یکی از مسیرهای اصلی ترانزیت کالا از جنوب آسیا به شمال اروپا بشمار می‌رود که احداث آن از بیش از دو دهه پیش در دستور کار بوده و در دولت سیزدهم با شتاب بیشتری برای فعال‌سازی این ظرفیت ریلی تلاش شده است.

مسیر غربی کریدور شمال- جنوب که کشورهای روسیه، جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان را شامل می‌شود از نظر ریلی دارای یک حلقه مفقوده‌ای به مسافت ۱۶۲ کیلومتر بین رشت و آستارا بود که با امضای این توافق و احداث این مسیر ریلی عملاً جنوب آسیا به شمال اروپا متصل خواهد شد. براساس این توافقنامه فدراسیون روسیه ۱,۶ میلیارد یورو در این مسیر ریلی سرمایه‌گذاری خواهد کرد. قرار است این خط آهن راهبردی در مدت ۴۸ ماه احداث شود.

راه‌آهن رشت - آستارا گام راهبردی در روابط ایران و روسیه است

رئیس جمهور گفت: امضای توافقنامه راه آهن رشت - آستارا، گام مهم و راهبردی در جهت همکاری های بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه است.

سید ابراهیم رئیسی در مراسم امضای توافقنامه احداث راه‌آهن رشت -آستارا که به صورت ویدئو کنفرانس با حضور روسای جمهور ایران و روسیه برگزار شد، با قدردانی از ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، دولت و مردم این کشور اظهار داشت: بدون تردید این توافق گام مهم راهبردی در جهت همکاری های جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه است؛ همکاری‌های ایران و روسیه در حوزه های مختلف وجود دارد و این هم یکی از جلوه های همکاری است که امروز بین دو کشور رقم می خورد.

رئیس جمهور، امضای این توافقنامه را محدود به همکاری ایران و روسیه ندانست و با بیان اینکه کشورهایی که در مسیر گذرگاه ریلی شمال - جنوب قرار دارند، از آن سود می برند، اظهار داشت: کریدور شمال - جنوب برای همه کشورهای منطقه مفید خواهد بود.

سهم مهم کریدور شمال-جنوب در تأمین امنیت غذایی منطقه

رئیس جمهور روسیه در این مراسم گفت: کریدور شمال- جنوب سهم قابل توجهی در تأمین امنیت غذایی کشورهای منطقه و به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس خواهد داشت و به ما فرصت می‌دهد که حمل و نقل بدون وقفه‌ای داشته‌ باشیم.

ولادیمیر پوتین در مراسم امضای توافقنامه احداث راه‌آهن رشت- آستارا، توافق ایران و روسیه در جهت تکمیل کریدور شمال- جنوب را آغاز پروژه‌ای عظیم در منطقه دانست و افزود: این کریدور سهم قابل توجهی در تأمین امنیت غذایی کشورهای منطقه و به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس خواهد داشت و به ما فرصت می‌دهد که حمل و نقل بدون وقفه‌ای داشته‌ باشیم.

وی با بیان اینکه این کریدور فقط آغاز کار برای افزایش ظرفیت مسیر شمال- جنوب است و مسیرهای دیگری نیز وجود دارد که در آینده توسعه خواهد یافت، اظهار داشت: ارسال کالاها از طریق این کریدور به ما امتیازهای رقابتی و امکان تنوع‌بخشی به مسیرهای جهانی حمل و نقل خواهد داد و از سوی دیگر ارسال کالا از مسیر این کریدور علاوه بر صرفه‌جویی در زمان و هزینه انتقال کالا، افزایش حجم مبادله کالاها و بهبود وضعیت اشتغال برای دو کشور ایران و روسیه را نیز به همراه خواهد داشت.

افتتاح اولین بانک روسیه در ایران

همچنین رئیس سازمان توسعۀ تجارت ایران اعلام کرد: پس از تلاش‌های مستمر و پیگیری سازمان توسعه تجارت،  بانک VTB، دومین بانک بزرگ روسی، دفتر نمایندگی خود را در ایران دایر کرد. این اولین بانک روسی است که در ایران حضور مستقیم داشته و در انتقال بخشی از درآمدهای ارزی از شبکه تراستی به شبکه بانکی و شفافیت تجارت موثر خواهد. ارزش دارایی این بانک 285 میلیارد دلار است که 10 درصد بیش از ارزش کل دارایی نظام بانکی کشور است.

امضای ۸ تفاهم‌نامه و دو قرارداد بین شرکت‌های ایران و روسیه

همچنین شرکت‌های ایران و روسیه به دنبال جلسات مستقیم در تهران، ۲ قرارداد و ۸ تفاهم‌نامه به امضا رساندند.

در پایان نشست روسای کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه که با حضور جواد اوجیُ، وزیر نفت و الکساندرنواک، معاون نخست‌وزیر روسیه که عصر امروز (چهارشنبه، ۲۷ اردیبهشت‌ماه) در مرکز همایش‌های صنعت نفت برگزار شد، نشست B۲B شرکت‌های ایرانی و روسی در بخش نفت‌وگاز، هشت تفاهم‌نامه و قرارداد میان ایران و روسیه در بخش‌های صنعتی، انتقال فناوری و ازدیاد برداشت به امضا رسید.