دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق خاطر نشان کرد: بانک مرکزی عراق صرافی‌ها را مقید کرده است که مقصد انتقال ارز دلار را به بانک مرکزی اعلام کنند. اگر مقصد ایران اعلام شود بانک مرکزی عراق به دلیل تحریم‌ها برای صرافی دلار تخصیص نخواهد داد و اگر صادرکننده ایرانی در عراق دینار به صرافی بدهند و از صرافی بخواهد معادل‌ این پول را در ایران به دلار بدهد صرافی نرخ تبدیل دینار به دلار را با نرخ آزاد بازار بغداد محاسبه می‌کند.

جهانبخش سنجابی شیرازی در گفت‌وگو با ایلنا، با بیان اینکه ارزش تجارت دلاری به عراق در سال گذشته رشد کرد، گفت: واردات از عراق در سال گذشته افت کرد ما از این کشور شمش‌های فلزی و قراضه وارد می‌کنیم و همچنین از طریق بازارچه‌های مرزی پیله‌وری برنج و سایر اقلام غذایی و خرما وارد می‌کنیم.

وی با اشاره به افزایش حجم واردات از عراق در ۱۴۰۰، بیان کرد: در ۱۴۰۰ واردات از عراق نسبت به سال گذشته آن یعنی ۱۳۹۹ حدود ۷۰۰ درصد رشد کرد چراکه توانستیم بخشی از منابع بانکی خود را در عراق برای واردات نهاده‌های دامی تخصیص بدهیم، محصولات وارداتی همگی از تولیدات عراق نبودند. اما آمار تجارت در ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که از نظر دلاری تجارت ما به این کشور ۱۸ درصد رشد کرد هر چند از نظر وزنی کمتر شد؛ به بیان دیگر اگر شاخص برابری قیمت را برای صادرات به عراق ۱۴۰۱ در نظر بگیریم آهنگ صادرات رو به رشد بود هرچند بسیار کند انجام شد.

این فعال اقتصادی ادامه داد: حجم تجارت به عراق در فروردین ۱۴۰۲ به‌صورت مقطعی به دلیل ایام نوروز و ماه رمضان افت کرد تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد که ما همواره در فروردین شاهد افت تجارت هستیم اما این افت در ماه‌های بعدی جبران می‌شود و در نیمه دوم سال شاهد رونق بیشتر خواهیم بود؛ استباط ما این است که امسال به عدد محقق شده دست خواهیم یافت و به نظر می‌رسد با توجه به تقویت مناسبات سیاسی شاهد افت تجارت نخواهیم بود.

به گفته وی؛ چشم انداز ۱۰ میلیارد دلار را به عنوان مجموع تراز تجاری ایران و عراق را در ۱۴۰۲ در نظر گرفته‌ایم که اگر امکان صادرات خدمات فنی و مهندسی نیز فراهم شود می‌توان امیدوار به عبور از این عدد باشیم و حداقل ۲ میلیارد دلار به حجم تجارت ما با این کشور اضافه می‌شود؛ البته صادرات خدمات فنی و مهندسی مشروط به این است که بتوانیم محدودیت‌های نظام بانکی عراق و تحریم‌های بین‌المللی را حل کنیم.

این فعال اقتصادی با تاکید بر اینکه دستورالعمل مکتوب که عراقی‌ها ارز به ایران ندهند وجود ندارد، گفت:: تفاهم نامه بین بانک مرکزی عراق و معاونت فدرال رزرو آمریکا شکل گرفته است که بنا به آن مبدا و مقصد ارزآوری دلاری باید در عراق مشخص شود از این‌رو بانک مرکزی عراق صرافی‌ها را مقید کرده است که مقصد انتقال ارز دلار را به بانک مرکزی اعلام کنند. اگر مقصد ایران اعلام شود بانک مرکزی عراق به دلیل تحریم‌ها برای صرافی دلار تخصیص نخواهد داد و اگر صادرکننده ایرانی در عراق دینار به صرافی بدهند و از صرافی بخواهد معادل‌ این پول را در ایران به دلار بدهد صرافی نرخ تبدیل دینار به دلار را با نرخ آزاد بازار بغداد محاسبه می‌کند و از آنجایی که عراق آبستن چند نرخی شدن ارز است این ما به التفاوت ارز آزاد و دولتی ضرری است که ناخواسته به تجار ایرانی تحمیل می‌شود و می‌تواند اثرات مخدوش کننده‌ای در روابط تجاری ما با عراقی‌ها بگذارد.