مشاور وزیر اقتصاد گفت: در سال 1400 بیش از 120 هزار میلیارد تومان رقم یارانه‌ای بود که دولت برای تامین آرد پرداخت ‌کرد و معادل عملکرد سال 1400 لازم بود تامین کند تا در سال 1401 بتواند نان را همچنان با قیمت مشابه سال 1400 و به صورت یارانه‌ای عرضه کند.

محمد جلال در گفت‌وگو با ایلنا درباره داده‌‌های به دست آمده از اجرای طرح هوشمندسازی یارانه نان در سال گذشته اظهار داشت: رویکرد دولت در موضوع بهینه‌سازی اختصاص یارانه نان متفاوت از سایر کالاهای اساسی بود. بنابراین طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان در اردیبهشت ماه سال گذشته با رویکرد استقرار کارتخوان‌های هوشمند آغاز شد که از طریق کارتخوان‌های هوشمند فرایند عملکرد نانوایان به صورت یکپارچه و سیستمی در سراسر کشور قابلیت مشاهده پذیری وبرنامه‌ریزی را پیدا کند.

خروج 25 درصد یارانه نان از چرخه تولید

جلال گفت: براساس داده‌ها، حداقل 25 درصد یارانه در نظر گرفته شده برای یارانه آرد از چرخه تولید نان خارج می‌شود. البته باید به این نکته توجه شود که تخصیص آرد به نانوایان مبتنی بر سامانه‌ای که وزارت جهاد کشاورزی در اختیار دارد با دقت کیلوگرم ثبت می‌شود یعنی هر بار که نانوایان خرید آرد آنجام می‌دهند، در این سامانه ثبت می‌شود که چه میزان آرد از کدام کارخانه خارج شده و چه میزان آرد توسط کدام نانوایی خریداری شده‌ ا‌ست.

مشاور وزیر اقتصاد افزود: اما اتفاقی که رقم می‌خورد، این است که یکسری افراد فرصت طلب، واسطه و دلال از خلاء درآمدی یا ضعف درآمدی نانوایان سوء استفاده می‌کردند و در قالب هماهنگی با این نانوایان بخشی از آرد یارانه‌ای را که توسط نانوا خریداری می‌شد را به مصارفی غیر از تولید نان اختصاص می‌دادند.

وی درباره محل استفاده از این انحرافات آرد یارانه‌ای تاکید کرد: برآورد ما این بوده که بیشترین انحراف مصارف خوراک دام وطیور است. پس از آن بیشترین مصرف در سایر مصارف صنعتی که از آرد گندم استفاده می‌کنند، بوده است و محل بعدی استفاده انحرافات که کمترین حجم را داشته، به شکل قاچاق از کشور خارج می‌شد.

دلیل صف‌های طولانی نان در سیستان

جلال درباره مشخصا مشکل استان سیستان و بلوچستان در توزیع نان و ایجاد صف‌های طولانی برای خرید نان بین مردم و اعتراضات مبنی بر اینکه دولت در این استان افزایش جمعیت اتباع خارجی و افغان را در تعیین سهمیه در نظر نگرفته و مشکل قاچاق آرد از این استان مرزی اظهار داشت: اینکه اتباع خارجی در کشورمان جمعیتی بالایی دارند، حرف غلطی نیست اما یکی از اهداف مرحله جدید طرح هم، اختصاص آرد مبتنی برعملکرد یعنی فروش نان توسط  نانوایان  برای رفع این مساله بوده است. باید توجه داشت در فصول مختلف در استان‌های مختلف ترددهای جمعیتی انجام می‌شود و درایام عید، ایام برداشت محصول، شاهد ترددهای جمعیتی چه اتباع ایرانی و چه اتباع خارجی هستیم.

مشاور وزیر اقتصاد تاکید کرد: با آغاز فاز دوم طرح و شناورسازی سهمیه آرد نانوایان، مبتنی بر گزارش‌هایی‌که از استان‌ها داشتیم صف‌های نامتعارف که دلیل اصلی آن، همان فاصله قیمتی آرد یارانه‌ای با آرد سایر مصارف بود که در نهایت انگیزه برخی نانوایان را به این سمت می‌برد که سهمیه آرد را پس انداز کنند و ساعت تولید نان را کاهش دهند، برطرف شده و با آغاز این طرح از ابتدای اسفند ماه سال گذشته و قبل از ماه مبارک رمضان گزارشات متعددی از استان‌ها دریافت کردیم که صف‌های نامتعارف از بین رفته‌است.

جلال ادامه داد: مشاهده و رصد سامانه هم نشان می‌دهد که ساعت فعالیت کار نانوایان چیزی حدود 8 تا 10 درصد افزایش پیدا کرده چراکه برای نانوایان واضح بود اگر تولید نان رقم نخورد، اختصاص آرد در دوره آتی اتفاق نخواهند افتاد و این تصور و رویکرد که نانوایان یک میزان آرد ثابتی در اختیار دارند و هر میزان نان تولید کنند این مقدار تغییری نمی‌کند، کنار گذاشته شد.