مریم فکری

 دبیر انجمن واردکنندگان خودرو می‌گوید: واردات خودروهای کارکرده هیچ اتفاق عجیبی نیست و در همه جای دنیا صورت می‌گیرد. اگر خودروسازان نمی‌توانند کمبود بخش عرضه و نیاز مردم را تامین کنند، مجبور هستیم از طریق واردات، این نوع از کالا را تامین کنیم و در مدل‌ها و قیمت‌های مختلف در اختیار مردم بگذاریم؛ بدون چشم‌داشت به عوارض و تعرفه و...، به طوری که یک میلیارد تومان روی خودروی ۴۰۰ میلیون تومانی وارداتی بگذاریم و این یک میلیارد تومان را به خزانه واریز کنیم.

براساس مصوبه نمایندگان مجلس در نیمه اسفند، امکان واردات خودروهای کارکرده با عمر کمتر از ۵ سال ایجاد شده است و به این ترتیب، سواری‌های کارکرده، خود را آماده حضور در بازار ایران می‌کنند.

براساس مصوبه مجلس، به دولت اجازه داده شده تا به منظور توسعه حمل و نقل عمومی، تنظیم بازار، کاهش مصرف سوخت، آلودگی‌هوا و سوانح جاده‌ای با تایید و تشخیص سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای (کاربری بین شهری) و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری کشور (کاربری شهری)، نسبت به ثبت سفارش واردات انواع کشنده، کامیون، اتوبوس، مینی‌بوس، ون‌ و سواری مورد نیاز را وفق قوانین و مقررات موجود با عمر کمتر از پنج ‌سال اقدام کند.

سخنگوی وزارت صمت: کاری که از دست ما بر می‌آید این است که عرضه را به حدی برسانیم که میزان افزایش قیمتی که به خودروها می‌خورد، کمتر از میزان تورم باشد؛ در آن صورت تقاضای سرمایه‌گذاری برای خرید خودرو پایین خواهد آمد

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت‌وگو با خبرآنلاین درباره واردات خودروهای دست‌دوم می‌گوید: بازار خودرو کشور با کمبود عرضه مواجه است و این عرضه باید به نحوی پاسخ داده شود. وظیفه خودروسازان است که حجم تقاضا در کشور را پاسخ دهند؛ به خصوص این‌که بخشی از این نیاز مردم نشات گرفته از رفع نیاز اولیه‌شان برای داشتن خودرو است. این در شرایطی است که خودرو تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای به خاطر عرضه محدود شده است.

گردش مالی خودروهای کارکرده در دنیا ۷     میلیارد دلار است

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با بیان این‌که اگر امکان واردات خودرو نو وجود نداشت، می‌توانیم خودرو دست‌دوم بیاوریم، تصریح می‌کند: واردات خودرو دست‌دوم چه اشکالی دارد؟ در ۱۴۸ کشور دنیا طی سه سال گذشته در حدود ۷ میلیارد دلار گردش مالی خودروهای کارکرده بوده است. از این ۱۴۸ کشور دنیا، ۱۸ کشور اجازه واردات هیچ خودرو کارکرده‌ای را نمی‌دهند، ولی اجازه واردات خودروهای هیبریدی و برقی کارکرده را داده‌اند.

دادفر با ذکر این نکته که واردات خودروهای کارکرده هیچ اتفاق عجیبی نیست و اتفاقی است که در همه جای دنیا صورت می‌گیرد، متذکر می‌شود: من اعتقاد دارم به این‌که وقتی یک کاری را همه دنیا انجام می‌دهند و برای مردم‌شان مفید بوده، ما هم می‌توانیم انجام دهیم و باید انجام دهیم، چون برای مردم‌مان مفید است.

وی یادآور می‌شود: این‌که می‌گویند حیثیت ایرانی را با خودروها و کالاهای دست‌دوم از بین می‌بریم، حرف است. ببخشید می‌گویم، مردم دارند لباس تاناکورا و کفش دست‌دوم می‌خرند؛ این‌جا همیت ایرانی کجاست!؟ حداقل بگذاریم خودرو ایمن دو سه سال کارکرده با بودجه‌ای که دارد، سوار شوند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو: اگر خودروسازان نمی‌توانند کمبود بخش عرضه و نیاز مردم را تامین کنند، مجبور هستیم از طریق واردات، این نوع از کالا را تامین کنیم؛ بدون چشم‌داشت به عوارض و تعرفه و...، به طوری که یک میلیارد تومان روی خودروی ۴۰۰ میلیون تومانی وارداتی بگذاریم و این یک میلیارد تومان را به خزانه واریز کنیم

بازار خودرو به تعادل می‌رسد

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با بیان این‌که واردات خودروهای دست‌دوم به طور قطع روی بازار خودرو و قیمت‌ها اثر دارد، می‌گوید: مبادی ورود را مناطق آزاد می‌توانند بگذارند؛ بدون محدودیت حجم موتور و ارزش. مناطق آزاد، شریان توزیع برای کشور باشد؛ این‌گونه هم مناطق آزاد رونق پیدا می‌کند و هم دپوی خودرویی صفر کیلومتر و کارکرده در مناطق آزاد دارید که اگر در بازار داخلی این نیاز احساس شد و از طرف خودروسازان داخلی پاسخ به تقاضا داده نشد، مناطق آزاد باز شود و خودرو را وارد بازار کشور کنید.

دادفر با بیان این‌که با این روش می‌تواند سریع بازار کشور را به تعادل رساند، عنوان می‌کند: الزاما داشتن خودرو کارکرده کار بدی نیست. وظیفه مسوولان این است که این گردش را تسهیل کنند. ما حتی می‌توانیم خودرو بیاوریم و باز صادر کنیم.

دلار است که قیمت خودرو را در بازار تعیین می‌کند

ازسوی‌دیگر،‌ افزایش و کاهش قیمت خودرو در هفته گذشته به خوبی نشان داد که دلار است که قیمت خودرو را در بازار تعیین می‌کند.

دلار یکی از مهم‌ترین و تاثیر گذارترین عناصر و المان‌ها بر اقتصاد کل کشور است و بالا و پایین شدن نرخ دلار و در کل ارزهای خارجی می‌تواند قیمت کالاهای داخلی را کم و زیاد کند.

اگرچه واردات خودرو چند سالی متوقف بوده و در حال حاضر بیشترین سهم بازار در اختیار خودروهای تولید و مونتاژ داخل است، اما افزایش و کاهش نرخ دلار در یک هفته گذشته به خوبی نشان داد که قیمت خودرو را نیز با نوسان قیمت دلار تغییر می‌کند.

به این‌ شکل که در ابتدای هفته گذشته با ریزش نرخ ارز، قیمت ماشین کارکرده و صفر نیز کاهش یافت و در ادامه هفته با معکوس شدن روند قیمت‌ها در بازار ارز، شاهد صعودی شدن قیمت خودرو بودیم.

پیش از این، سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو به این موضوع اشاره کرده بود و به خبرآنلاین گفته بود که در صورت آرام گرفتن بازار ارز، بازار خودرو نیز آرام می‌گیرد.

حال سخنگوی وزارت صمت در یک برنامه تلویزیونی به این موضوع اعتراف کرد و در پاسخ به این سئوال که قیمت خودرو در بازار در سال ۱۴۰۲ کاهش پیدا خواهد کرد یا خیر؟ پاسخ داده است: طی همین مدت که نرخ ارز پایین آمد، قیمت خودرو هم کاهش یافت. همان‌گونه که با افزایش نرخ ارز بالا رفت؛ لذا این سئوال را باید از دستگاه‌ها پرسید.

امید قالیباف عنوان کرده است: کاری که از دست ما بر می‌آید این است که عرضه را به حدی برسانیم که میزان افزایش قیمتی که به خودروها می‌خورد، کمتر از میزان تورم باشد؛ در آن صورت تقاضای سرمایه‌گذاری برای خرید خودرو پایین خواهد آمد.