ثبت‌نام حج تمتع ۱۴۰۲ از دیروز دهم اسفندماه آغاز شد و بر اساس اعلام سازمان حج و زیارت، مشمولان حج تمتع در پنج اولویت هستند که علاوه بر زائران حج ۱۳۹۹ که هزینه این سفر را واریز کرده و از سفر انصراف نداده‌اند، دارندگان فیش حج تا اول خرداد ۱۳۸۶ در اولویت قرار دارند.

به گزارش فارس؛ بر همین اساس، بازار خرید و فروش فیش حج تمتع که از حدود چهار ماه قبل با اعلام سعودی‌ها برای پذیرش زائران حج تمتع بدون محدودیت در سال آینده، آغاز شده بود، این روز‌ها داغ‌تر از گذشته شده است؛ به طوری که بسیاری به دنبال فروش یا حتی خرید فیش دارای اولویت حج تمتع هستند.

همچنین با توجه به اینکه سازوکاری در زمینه قیمت‌گذاری فیش حج تمتع وجود نداشته و سازمان حج و زیارت هم که متولی ثبت‌نام و اعزام مشمولان حج تمتع است، تعهدی برای قیمت‌گذاری فیش حج ندارد، دارندگان فیش حج دارای اولویت، با قیمت‌های نجومی اقدام به فروش فیش حج می‌کنند و متقاضیان تشرف به این سفر معنوی هم مجبور به خرید فیش از آن‌ها هستند. چرا که از سال ۱۳۸۶ به بعد هیچ ثبت‌نامی برای حج تمتع صورت نگرفت و متقاضیان زیارت خانه خدا باید حتما فیش حج خریداری کنند.

فیش حج ۲۰۰ میلیون تومانی در شهر‌های مرزی

با بررسی خبرنگار فارس، فیش حج در شهر‌های مختلف بسته به تعداد تقاضا متفاوت است؛ به طوری که دربرخی از شهر‌های مرزی تعداد خریدار فیش حج بیش از فروشنده آن است و همین امر موجب شده تا هزینه فیش حج در این شهر‌ها تا ۲۰۰ میلیون تومان هم برسد. با این وجود، در برخی از شهر‌ها که افراد پس از بیش از ۱۶ سال دیگر تمکن مالی برای تشرف به حج تمتع ندارند، فروش فیش حج بیش از تقاضاست و به این ترتیب قیمت فیش حج تا حدود ۷۰ میلیون تومان و حتی کم‌تر هم خرید و فروش می‌شود.

در تهران هم هزینه فیش حج متغیر است و برخی آن را ۹۰ میلیون تومان و برخی دیگر حتی تا ۱۴۰ میلیون تومان بنا بر اولویت قیمت‌گذاری کرده و برخی از مشتاقان تشرف به حج تمتع هم که از استطاعت مالی برخوردار هستند، فیش حج را با هر قیمتی خریداری می‌کنند.

خرید فیش حج همچنان پرطرفدار؛  فیش ۱۰۰ تا ۱۴۰ میلیونی در تهران

با اعلام سازمان حج و زیارت برای ثبت‌نام حج تمتع ۱۴۰۲ از اواخر سال جاری، این روز‌ها سازمان حج و زیارت به عنوان یکی از سازمان‌های پرتردد برای زائران تبدیل شده است؛ به طوری که برخی اطلاعی از نحوه خرید و فروش فیش حج ندارند و برای کسب اطلاع به این سازمان مراجعه می‌کنند.