باران زرین قلم

 قیمت دلار در حالی پای خود را در محدوده 46هزار تومان سفت می‌کند که رئیس کل بانک مرکزی در زمان تصدی این پست قول داده بود نسبت به مهار بهای ارز اقدام کند و ثبات را به اقتصاد بازگرداند.

دلار در هشتمین روز دی‌ماه به قیمت 40 هزار و 500 تا 41 هزار و 500 تومان فروخته می‌شد. با این حال اما از پس بیش از یک ماه از فعالیت محمدرضا فرزین در قامت رئیس کل بانک مرکزی، بهای هر دلار افزایشی حداقل پنج هزار تومانی را تجربه کرده است. این مساله نشان می‌دهد سیاست‌های بانک مرکزی نه تنها نتوانسته است به هدف نزدیک شود، بلکه روند افزایشی نرخ ارز نیز همچنان ادامه یافته است.

رئیس کل بانک مرکزی اما نظری دیگر در این زمینه دارد. وی گفته است: «با اقدامات ما در بانک مرکزی نرخ ارز رو به کاهش است، اما متاسفانه جریان‌های قیمت‌ساز تلاش می‌کنند که قیمت‌ها را بالا ببرند و ما خواهشمند هستیم که مردم به این جریان‌ها توجه نکنند. 150 شعبه بانکی و صرافی‌ها در هفت روز هفته از ساعت 9 تا 7 بعد از ظهر کار می‌کنند، پس نگرانی برای مردم وجود ندارد. حتی در روزی که بازار دبی تعطیل بود، با جریان‌سازی‌ها قیمت درهم را افزایش کاذب داده بودند.»

فرزین در رابطه با آخرین وضعیت سامانه نیما گفته است: «۴۰روز گذشته که بنده رئیس بانک مرکزی شدم طبق وعده ۶.۵ میلیارد دلار ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی عرضه کردیم و همان طور که می‌دانید در سامانه نیما ۱۸۷ میلیون دلار معامله شد و ۳۰۰ میلیون درهم نیز در نیما عرضه کردیم. در عراق و ترکیه هم ارز‌های جدیدتری عرضه خواهیم کرد.»

حالا یورونیوز در گزارشی از سقوط ۷۵ درصدی نرخ برابری ریال ایران در ۱۱ ماه گذشته خبر داده است.

در توضیح خبر منتشر شده آمده است: بهای فروش دلار آمریکا طی معاملات نخستین روز کاری بازار آزاد تهران با ثبت رکوردی تازه به ۴۶ هزار تومان (۴۶۰ هزار ریال) رسید. نرخ دلار در آغاز فروردین گذشته ۲۶ هزار و ۳۰۰ تومان بود.

 همتی: ۴+۱ نفری که امروز همگی در دولت نقش داشته و آن را اداره می‌کنند، در جریان مناظرات انتخاباتی ۱۴۰۰، بدون توجه به شرایط سخت آن سال، شاکی کاهش ارزش پول ملی بوده و مدعی بودند که فقط آنها می‌توانند تحریم‌ها را خنثی و ارزش پول ملی را تقویت کنند

پاسخ همتی به ۱+۴

رئیس اسبق بانک مرکزی که در این یک سال و نیم تلاش کرده است همواره سیاست‌های دولت خصوصا در بخش ارزی را به نقد بکشد، در صفحه شخصی خود خطاب به ۱+۴ نوشت: چرا یک دلار معادل ۲۳ هزار تومان در دوره مناظرات، به نیم دلار معادل ۲۳ هزار تومان در حال حاضر رسیده است؟

منظور همتی از چهار به علاوه یک، پنج کاندیدای اصولگرایی است که در انتخابات ریاست‌جمهوری حضور داشتند. رئیسی توانست کلید پاستور را در اختیار بگیرد، رضایی معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری شد و زاکانی اینک شهردار تهران است. در عین حال سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، رئیس بنیاد شهید است و سعید جلیلی که به نفع ابراهیم رئیسی انصراف داد دولت در سایه را تشکیل داده است.

عبدالناصر همتی در تازه‌ترین یادداشت در فضای مجازی نوشت: در نتیجه فشار حداکثری ترامپ از سال ۹۷ به بعد و محدودیت‌های شدید تجاری ناشی از کرونا در اواخر سال ۹۸ و اوایل سال ۹۹، وصولی ارزی نفت و گاز کشور در دو سال ۹۸ و ۹۹، جمعا به رقم ۲۰ میلیارد دلار رسید! یعنی مجموع درآمد دو سال، رقمی کمتر از نصف میانگین سالانه، در دهه ۹۰ شد.

وی افزود: ۴+۱ نفری که امروز همگی در دولت نقش داشته و آن را اداره می‌کنند، در جریان مناظرات انتخاباتی ۱۴۰۰، بدون توجه به شرایط سخت آن سال، شاکی کاهش ارزش پول ملی بوده و مدعی بودند که فقط آنها می‌توانند تحریم‌ها را خنثی و ارزش پول ملی را تقویت کنند.

رئیس اسبق بانک مرکزی تصریح کرد: اینک که به ادعای خودشان چند برابر قبل نفت صادر کرده و پولش را هم وصول می کنند، چرا جلوی سقوط ارزش پول ملی را نمی‌گیرند؟ چرا یک دلار معادل ۲۳ هزار تومان در دوره مناظرات، به نیم دلار معادل ۲۳ هزار تومان در حال حاضر رسیده است؟ چه پاسخی دارند؟

سیاست‌های بانک مرکزی  شکست خورد

به نظر می‌رسد سیاست‌های بانک مرکزی در وهله اول و سیاست‌های کلان دولت سیزدهم در وهله دوم شکست خورده است. دولت سیزدهم اعلام کرده بود که قصد ندارد سفره مردم را به برجام و تحریم‌ها گره بزند اما به نظر می‌رسد این سیاست نتوانسته است محقق شود چراکه نه تنها رشد تورم مهار نشده بلکه افزایش نرخ دلار فشار بر اقتصاد ایران را روز به روز بیشتر کرده است.

حالا محمد مهاجری، فعال رسانه‌ای اصولگرا نیز در یادداشتی سیاست‌های دولت اصولگرا را به باد انتقاد گرفته است.

وی در کنایه‌ای خطاب به فرزین گفته است: «گفته‌اید ۶.۵ میلیارد دلار ارز ۲۸۵۰۰تومانی در همین ۴۰روز اخیر ریختهاید توی بازار. لابد اگر بپرسیم اثرش کو جواب می‌دهید اگر این کار را نمی‌کردیم الان دلار شده بود ۷۰هزار تومان!

خوب می‌دانید دولت سیزدهم بعد از ۱۸ماه هنوز بر سر گنج قارون باقی مانده از ذخیره ارزی دولت قبل نشسته و بخش بزرگی از این دلارهایی که الان دارید پز فروختنش را می‌دهید از همان موقع مانده و بر خلاف دستاوردتراشی دولت کنونی درآمد ارزی حال خوبی ندارد.

اینک که شال و کلاه کرده‌اید تا همراه آقای رئیسی به چین بروید در غیاب آقای سعید جلیلی که بزرگترین حامی تحریم و بدبختی اقتصاد ایران است، به آقای رئیس‌جمهور بگویید کسی که می‌گفت «تحریم نمندی» با آنکه ۸۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی داشت، وقتی حکومتش تمام شد از آن همه درآمد چیزی که برای ملت باقی گداشت تحریمهایی بود که کاسبان تحریم  اسمش را گذاشته بودند، نعمت.

آخرش هم تاکید کنید این چشم بادامی‌‌هایی که ما بهشان دخیل بسته‌ایم به وقتش ما را به دو پول سیاه می‌فروشند به چشم‌آبی‌ها.»

دلار به کدام سو می‌رود؟

قیمت ارز روندی رو به افزایش دارد. نشانه‌ای از مهار قیمت دلار در بازار نیست. حال آنکه افزایش نرخ ارز می‌تواند زمینه را برای افزایش تورم مهیا کند. در این فضا سیگنال بودجه نیز به بازار سیگنالی افزایشی است و در نتیجه بسیاری معتقدند میزان تورم در سال آینده نیز در محدوده 40 درصدی باقی خواهد ماند .

 هر چه هست سفره مردم در حال آب رفتن است و اقتصاد ایران درگیر بحرانی بسیار جدی. بحرانی که نمود آن فقیرتر شدن طبقه متوسط و فقیرتر شدن فقراست.