یک استاد دانشگاه و کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه دستورالعمل خودرویی شورای رقابت یک تراژدی اقتصادی است، گفت: بیم آن می‌رود نرخ خودرو باز هم افزایش یابد.

امیرحسین کاکایی، کارشناس صنعت خودرو و استاد دانشگاه علم و صنعت، در گفت و گو با خبرنگار خبرآنلاین با اشاره یه اینکه دستورالعمل اخیر شورای رقابت یک تراژدی اقتصادی است، گفت: این دستورالعمل من را یاد حمله اسکندر به ایران انداخت که با تخریب ایرانیان همراه شد و شورای رقابت نیز با بازگشت شکوهمندانه نابودی صنعت خودرو را جشن گرفته‌است.

شورای رقابت شیر کنترل توزیع رانت را در دست گرفته‌است

این استاد دانشگاه با اشاره به بند دو این دستورالعمل«به منظور بهبود رقابت‌پذیری و تنظیم عرضه خودرو، شورای رقابت با همکاری وزارت صمت، سالانه میزان و نوع واردات خودرو را تعیین می‌کند » گفت: شورای رقابت خیلی واضح، حتی واردکنندگان خودرو را نیز شامل انحصار می‌داند و حتی اگر فرض کنیم که این بند درست است نیز در هیچ کجای مصوبه به دنبال بر هم زدن این انحصار و ایجاد رقابت نیست بلکه بر این باور است که، حالا که بازار انحصاری است من می‌گویم که با این انحصار چه کنیم و گویا شیر کنترل توزیع رانت را در دست دارد.»

تعیین تکلیف حتی برای خریداران

کاکایی با اشاره به اینکه در این دستورالعمل، شورای رقابت، حتی برای خریداران نیز تعیین و تکلیف می‌کند؛ گفت:« شورای رقابت نه تنها عرضه را رقابتی نکرده‌است، بلکه برای خریداران نیز تعیین و تکلیف می‌کند، مشکل ما در بازار خودرو محدود به خودروهای ارزان قیمت بود، که شورای رقابت با این دستورالعمل مشکل را به کل صنعت خودرو و حتی خودروهای میلیاردی نیز می‌کشاند.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت:« پیش از آنکه قرعه‌کشی راه بیافتد، من گفته بودم که این قرعه‌کشی نوعی لاتاری ملی است و تبعات خطرناکی دارد و باعث می‌شود تمام مردم ایران وارد بازار دلالی شوند و دلال خودرو شوند و این دستورالعمل شورای رقابت، دلالی را تنها منوط به خودروهای ارزان قیمت نمی‌کند، بلکه به کل بازار خودرو تعمیم می‌دهد.

کاکایی در ادامه با بیان این نکته که بازار به معنای «هوش‌جمعی» است؛ گفت: در سال ۱۳۹۷ میلیون‌ها سکه را به حراج گذاشتند تا قیمت‌ها کاهش یابد، ولی قیمت‌ها بالا رفت چراکه هوش جمعی به عنوان مثال می‌گوید که قیمت این سکه به جای یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است و با افزایش عرضه اتفاقی در بازار رخ نداد و در نتیجه دولت نمی‌تواند با هوش جمعی مبارزه کند، بلکه باید از هوش جمعی استفاده کند. اگر هوش جمعی می‌گوید پراید ۳۰۰ میلیون تومان است، واقعا همین قیمت است و اگر شورای رقابت از اینکه پراید ۳۰۰ میلیون تومان است، ناراحت است، نباید پراید را حبس کند و بر سر هوش جمعی بزند، بلکه باید بر روی عواملی که قیمت را بالا برده‌است، کار کنید.

به گفته این استاد دانشگاه، رفتار بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، صنعت و سایر وزارت‌خانه‌ها و چاپ پول بدون پشتوانه، عواملی هستند که منجر به پراید ۳۰۰ میلیون تومانی شده‌اند.

کاکایی در ادامه با اشاره به اینکه در کشور ما تورم از ۵۰ درصد گذر کرده‌است و ارزش پول ملی آن در یک ماه و نیم ۵۰ درصد سقوط کرده‌است؛ گفت:در چنین وضعیتی، شورای رقابت اعلام کرده‌است که قیمت‌ها را ۶ ماهه یا نهایتا سالانه تعیین می‌کند، حتی اگر قیمت‌ها ۶ ماهه تعیین شود، با افزایش قیمت ۲۰ درصدی در این مدت، تولیدکننده دوباره زیان‌ده خواهد شد و عملا شورای رقابت دارد با صنعت خودرو، واردکنندگان و بازار سرمایه و کل اقتصاد اعلام جنگ می‌کند.