نماینده سابق مجلس با بیان اینکه به جای اینکه مشکل خودمان را حل کنیم، گفتیم اروپا امسال یخ می‌زند، گفت: در دنیایی که یک ساعت کار هم کشور را از رقبا جلو می‌اندازد ما به یکباره چندین ماه بخشی از کارخانجات را تعطیل و یا مازوت مصرف می‌کنیم.

هدایت‌الله خادمی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره اوضاع تولید و تامین گاز طبیعی در کشور اظهار داشت: ما دومین دارنده بزرگ ذخایر گازی جهان هستیم و در مجموع ذخایر هیدروکربوری در دنیا رتبه اول را داریم ولی از این سرمایه به درستی استفاده نکردیم، 28 مخزن مشترک با کشورهای همسایه داریم که برای برداشت و توسعه آنها عملکرد خوبی نداشته‌ایم. مثلا اگر عملکرد خودمان را با کشور کوچکی مثل قطر مقایسه کنیم این کشور فقط نیمی از یکی از مخازن مشترک با ما را در اختیار دارد با همان نصفه مخزن فقط برای زیرساخت‌های مراسم جام جهانی فوتبال 2022، 230 میلیارد دلار هزینه کرده است و بخش اعظم بازار گاز دنیا را نیز در دست دارد. این کشور تنها با برداشت از پارس‌جنوبی بازار ال‌ان‌جی دنیا را تسخیر کرده است، عربستان روی میادین مشترک از جمله فرزاد A و B کار می‌کند، عراق برداشت از مخازن غرب کارون را با جدیت دنبال می‌کند و ما همچنان لنگان‌لنگان پیش می‌رویم.

وی افزود: ما در فروش نفت هم فقط خام‌فروشی کردیم بنابراین عدم عملکرد منطقی بر اساس منافع ملی و حرفه‌ای و ناشایسته‌سالاری باعث شده مشکلات اساسی پیدا کنیم و اکنون کشوری که دومین دارنده ذخایر گازی جهان را دارد نه تنها هیچ سهمی در بازار دنیا ندارد بلکه برای تامین نیاز خودش هم با مشکل مواجه است و باید کارخانجات و پتروشیمی‌ها را تعطیل و یا مازوت مصرف کند.

وی با بیان اینکه مسئولین مطابق منافع ملی عمل نمی‌کنند، خاطرنشان کرد: اکنون فلرها بیهوده می‌سوزند و باعث هدررفت منابع و آلودگی هوا می‌شوند، برای منازل هیچ انرژی دیگری غیر از گاز تعریف نکردیم و سبد انرژی را متنوع نکردیم فقط به منازل اعلام کردیم که گازرسانی را توسعه می‌دهیم اما از سوی دیگر دائم به مردم ایراد می‌گیریم که مصرف گاز بالاست، سوال آینکه آیا باید هیزم و برق مصرف کنیم؟ در کشورهایی مثل هندوستان و چین و یا اروپا سبد انرژی را با برق تعریف کرده‌اند و ما مصرف خودمان را با آنها مقایسه می‌کنیم و می‌گوییم مصرف گاز در ایران بالاست و مشکلات را گردن مردم می‌اندازیم.