باران زرین قلم

 

 حجت‌الاسلام مسعود خمسه‌ای، امام جمعه موقت شهر الوند استان قزوین و رئیس ستاد انتخابات رئیسی در این شهر به عنوان سرپرست شرکت شهر صنعتی البرز که اولین و بزرگترین شهر صنعتی کشور است، منصوب شد.

این انتصاب چنان بهتی را در فضای رسانه‌ای و خبری ایران ایجاد کرد که وزارت صمت مجبور به ارائه توضیحاتی در این زمینه شد .

 در اطلاعیه‌ای که وزارت صمت منتشر کرده، آمده است: به دنبال انتشار خبری مبنی بر انتصاب امام جمعه موقت شهر الوند به عنوان سرپرست شرکت شهرصنعتی البرز و بروز شائبه‌هایی در این باره به اطلاع می‌رساند شهر صنعتی البرز شهرک صنعتی محسوب نمی‌شود و زیرمجموعه سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران نیست و این سازمان در انتصاب صورت گرفته هیچ نقشی نداشته است. شهرک مذکور زیرمجموعه شهرداری است.

رزومه‌ای از خمسه‌ای در فضای وب نیست

خمسه‌ای، امام جمعه موقت شهر الوند استان قزوین است. همچنین او از سوی شورای نگهبان، ریاست هیات نظارت بر انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری در سال 96 شهر الوند را بر عهده داشت. شرکت شهرصنعتی البرز 27 درصد سهام انبارهای عمومی شهرصنعتی البرز 26 درصد سهام شرکت شهرصنعتی رشت و 77 درصد سهام شرکت شهرصنعتی کرمانشاه را نیز در تملک خود دارد. نکته عجیب اینجاست که جستجوها در خصوص یافتن رزومه‌ای از خمسه‌ای در فضای وب ناموفق است. تنها خبری که در خصوص وی می‌توان در فضای وب یافت، پست جدیدی است که احراز کرده است.

لازم به توضیح است که شهر صنعتی البرز منطقه‌ای صنعتی در شهرستان البرز در استان قزوین است؛ و شهری مهاجرنشین با طول عمر ساخت ۸۰ سال است. شهر صنعتی البرز یک منطقه صنعتی (شهرک صنعتی) در ۱۴ کیلومتری قزوین است که بیش از ۵۰۰ واحد تولیدی و خدماتی در آن قرار دارند.

در سال ۱۳۴۶ به منظور ایجاد تمرکز در صنایع تولیدی حدود ۹۰۰ هکتار از اراضی معروف به مزرعه اریک واقع در ۱۴۰ کیلومتری شمال غربی تهران و ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی قزوین بمنظور احداث اولین شهرصنعتی ایران به نام شهرصنعتی البرز برگزیده شد. از مجموع ۹۰۰ هکتار اراضی شهرصنعتی البرز ۵۵۰ هکتار در قسمت شرقی به مناطق صنعتی و ۱۱۲ هکتار به مناطق تجاری اختصاص داده شده است، مابقی اراضی به معابر و تاسیسات عمومی تخصیص یافته است.

نکته اینجاست که وبسایت شرکت شهر صنعتی البرز از دسترس خارج است و حتی صفحه معرفی این شرکت در شهرداری الوند نیز کار نمی‌کند. این دو نکته خود موید آن است که واکنش‌ها به چنین انتصابی بسیار بیش از انتظار بوده است.

عزل و نصب‌های عجیب، اما ادامه‌دار

این اولین عزل و نصب عجیبی نیست که افکار عمومی با آن روبرو شده‌اند. برخی کارشناسان معتقدند قانون پایایی مدیریت در ایران قانونی است که سبب شده حلقه مدیران در ایران بسیار تنگ باشد.

در مرداد ماه سال جاری بود که قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور گفت: متاسفانه برخی از مدیرانی که منصوب می‌شوند علاوه بر نداشتن تخصص لازم و تحصیلات مرتبط، هیچگونه برنامه پیشگیری از فسادی نداشته و ارائه نکرده‌اند.

این گفته‌ها نشان می‌دهد که حتی در ساختارهای مدیریتی نیز اذعان به این بحران وجود دارد. شواهد متعددی بر این نوع انتصابات مشکل‌دار وجود دارد. وزیر نفت و رئیس قرارگاه خاتم می‌تواند در دولتی دیگر عهده‌دار سمت وزارت مسکن شود .

 حجت‌الله عبدالملکی، وزیر پیشین تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌تواند دبیر شورای عالی مناطق آزاد شود. مهرداد بذرپاش از مدیریت یک شرکت خودروسازی می‌تواند به ریاست دیوان محاسبات و سپس وزارت راه و شهرسازی برسد .

علی‌اکبر محرابیان، وزیر صنایع در دولت احمدی‌نژاد می‌تواند در دولت رئیسی عهده‌دار مسئولیت وزارت نیرو شود.

 رئیس سازمان بورس در دولت احمدی‌نژاد این امکان را دارد که در دولت رئیسی عهده‌دار مسئولیتی سنگین یعنی ریاست کل بانک مرکزی شود و پس از سقوط 53 درصدی ارزش پول ملی و رشد بی‌ضابطه دلار و رسیدن آن به مرز 44 هزار تومان، با یک خداحافظی خود را برای پذیرش پستی دیگر مهیا کند.

بعد از انتصاب امام جمعه موقت شهر الوند استان قزوین به عنوان سرپرست شرکت شهر صنعتی البرز وبسایت این شرکت از دسترس خارج شد و حتی صفحه معرفی این شرکت در شهرداری الوند نیز کار نمی‌کند. این دو نکته خود موید آن است که واکنش‌ها به چنین انتصابی بسیار بیش از انتظار بوده است

 علی‌عسگری، رئیس پیشین سازمان صدا و سیما می‌تواند در زمانی دیگر عهده‌دار بزرگترین هلدینگ اقتصادی کشور یعنی هلدینگ خلیج‌فارس شود. همه این‌ها نشان می‌دهد قانون پایایی مدیران در ایران وجود دارد و هر مدیری به محض ورود به این حلقه، فارغ از تخصص می‌تواند در این فضا آزادانه بچرخد.

بحرانی به نام حلقه رفقا

 از سوی دیگر هنوز مدیریت ایران از انتصابات فامیلی و رفاقتی رهایی نیافته است. هر چند ابراهیم رئیسی در اولین روزهای تصدی پست ریاست جمهوری تاکید کرد که این دولت از انتصابات فامیلی به دور است، اما فهرست بلندبالایی از انتصابات نشان می‌دهد اهرم فامیل بودن برای دریافت پست بسیار کاراست.

میثم نیلی که از سوی وزیر ارشاد حکم عضویت در هیات امنای بنیاد سینمایی فارابی را دریافت کرده، برادر مقداد نیلی داماد ابراهیم رئیسی است. زینب کدخدا که با حکم سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران، به سمت رئیس دانشکده دندانپزشکی منصوب شد، دخترخاله همسر ابراهیم رئیسی است.

مسعود فیاضی، برادر داماد زاکانی، از سوی رئیسی به‌عنوان وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش معرفی شد که البته پشت سد «بهارستان» ماند و نتوانست رأی اعتماد بگیرد.

محمدمهدی رحیمی، باجناق فریدالدین حدادعادل از سوی غلامحسین اسماعیلی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور به سمت «مدیرکل روابط عمومی» منصوب شد.

«سیدمحمدمهدی احمدی» (داماد محسن رضایی) که در رسانه‌ها  به‌عنوان گزینه نهایی مدیرعامل بانک شهر معرفی شد، درپی واکنش‌های اعتراضی، اعلام کرد که بعد از «استخاره» از این سمت انصراف  داده است!

الهام اکبری، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور آموزش‌های شهروندی، همسر احمد نادری نماینده مجلس است که پیش از این رفتنش به ورزشگاه رئال مادرید را برای «مردم‌شناسی» دانست و جنجالی به پا کرد. اکبری بعد از این حکم در کمال تعجب با  حکم ابراهیم رئیسی عضو «شورای فرهنگ عمومی کشور» نیز شد.

سجاد صفارهرندی، مدیر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری پسر محمدحسین صفارهرندی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است. این‌ها فهرست کوتاهی از انتصابات فامیلی در ساختار دولت سیزدهم است.

 هر چند وزارت صمت دولت رئیسی تاکید کرده است که در انتصاب اخیر و گماردن یک امام جمعه به سرپرستی یک شهر صنعتی نقشی نداشته، اما بحران انتصابات غیر کارشناسی و گزینشی، سال‌هاست ساختار مدیریت ایران را نشانه رفته است و شهرداری‌ها نیز از این بحران مصون نیستند.