عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران و امارات متحده عربی  با اشاره به این‌که شرکای تجاری ما هر سال آب رفته‌اند، گفت:  در این تردیدی وجود ندارد که باید سطح تعاملات تجاری با کشورهای همسایه را بالا برد اما صرف حساب کردن روی بازار این کشورها ما را محدود می‌کند.

فرشید فرزانگان افزود: نگاهی به آمارهای تجاری ما نشان می‌دهد که در سال ۱۳۸۰ حدود ۸۰ درصد از تجارت ایران با ۲۳ کشور دنیا انجام می‌شده اما در سال ۱۴۰۰ حدود ۶۵ درصد از تجارتمان تنها به سه کشور محدود شده که نشان می‌دهد که ما چه در حوزه تنوع محصولات و چه در گسترش شرکای تجاری با مشکل مواجه بوده‌ایم.

وی با بیان این‌که عملکرد کشورهای بزرگ در اقتصاد مسیری متفاوت با آنچه در ایران طی شده را نشان می‌دهد توضیح داد: کانادا و مکزیک همواره جزو شرکای اصلی آمریکا به حساب می‌آیند. در اقتصاد چین نیز کره جنوبی، ویتنام و ژاپن سهمی مهم دارند اما باید این سوال را بپرسیم که این کشورها بازار خود را تنها به کشورهای همسایه خود محدود کرده‌اند؟