ششمین روز دی‌ماه در حالی به پایان رسید که دولت هنوز لایحه بودجه سال آینده را به مجلس تقدیم نکرده است . 

به گزارش خبرآنلاین، در حالی که بسیاری از نمایندگان مجلس هشدار می‌دهند که این دیرکرد می‌تواند زمینه را برای ارائه لایحه چند دوازدهم در سال آینده مهیا کند اما هنوز خبری از لایحه‌ی بودجه نیست .

این اتفاق در حالی رخ داده است که قانون برنامه هفتم توسعه نیز همچنان در دست تدوین و بررسی است و این لایحه با تصویب در دولت فاصله زیادی دارد.

خاطره تلخ تاخیر در ارائه لایحه بودجه در دولت محمود احمدی‌نژاد و موکول شدن زمان تصویب و ابلاغ این لایحه به اردیبهشت ماه همان سال و ... سبب شده است بسیاری نسبت به وضعیت کنونی ابراز نگرانی داشته باشند. این اتفاق بارها در زمان استقرار دولت محمود احمدی نژاد رخ داد.

 

آیا لایحه چند دوازدهم می‌شود؟

اگر استناد به مفاد صریح قاتون صورت گیرد، لایحه در شرایط فعلی باید چند دوازدهم تصویب شود. در ماده ۱۸۲ و ۱۸۴ آیین‌نامه داخلی مجلس تاکید شده است چنانچه لایحه بودجه سالانه کشور تا تاریخ تعیین شده در این آیین نامه یعنی پانزده آذرماه به مجلس تسلیم نشود، دولت موظف است لایحه چند دوازدهم را نیز به مجلس تسلیم نماید. در تبصره‌های این لایحه نیز تاکید شده مجلس چند دوازدهم بودجه را بر مبنای آخرین قانون بودجه سالانه مجلس مصوب می‌نماید و حداکثر مدتی که مجلس می‌تواند برای بودجه چنددوازدهم تصویب نماید، سه دوازدهم است.

با وجود نص صریح قانون البته برخی از نمایندگان کنونی و اسبق مجلس به عرف رایج اشاره کرده و می‌گویند طبق روال حاکم اگر بررسی لایحه به گونه‌ای باشد که تا پایان اسفند به اتمام نرسد، این اتفاق رخ می‌دهد. کاظم دلخوش در گفتگو با خبرآنلاین تاکید کرده است که به دلیل نامعلوم بودن وضعیت برنامه هفتم و عدم اقدام دولت برای تمدید برنامه ششم، همه چیز در هاله‌ای از ابهام است.

 

معنی لایحه چنددوازدهم برای اقتصاد چیست؟

بسیاری از فعالان اقتصادی و کارشناسان و نمایندگان مجلس معتقدند که معنای تصویب لایحه چند دوازدهم در ساده‌ترین شکل ممکن بی‌برنامگی برای سال آینده است .

حمید حسینی، فعال اقتصادی معتقد است این بی‌برنامگی در شرایط کنونی اقتصادی می‌تواند بحران را برای فعالان اقتصادی تشدید کند چرا که نمی‌دانند برنامه دولت برای سال آینده چیست و باید در بازه زمانی کوتاه و حداکثر سه ماهه تصمیم بگیرند.

در این میان برخی از نمایندگان نیز معتقدند دولت ممکن است با هدف پیشگیری از تغییرات در مجلس نسبت به ارائه دیرهنگام لایحه اقدام کند که این نیز خود در سطح کلان مشکل‌ساز است.

حسینی معتقد است با توجه به نزدیک شدن برگزاری انتخابات مجلس بی‌تردید نمایندگان تلاش گسترده برای اثرگذاری بر لایحه بودجه با هدف جلب رضایت رای‌دهندگان خواهند داشت.

 

 

/////

 

 

 

///