یک کارشناس اقتصادی در واکنش به وعده رییس‌کل بانک مرکزی که گفته است رشد نقدینگی در پایان سال به کمتر از ۳۰ درصد می‌رسد، گفت: چطور این اتفاق ممکن است. اتفاقا برعکس من معتقدم افزایش پیدا می‌کند، چرا که در پایان سال پرداخت‌ها و مصارف نقدینگی مضاعف داریم.

خبرآنلاین نوشت: «شوک‌های تورمی دیگر تکرار نمی‌شود»؛ این وعده جدید رییس‌کل بانک مرکزی است که با استناد به آمار رشد نقدینگی و پایه پولی گفته که انتظارات تورمی مردم در سال آینده کاهشی و روند تورم آرام خواهد بود.

علی صالح‌آبادی در یک برنامه تلویزیونی درباره تحولات نقدینگی گفت: برنامه پولی ماهانه در دولت سیزدهم تدوین و مقرر شد تا پایان امسال رشد نقدینگی کمتر از ۳۰ درصد شود؛ هم اکنون پایه پولی ۲۰.۵ درصد و نقدینگی ۲۰.۲ درصد است و تا پایان امسال به کمتر از ۳۰ درصد خواهد رسید.

به گفته او، روند رشد نقدینگی در دولت سیزدهم کاهنده بود و از ۴۲.۸ درصد به ۳۴.۳ درصد در آبان ماه رسید یعنی حدود ۹ درصد کاهش یافته است و سال آینده پیش‌بینی می‌شود به کمتر از ۲۵ درصد برسد.

اما در حالی رییس‌کل بانک مرکزی از کاهش رشد نقدینگی و پایه پولی سخن می‌گوید و کاهش تورم را پیش‌بینی کرده است که کارشناسان اعتقاد دارند هیچ فاکتور اقتصادی‌ای ما را به این سمت هدایت نمی‌کند.

بهاءالدین حسینی‌هاشمی، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین در واکنش به اظهارات رییس‌کل بانک مرکزی درباره پایه پولی و کاهش رشد نقدینگی گفت: آمارهای عملکردی که خود بانک مرکزی تولید می‌کند یا اداره آمار بررسی و تولید می‌کند، نشان می‌دهد که بیشترین رشد پایه پولی را از مهرماه داشتیم؛ بیشترین رشد پایه پولی را هم از جهت بدهی دولت به بانک مرکزی یا از جهت اضافه برداشت‌ها یا بدهی سیستم بانکی به بانک مرکزی داشتیم.

وی افزود: ما به یک رشد نقدینگی بسیار بالایی رسیدیم که تاکنون سابقه نداشته، رسیدیم و رشد پایه پولی نیز بیش از ۳۰ درصد است. در واقع یک ماشینی است که نقدینگی ایجاد می‌کند، یعنی پایه پولی را افزایش می‌دهد و تورم تولید می‌کند.

 

 

 

///