سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی استفاده بیش از حد از سفره‌های آب زیرزمینی در بخش کشاورزی را تیر خلاص به این منابع و سرمایه نسل‌های آینده کشور دانست و گفت: در شرایطی که 85 درصد از منابع آبی کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، روند ایجاد و راه‌اندازی سیستم آبیاری نوین، پیشرفته حرکتی لاک‌پشتی دارد.

ذبیح‌الله اعظمی‌ساردویی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره مصرف آب در بخش کشاورزی با اشاره به کاهش 9 درصدی میزان بارش‌های جوی کشور در مقایسه با سال‌های گذشته، گفت: در 50 سال اخیر خشکسالی ایران بی‌سابقه بوده و میزان بارش‌های جوی 9 درصد کاهش یافته است.

مصرف آب در بخش کشاورزی ایران 85 درصد،  در جهان 70 درصد

وی افزود: براساس جدیدترین آمار ارائه شده از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، هم‌اکنون حدود 85 درصد آب در بخش کشاورزی کشور مصرف می‌شود، این در حالی است که این رقم به طور میانگین در جهان 70 درصد و در کشورهای پیشرفته کمتر از 50 درصد است.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی با بیان این که مسئولیت توسعه و گسترش سیستم آبیاری نوین بر عهده وزارت جهادکشاورزی است، گفت: در شرایطی که بخش قابل توجهی از منابع آبی کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، متاسفانه روند ایجاد و راه‌اندازی سیستم آبیاری نوین و پیشرفته حرکتی لاک‌پشتی دارد.

هدرروفت آب در 65 تا 75 درصد اراضی کشاورزی

وی بیان داشت: اکنون بین 25 تا 35 درصد اراضی سراسر کشور، مجهز به سیستم‌های آبیاری تحت فشار است و در سایر اراضی کشاورزی با هدررفت آب مواجه هستیم که مسئولیت اصلی آن برعهده وزارت جهاد کشاورزی است.

اعظمی‌ساردویی در ادامه با انتقاد از کشت محصولات آب‌بر در بخش کشاورزی کشور، گفت: کشت محصولاتی مانند هندوانه و ذرت که آب زیادی را مصرف می‌کنند باید در کشور مدیریت شود. وزارت جهاد کشاورزی باید به کشاورزان و سرمایه‌گذاران خود اعلام کند در صورت کشت محصولات آب‌بر از آنها آب‌بها دریافت می‌کند.

  ضرورت نصب کنتور هوشمند بر چاه‌های کشاورزی

این نماینده مجلس با تاکید بر ضرورت نصب و راه‌اندازی کنتورهای هوشمند در اراضی کشاورزی کشور، این مهم را گامی موثر در مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی برشمرد و تصریح کرد: باید با فراهم‌سازی تسهیلات، کنتورهای هوشمند در اراضی کشاورزی نصب شوند و از این طریق از کاشت و برداشت محصولاتی که با اقلیم این سرزمین همخوانی ندارند و بسیار آب‌بر هستند، جلوگیری شود.

تعداد چاه‌های آب غیرمجاز بیشتر از چاه‌های آب مجاز است

وی در واکنش به بهره‌برداری از 338 هزار حلقه چاه غیرمجاز در بخش کشاورزی و خلاءهای قانونی برای پلمپ این چاه‌ها گفت: در دهه هشتاد مجوز حفرچاه در برخی از دشت‌های کشور برای انجام فعالیت‌های کشاورزی صادر شد که این امر تیر خلاص به سفره آب‌های زیرزمینی و ذخایر آبی کشور بود.

اعظمی‌ساردویی با بیان اینکه هم‌اکنون تعداد چاه‌های آب غیرمجاز در بخش کشاورزی از تعداد چاه‌های مجاز بیشتر است، افزود: مدیریت این امر دشوار است، چراکه کشاورزان به واسطه بهره‌مندی از این چاه‌های آب امرار معاش می‌کنند. برهمین اساس بیش از هر چیز باید جایگزین مناسبی برای کسب درآمد کشاورز در نظر گرفته و پس از آن این چاه‌ها تعیین تکلیف شوند.

وی در ادامه ضمن مثبت ارزیابی کردن لایحه آبخیزداری و آبخوان‌داری افزود: این لایحه به مهار روان‌آب‌ها، سیلاب‌ها و تخریب‌های پس از بارندگی کمک می‌کند.