یک کارشناس انرژی معتقد است هر چند مقامات دولتی معتقدند درامدهای نفتی با رشدی قابل توجه همراه شده است اما اثر این افزایش درامد در زندگی و معیشت مردم احساس نمی‌شود.  محمدعلی صادقی، در گفت‌وگو با قرن‌نو با اشاره به اینکه مردم اثر افزایش درامدهای نفتی را در زندگی خود احساس نمی‌کنند، تاکید کرد: ما نه آمار شفافی از میزان صادرات نفت داریم و نه می‌دانیم این درآمدها به چه ترتیب و در چه قالبی به ایران می‌رسداز این روز تنها می‌توانیم درباره اثر این درآمدها صحبت کنیم که می‌بینیم اثرگذاری چندانی در زندگی ایرانی‌ها نداشته‌اند و مضیقه اقتصادی را با کاهش روبرو نکرده‌اند.

این کارشناس انرژی با اشاره به روند فرسایشی مذاکرات تاکید کرد: در شرایط فعلی کاری جز تعیین اهداف ایجابی برای دولت متصور نیست اما آنچه مسلم است اینکه روندی که تا کنون از سوی دولت سیزدهم دنبال شده، توفیقی را به همراه نداشته است.

 وی افزود: از این رو لازم است دولت مکانیزم‌های دیگری را برای خود جستجو کند تا بتواند در میان‌مدت و بلندمدت از این انسداد خارج شود. در چنین شرایطی اما بعید است دولت سیزدهم چنین نقشی را برای خود تعریف کند.

 وی در بخش دیگری از سخنانش به اهمیت استراتژیک حضور ایران در بازارهای جهانی نفت اشاره کرد و گفت: ایران یکی از بزرگترین دارندگان نفتی جهان است و بی‌تردید تحریم اثر استراتژیک و قدرت ذاتی ایران را تحلیل می‌برد از این رو ایران لازم است شرایطی را جستجو کند تا در هر صورت بتواند سهمی در بازار جهانی نفت داشته باشد و قدرت خود را احیا کند.

وی احیای سهم ایران از بازار جهانی نفت را ضرورت استراتژیک کشور خواند و ادامه داد: شرایط سیاسی جهان تغییر کرده است. به عنوان مثال در دهه شصت میلادی تحولات بازارهای جهانی نفت بیشتر بر وضعیت اقتصادی کشورهای مصرف‌کننده نفت اثر می‌گذاشت اما امروز این تولیدکنندگان نفت هستند که از تغییر شرایط متحول می‌شوند.

 وی در توضیح این مطلب ادامه داد: به عبارت دیگر نفت تا دهه شصت میلادی بیشتر در محاسبات و مناسبات کشورهای مصرف‌کننده نقش ایفا می‌کرد اما حالا در مناسبات و محاسبات کشورهای تولیدکننده اثرگذار است.

صادقی درباره اظهارات متعدد در زمینه افزایش و بهبود فروش نفت و اینکه آیا این مساله در زندگی و معیشت مردم ملموس و محسوس است یا خیر؟ توضیح داد: خیر این مساله مشاهده نمی‌‌شود؛ متاسفانه اعداد و ارقامی که اعلام می‌شود حتی اگر اغراق‌آمیز هم نباشد آنچنان ارقام به اصطلاح برتر و کارگشا نبوده است.

پیش از این وزیر امور اقتصادی و دارایی از افزایش بیش از 500 درصدی درآمدهای نفتی خبر داد و پس از آن بود که رئیس شرکت ملی نفت تاکید کرد که مشتریان جدید نفتی به جرگه‌ مشتریان نفتی ایران پیوسته‌اند. وی اما به استناد تحریم از اعلام خریداران جدید نفت ایران پرهیز کرد.