نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: برخی از هیات‌های تجاری از جمله هیات تجاری لهستان که از گذشته اعلام تمایل و تقاضای سفر تجاری به ایران را داشتند، سفر خود را لغو کردند و از حضور در ایران منصرف شدند.

حسین سلاح‌ورزی در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به شرایط کشور و محدود و قطع شدن اینترنت و افزایش فیلترینگ در یک ماه گذشته و اثرگذاری این شرایط بر روی تجارت و اقتصاد کشور اظهار داشت: اساسا این وضعیت در ایران و هر کشوری که در شرایط ناآرامی اجتماعی قرار دارد، اثرگذار است.

وی از لغو برخی از سفرهای تجاری به ایران در یک ماه گذشته خبر داد و گفت: در این مدت زمان برخی از هیات‌های تجاری از جمله هیات تجاری لهستان که از گذشته اعلام تمایل و تقاضای سفر تجاری به ایران را داشتند، متاسفانه سفر خود را لغو کردند و از حضور در ایران منصرف شدند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه هر گونه اتفاقاتی که موجب نااطمینانی در اقتصاد کشور تاثیر مستقیم و معناداری بر سرمایه‌گذاری و تجارت و رشد اقتصادی داشته و خواهد داشت، ادامه داد: اتفاقات اخیر در تجارت که می‌تواند یک فعالیت کوتاه مدت باشد اثر می‌گذارد و به طور مشخص محدود کردن اینترنت، فیلتر شدن برخی از پلت‌فرم‌های در یک ماه گذشته هم بر روی کاهش تولید و هم بر کاهش تقاضای موثر و هم تجارت اثرگذار بوده است.

سلاح‌ورزی افزود: یکی از تأثیرات اقتصادی محدود کردن اینترنت از لحاظ اعتباری بر روی تجارت ایران اثر گذاشته به طوری که با توجه به فیلتر و محدود شدن اینترنت تماس‌های تجاری که از طریق پلت‌فرم‌های پیام رسان بین تجاری ایرانی و خارجی انجام می‌شد، قطع شدند.

وی با اشاره به تبعات تدوام این شرایط در بخش تجارت و اقتصاد کشور تاکید کرد: تجربه آفریقای جنوبی نشان می‌دهد که با تدوام ناآرامی‌ها از سال ٢٠٠٩ تا به امروز اقتصاد این کشور به شدت تحت تأثیر این شرایط قرار گرفته و منجر به کاهش سرمایه‌گذاری، کاهش رشد اقتصادی، افزایش بیکاری شده و این وضعیت نتیجه تداوم ناآرامی‌ها در اقتصاد است.

سلاح‌ورزی ادامه داد: اینکه فکر کنیم قطع شدن اینترنت و فیلتر طیف وسیعی از سایت‌ها، برنامه‌ها و پلت‌فرم‌های فقط به محدود شدن کسب و کارهای کوچک می‌شود، ساده انگارانه است و نه تنها کسب و کارهای کوچک، آنلاین شاپ‌ها و کسب و کارهای مبتنی بر اینستاگرام دچار مشکل شده‌اند و افرادی که جمعیت آنها هم کم نیست، کار خود را از دست داده‌اند. بلکه خطوط تولید از خط تولید لبنیات و دارو گرفته تا تولید فولاد و نساجی در این شرایط دچار مشکل شده‌اند چراکه خطوط تولید هم مبتنی بر اینترنت، هوش مصنوعی، تکنولوژی ‌های IT و ITC هستند و همچنین خارج از کارخانه هم موضوعاتی مانند لجستیک، ثبت سفارش، بازاریابی و برنامه‌های مالی و ارزی بر پایه اینترنت هستند و با این شرایط شاهد کاهش فروش، کاهش سود و به دنبال آن اثرگذاری این روند بر روی اشتغال خواهیم بود.