کارشناس حوزه مسکن درباره چرایی افزایش بیش از 800 درصدی قیمت مسکن در 5 سال گذشته به قرن‌نو گفت: نکته اصلی این است که قیمت مسکن در واقع افزایش نیافته بلکه ارزش پول ملی کاهش یافته است.

فرهاد بیضایی، در گفت‌وگو با قرن نو،‌ تصریح کرد: همان اتفاقی که در حوزه ارز رخ داده در بخش مسکن نیز اتفاق افتاده است؛ متناسب با این شرایط می‌توان بررسی کرد که در 5 سال گذشته چقدر بر نرخ ارز افزوده شده است زیرا در آن هنگام دلار 3 هزار تومان بود و باید دانست ارزش ارزی املاک در این مدت افزایش نداشته و تقریبا با میزان رشد نرخ ارز مساوی بوده است.

وی ادامه داد: البته در ماه‌های اخیر تاحدودی ارزش ارزی املاک با رشد خفیف همراه بوده است؛ در عین حال نرخ ارز در بازار ثابت بوده اما عامل اساسی افزایش قیمت املاک مفهمومی با نام کاهش ارزش پول ملی است که سبب می‌شود تا پول ملی ما از توانایی و قدرت خرید سابق برخوردار نباشد؛ همین مساله در حوزه مسکن اثرگذار شده است. زمانی که افزایش نرخ ارز اتفاق می‌افتاد و به تبع آن ارزش پول ملی کاهش می‌یابد طبیعی است همه قیمت‌ها با این مساله خود را سازگار می‌کنند.

بیضایی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش قیمت مسکن در این سال‌ها متناسب با رشد نرخ ارز بوده یا خیر؛ توضیح داد: در ماه‌های اخیر قیمت مسکن نسبت به نرخ ارز روند صعودی طی کرده و از آن پیشی گرفته و رشد نرخ‌ها در این بازار حدود 10 درصد بوده است.

وی درباره این مساله که در ماه‌های گذشته برخی کارشناسان هشدار می‌دادند که قیمت مسکن متناسب با تورم 50-60 درصدی در سال‌های گذشته رشد نکرده و هنوز باید انتظار افزایش قیمت‌ها در این بازار را داشت؛ آیا این تحلیل صحیح است یا خیر؛ بیان کرد: این اتفاق رخ داده و بر اساس آمارهای مرکز آمار و بانک مرکزی قیمت مسکن در حوزه اجاره بها و هم خرید و فروش املاک نشان‌دهنده نرخ رشد 40 تا 50 درصدی است.

 

 

وضعیت قیمت مسکن در نیمه دوم سال

این کارشناس مسکن در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان انتظار داشت در نیمه دوم سال روند افزایش نرخ مسکن ادامه یابد؛ گفت: این مساله وابسته به شرایط اقتصادی کشور است و نرخ‌ها بر این اساس خود را تنظیم می‌کنند به عبارت بهتر اگر در بازار ارز افزایش نرخ رخ دهد به حتم شاهد اثرگذاری بر روی بازار مسکن همانند گذشته خواهیم بود. در مقابل اگر تثبیت نرخ ارز رخ دهد، وضعیت متفاوت خواهد شد.

وی تصریح کرد: شرایط بازار مسکن به 2 عامل وابسته خواهد بود؛ نخست اینکه دولت بتواند برنامه‌های تدوین و تصویب شده در حوزه مسکن را ساماندهی کرده و زمین مورد نیاز ساخت و ساز را عرضه کند و نقدینگی را به این بخش معطوف سازد در این صورت می‌توان انتظار کاهش قیمت در بازار مسکن را داشته باشیم البته این روند به‌صورت بسیار خفیف خواهد بود.

وی ادامه داد: اگر ثبات نرخ ارز ادامه یابد؛ تغییرات نرخ مسکن را می‌توان مثبت و منفی 10 درصد پیش‌بینی کرد. اگر دولت کاری نکند و طرح عرضه زمین اتفاق نیافتد قیمت مسکن در نهایت 10درصد افزایش خواهد یافت اما اگر زمین عرضه شود شاهد کاهش 10درصدی قیمت مسکن در بازار خواهیم بود.