پیش‌بینی کارشناسان اقتصادی حاکی از آن است که افزایش نرخ تورم در نیمه دوم سال شتاب بیشتری می‌گیرد.

به گزارش قرن‌نو،  بررسی نوسانات قیمتی در بازار خودرو حاکی از جهش قیمت‌ها در این بازار در روزهای اخیر است؛ به‌طوری که در بین خودروهای پراید که در ۲۴ ساعت گذشته گران شدند، پراید ۱۱۱ از ۲۰۲میلیون تومان در روز گذشته امروز به ۲۰۴میلیون تومان رسید و پراید ۱۵۱ مدل ۱۴۰۱ نیز از ۱۷۳میلیون تومان در روز گذشته امروز به ۱۷۵میلیون تومان رسید و مدل ۱۴۰۰ این خودرو نیز در این مدت ۲میلیون تومان گران شد و در حال حاضر ۱۶۹میلیون تومان قیمت خورده است.

خودروهای پژو نیز در این مدت گران شدند به‌طوری که پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۱۳۹۹ از ۲۸۰میلیون تومان در روز گذشته امروز به ۲۸۵میلیون تومان رسیده و مدل ۱۴۰۰ این خودرو نیز در این مدت ۳میلیون تومان گران شده و در حال حاضر ۲۹۵میلیون تومان قیمت خورده و مدل ۱۴۰۱ این خودرو نیز از ۳۰۰میلیون تومان در روز گذشته امروز به ۳۰۵میلیون تومان رسیده است.

در بین خودروهای رانا نیز این افزایش قیمت‌ها مشهود است؛ به‌طوری که رانا پلاس مدل ۱۴۰۱ از ۳۱۰میلیون تومان در روز گذشته امروز به ۳۱۲میلیون تومان رسیده و مدل ۱۴۰۰ این خودرو نیز از ۲۹۵میلیون تومان در روز گذشته امروز به ۲۹۸میلیون تومان رسیده است.

فربد زاوه، کارشناس بازار خودرو، در گفت‌وگو با خبرنگار قرن و در خصوص جهش قیمت‌ها در بازار خودرو در روزهای اخیر گفت: بنده در اوایل تابستان گفته بودم که در ماه‌های مهر، آبان و نهایتاً آذر افزایش قیمت خواهیم داشت اما افزایش قیمتی که در حال حاضر مطرح می‌شود قابل‌اعتماد و اتکا نیست؛ زیرا اصلاً معامله‌ای صورت نمی‌گیرد که این اعداد و ارقام واقعی باشد.

زاوه در ادامه افزود: قاعدتاً ما باید شاهد تأثیر تورمی و افزایش قیمت باشیم؛ زیرا تا آخر سال نیز این رقم تورم خیلی بالاتر از نیمه اول سال خواهد بود به‌دلیل اینکه ساختار سیاسی ایران با این آشفتگی‌هایی که در آن ایجاد شده است تبعاً برای بقای خود، اولویت را بر روی پرداخت حقوق و مزایا خواهد گذاشت. در نتیجه تمرکزی نخواهد داشت که تورم را کنترل کند و تورم در کشور اوج خواهد گرفت. اما این افزایش قیمتی که در حال حاضر شاهد آن هستیم را نمی‌توان خیلی در نظر گرفت؛ زیرا حجم معاملات در حال حاضر صفر است.

این کارشناس بازار خودرو در ادامه در پاسخ به این پرسش که چرا سایت‌ها قیمت‌های بالاتری را اعلام کرده‌اند، گفت: فروشندگان قیمت‌ها را بالاتر اعلام می‌کنند تا مشتریان را تشویق کنند و به حرکت بیندازند که خریدی صورت گیرد اما بازار در حال حاضر در رکود شدیدی است.