یک کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: در اعتراضات و بحران سیاسی، بالاترین ریسک متوجه اوراق مالی می‌شود که این روند در تمام اقتصادهای دنیا تحقیقا تجربه شده‌ است و تنها محدود به بازار ایران نمی‌شود. در واقع بالاترین ریسک برای بازارهای مالی، ریسک‌های سیاسی و بحران‌های سیاسی است.

حمید میرمعینی در گفت‌وگو با ایلنا با بیان اینکه هر اتفاقی که منشا آن نگرانی از آینده باشد بر بازارهای مالی از جمله بازار سرمایه و بورس اثر منفی می‌گذارد، اظهار داشت: مهم‌ترین عامل ریزش شاخص در چند روز گذشته بحث اعتراضات بوده و همین اعتراضات باعث شد احساس ترس در بازار حاکم شود و این یکی از متغیرهای اثرگذار در کل روند معاملات است. اساسا هر عاملی که باعث کاهش امنیت سرمایه‌گذاری شود، افق سرمایه‌گذاری و شاخص‌های اقتصادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.   

وی با تاکید بر اینکه شاخص‌های بورس به عنوان شاخص‌های پیش‌نگر سریعا از این اتفاقات تاثیر می‌پذیرند و سرمایه‌گذاران در بازارهای مالی اولین سرمایه‌گذارانی هستند که سریعا این تاثیر را در تصمیمات خود لحاظ می‌کنند، گفت: دقیقا همین افت و ریزش‌ها را درسال 98 و 88 تجربه کردیم.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: این روند ریزش در مواقع بحران‌های سیاسی در تمام دنیا اتفاق می‌افتد و در اعتراضات و بحران سیاسی، بالاترین ریسک متوجه اوراق مالی می‌شود که این روند در تمام اقتصادهای دنیا تحقیقا تجربه شده‌ است و تنها محدود به بازار ایران نمی‌شود. در واقع بالاترین ریسک برای  بازارهای مالی، ریسک‌های سیاسی و بحران‌های سیاسی است.  

میرمعینی ادامه داد: دومین عوامل ریزش شاخص در این چند روز اخیر، به نتیجه نرسیدن مذاکرات برجام بود و در همین دوره اعتراضات، اخبار مایوس‌کننده از روند مذاکرات منتشر شد، بنابراین این دو اتفاق مهمترین عوامل کاهش شاخص شدند و حجم معاملات در این مدت کاهش پیدا کرد.

وی گفت: علاوه بر این دو عامل موثر، داده‌های خوبی از اقتصاد هم نمی‌بینیم؛ رشد نقدینگی به 5 هزار و 400 هزار میلیارد تومان رسیده که سیگنال نگران کننده نسبت به آینده است و برنامه جدید اقتصادی هم اعلام نشده و قیمت‌گذاری و مشکلاتی که از گذشته وجود داشتند همچنان باقی مانده‌اند. در حالی که بازار تشنه و مترصد یک اقدام مناسب برای حل مشکلات است، در این مدت هیچ اقدام موثری برای کاهش فشار مشکلات ندیده‌ایم.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه دولت اقدام موثری برای تغییرات برنامه در جهت مثبت شدن شاخص‌های اقتصادی و  سیاست‌گذاری کلان اقتصادی نداشته، تاکید کرد: در این مدت نه تنها بازار هیچ خبر مثبتی را مشاهده نکرده‌ است که از آن تاثیر بگیرد بلکه نشانه‌های افزایش نرخ دلار و طلا و سایر بازارهای موازی و احساس خطر این بازارها را شاهد بوده‌ است.

میرمعینی در پاسخ به این سوال چرا بورس همانند سال 99 از افزایش نرخ دلار تاثیر مثبت برای افزایش شاخص نمی‌پذیرد، اظهار داشت: در آن دوره، نرخ دلار تحت تاثیر سیاست گذاری‌های غلط برای پایین نگه داشتن قیمت ارز بود اما در این مدت نرخ ارز به مرور به ارزش ذاتی قابل پیش‌بینی رسید و افزایش نرخ ارز منجر به افزایش سودآوری شرکت‌ها هم شد و تاثیر خود را بر روی بازار سرمایه هم گذاشت.

وی تاکید کرد: البته باید توجه داشت که این افزایش نرخ دلار ناشی از داده‌های سیاسی است و متاثر از داده‌های اقتصادی نیست و بیشتر به نگرانی‌های سیاسی برمی‌گردد، هر موضوعی که منشا آن نگرانی نسبت به آینده  باشد تاثیر منفی بر روی بازارهای مالی خواهد داشت .