یک کارشناس اقتصادی اظهار داشت: اگر امروز مردم قله کوه مشکلات را که اختلاس، فساد، افزایش تورم و ... را می‌بینند، عامل این مشکلات که تنه این کوه را ساخته مسائلی مانند تحریم‌، سخت‌تر شدن شرایط صادرات، محدود شدن فعالیت کسب و کارها و کاهش تولید است.

مرتضی سامتی در گفت‌وگو با ایلنا گفت: بیش از 40 سال از انقلاب می‌گذرد، قول و قرار با مردم در زمان انقلاب این بود که ایران یک کشور مستقل نه وابسته به شرق و نه وابسته به غرب باشد و به همین دلیل شعار نه غربی و نه شرقی، جمهوری اسلامی سر داده شد. مردم تمام مشکلات را تحمل کردند تا در یک کشور مستقل زندگی کنند اما امروز تمرکز فقط بر چین و روسیه است.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه جامعه تحمل آسیب‌های ناشی از نابرابری و تبعیض را ندارد، گفت: جامعه‌ای که مشکلات اقتصادی دارد، شکننده می‌شود و به همین دلیل شاهد کاهش فاصله تنش‌ها می‌شویم. اعتراضات دی ماه سال 96 و آبان سال 98 ماهیت اقتصادی داشتند و امروز هم هر چند اعتراض به مرگ مرحومه مهسا امینی مربوط می‌شود اما بخشی از این اعتراض به وضعیت اقتصاد کشور است.

وی با طرح این سوال که؛ چرا مسئولان نمی‌بینند که سفره‌های مردم به ویژه کارگران کوچک‌تر شده است، ادامه داد: مسئولان باید اشتباهات دیروز و امروز را بپذیرند و درصدد جبران آنها باشند. بخش زیادی از مردم دغدغه معیشت دارند، با معضل بیکاری دست و پنجه نرم می‌کنند و بخشی دیگر را جوانان و نوجوانانی تشخیص داده‌اند که نگران آینده هستند.

سامتی اظهار داشت: اگر امروز مردم قله کوه مشکلات را که اختلاس، فساد، افزایش تورم و ... را می‌بینند، عامل این مشکلات که تنه این کوه را ساخته مسائلی مانند تحریم‌، سخت‌تر شدن شرایط صادرات، محدود شدن فعالیت کسب و کارها و کاهش تولید است.

وی با تاکید بر اینکه در حالی که مردم درگیر بی‌عدالتی، مالیات تورمی و ... هستند، عده‌ای از تحریم‌ها و تورم سود می‌برند، گفت: سوال این است که منابع اختلاس‌های پی در پی از کجا تامین شده؟ مردم همواره با تورم دو رقمی مواجه بودند که معنای استمرار تورم، این است که برخی افراد از افزایش تورم سود می‌برند و کسانی که از مالیات تورمی استفاده می‌کنند بعضا وابسته به قدرت هم هستند در عین حال سفره کارگران هر روز کوچک‌تر می‌شود و گسترده فقر به قشر متوسط هم رسیده است.