عضو هیات مدیره اتاق ایران و هند با اشاره به پتانسیل تجاری بندر چابهار، بیان داشت: متاسفانه ما در حال حاضر از بندر چابهار استفاده مطلوبی نداریم؛ در حالی که این منطقه دارای ظرفیت‌های بالایی بویژه برای هندی‌ها بوده و استفاده از آن جا سبب کاهش هزینه حمل و نقل و کرایه‌ها می‌شود. از دیدگاه من، با حل معضلات بارگیری و امکان حضور کشتی‌ها در بندر چابهار، تراز تجاری به سود ایران خواهد شد.

 محمدحسن دیده‌ور در خصوص آخرین زمینه‌های تفاهم مشترک میان ایران و هند اظهار کرد: وزارت بهداشت در زمینه کالاهای دارویی با وزارت بهداشت هند برای دارو به تفاهماتی رسیده که مطابق آن، تبادلات علمی بناست که صورت بگیرد. توافقات دیگر در زمینه انرژی انجام شده که دولت در حال کوشش برای کاهش تعرفه در نظر گرفته شده از سوی هندوستان برای ایرانی‌ها است. بعضی از توافق نامه‌های گفته شده در حال انجام و اجرا بوده و برخی دیگر، در حال بررسی است.

واردات خودرو از دهلی صحت ندارد

 این مسئول با رد شایعات مبنی بر واردات خودرو گفت: از آخرین وضعیت پول‌های بلوکه شده ایران در هند اطلاع ندارم و حتی میزان این پول‌ها هم نامعلوم است.

وی در خصوص میزان تبادلات تجاری دو کشور اذعان کرد: ارزش مبادلات تجاری ایران و هند در 9 ماهه نخست سال، حدود 2.4 میلیارد دلار بوده که 1.34 میلیارد دلار آن به صادرات کالای غیرنفتی از ایران اختصاص دارد و حدود 1.05 میلیارد دلار واردات از هند است. در مقایسه مدت زمانی مذکور با 9 ماهه نخست سال قبل، ارزش صادرات حدود 74 درصد افزایش یافت و ارزش واردات حدود 37 درصد کاهش یافت که پیامد این دو اتفاق تغییر تراز تجاری دو کشور در 9 ماهه نخست 1400 و مثبت شدن 296 میلیون دلاری آن به نفع ایران است.

عضو اتاق بازرگانی، صنایع ، معادن و کشاورزی ایران در ارتباط با کالاهایی که بیشترین میزان تبادلات میان دو کشور را داشتند، بیان داشت: 15 قلم کالا بیشترین میزان واردات معادل 64 درصد از واردات از هند را به خود اختصاص داده‌اند؛ در میان این کالاها، واردات برنج با اختلاف فاحشی در صدر قرار گرفته است که ارزش 220 میلیون دلاری را در 9 ماهه نخست سال به خود اختصاص داده است. چای سیاه، اکسید آلومینیوم، موز سبز تازه یا خشک شده و زغال سنگ‌های فشرده شده و فشرده نشده و سایر فرآورده‌ها و مخلوط‌ها براساس مواد معطر در صنایع غذایی و با ارزش 104، 101 ،64،31  میلیون دلار در رده‌های بعدی واردات محصول از هند قرار دارند.