در حالی که ساختار دریافت مالیات از صاحبان مشاغل در حال پوست‌اندازی است، مراودات مالی فروشندگان و خریداران دستخوش تغییراتی جدی شده است.

به گزارش قرن‌نو، هنوز حرف‌وحدیث‌ها بر سر مکانیزم دریافت مالیات سال 1400 از صاحبان مشاغل و اصناف تمام نشده که یک مقام بانک مرکزی از تشکیل پرونده مالیاتی برای تمامی کارتخوان‌ها تا پایان هفته جاری خبر داده است.

این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که بسیاری از صاحبان مشاغل می‌گویند با اجرای کامل این طرح، ساختار دریافت مالیات از شکل توافقی خارج شده و میزان مراودات مالی مبنای دریافت مالیات خواهد بود.

حالا معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: بیش از 90 درصد کارتخوان‌ها و ابزار‌های پرداخت در کشور پرونده مالیاتی دارند که حدود ۲۸۰هزار دستگاه باقیمانده هم طی این هفته به این شبکه

متصل می‌شوند.

آنچه در این میان بااهمیت تلقی می‌شود، تغییر ذائقه فروشندگان و خریداران است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان مراودات مالی بر مبنای کارتخوان در حال تغییر است و حجم معاملات در این بستر کاهش یافته است.

بر اساس آخرین گزارش اقتصادی شاپرک استفاده از دستگاه‌های کارتخوان‌ در معاملات روزانه مردم کاهش یافته است. شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت در گزارش تیرماه خود، ریزش تراکنش‌های شاپرک در فاصله میان خرداد تا تیرماه ۱۴۰۱ را تأیید کرده است.

در این گزارش تعداد کارتخوان‌های فعال در سامانه‌های فروشگاهی بیش از 8میلیون و 259هزار عدد ذکر شده است. در مجموع در کارنامه تیرماه این دستگاه‌های کارتخوان، بیش از 3میلیارد و 770میلیون تراکنش ثبت شده است. بر اساس این گزارش، ارزش معاملات ثبت‌شده در مجموع کارتخوان‌های فعال و دایر سراسر کشور در فاصله خرداد تا تیر ۱۴۰۱ بیشتر از ۵ درصد رشد منفی داشته و از ۷۲۵هزار میلیارد تومان به ۶۸۵هزار میلیارد تومان رسیده است.