در حالی که رئیس کل بانک مرکزی از تخلیه شوک تورمی ناشی از حذف ارز 4200 تومانی خبر داده و قول مهار تورم را داده است، وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در قامت سخنگوی اقتصادی دولت می‌گوید: اولویت اصلی رئیس‌جمهور کنترل تورم است.

احسان خاندوزی البته اخبار مهم‌تری نیز برای افکار عمومی ایران داشت. از ارائه گزارش مهم بنزین به رئیس‌جمهوری تا تخصیص سهام عدالت جدید.

 به گزارش خبرآنلاین، حالا تورم در ایران به یکی از مهمترین دغدغه‌های دولت تبدیل شده است. سال گذشته در همین روزها، دولت با فرمان مدیریت بهینه، مدعی حل بحران اقتصادی ایران در کوتاه مدت بود اما در اولین سالگرد فعالیت دولت سیزدهم، نرخ تورم ماهانه همچنان بالاتر از 40 درصد است و تورم اقلام خوراکی نیز بیشتر از 89 درصد گزارش شده است.  حالا خاندوزی، در قامت سخنگوی اقتصادی دولت می‌گوید: اولویت اصلی رئیس‌جمهور کنترل تورم است.

وی وعده داده است بعد از افزایش قیمت‌هایی که در خرداد و اردیبهشت وجود داشت، اقدام‌هایی برای کنترل موتور تورم انجام شده است. خاندوزی که پیش از تکیه زدن بر مسند وزارت امور اقتصادی و دارایی، در جایگاه نمایندگی مردم تهران معتقد بود که تنها تغییر دولت می‌تواند منجر به کاهش 15 درصدی نرخ تورم شود، از توفیقات دولت در مهار کسری بودجه نیز پرده برداشته و تاکید کرده است: تا حد خوبی در کاهش کسری بودجه موفق بودیم به طوری که در مقایسه با سال قبل ۴۸ درصد رشد منابع درآمدی بودجه محقق شده است.

سخنگوی اقتصادی دولت تصریح کرد: برای کنترل تورم و جلوگیری از برداشتن از جیب مردم و فعالان اقتصادی تلاشی‌هایی صورت گرفت که به مرور نتایج آن را می‌بینیم.

خاندوزی درباره آخرین اقدامات برای عدم افزایش قیمت اقلام ثانویه گفت: این موضوع از مباحث هفتگی ستاد تنظیم بازار است و رصد کردن تخلفات و قیمت گذاری در دستور کار است و در برخی موارد منجر به توبیخ و حتی برکناری مدیر متخلف هم پیش رفته است.

درآمد دولت از نفت و میعانات گازی  580 درصد بالا رفت

به گفته خاندوزی افزایش میزان صادرات نفت و همچنین قیمت‌های جهانی نفت و تبدیل درآمدهای ارزی به نرخ نزدیک نیما و سنا منجر به افزایش ۵۸۰ درصدی درآمد حاصل از نفت و میعانات گازی برای دولت شد که این موضوع جدای از تبصره ۱۴ است. بنابراین دولت با تنخواه کمتری وضعیت خود را سامان داده است.

سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به افزایش ۵۰ درصدی ارسال اظهارنامه‌های مالیاتی فعالان اقتصادی و در عین حال درآمدهای ابرازی که با رشد ۲۰۰ درصدی در ۴ ماهه امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل روبرو بودیم گفت: از همکاری ویژه و کم سابقه فعالان اقتصادی با دولت تشکر می‌کنیم که این موضوع موجب شد دولت از استقراض و به تبع آن فشار به مردم فاصله بگیرید.

تصمیم گیری برای صدور سهام عدالت جدید

سخنگوی اقتصادی دولت اظهار کرد: در وزارت اقتصاد از تمام بانک‌های دولتی ارقام تعهد شده‌ای از آنها برای واگذاری دارایی و اموال مازاد گرفته‌ایم تا خلق پول و بی انضباطی‌ها کنترل بشود و از طرفی قدرت اعتبار دهی بانک‌ها به تولید کنندگان و مردم افزایش یابد. همچنین مصوبات دیگری در روزهای آینده در موضوع بازماندگان سهام عدالت که تحت حمایت بهزیستی و کمیته امداد قرار دارند و همینطور وثیقه گذاری سهام عدالت و سایر سهام‌ها در شبکه بانکی خواهیم داشت.

در بند الف تبصره ۲ قانون بودجه ۱۴۰۱ تکلیفی برای جاماندگان سهام عدالت در دو بخش بود که با توجه به اینکه دولت باید تکالیف دیگری در زمینه واگذاری سهام خود انجام می‌داد الویت را برای گروه اول یعنی افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی که قریب ۳ میلیون نفر هستند با فوریت مصوبه‌ای آماده شده و در صف طرح در هیأت دولت قرار دارد و برای سایر جاماندگان که تحت شش دهک درآمدی هستند، تا آخر سال تصمیم گیری خواهد شد.

ارائه گزارش روش جدید سهمیه‌بندی بنزین به رئیس‌جمهور

به گفته وزیر اقتصاد؛ بعد از گذشت دوره آزمایشی پنج ماهه روش جدید سهمیه‌بندی عرضه بنزین در مناطق آزاد گزارش آن به رئیس جمهور ارائه شده و بناست درباره ادامه این طرح جمع بندی و بررسی شود، لازم به توضیح است که این موضوع به معنی افزایش قیمت بنزین در سال جاری نیست.