رئیس اسبق کانون صرافان گفت: اگر ما در یک خط مستقیم و با شیب ملایم از ۷۰ ریال سال ۵۷ به ۳۰ هزار تومان قیمت ارز می‌رسیدیم، خیلی بهتر از این بود که در مقاطع مختلف با تلاطم‌های وحشتناک، قیمت ارز تغییر کند.

به گزارش خبرآنلاین، علی‌اصغر سمیعی درباره پیش‌بینی مسیر ارز؛ با توافق، بی‌توافق اظهار داشت: در طول ۴۰ سال گذشته ۱۲ بار قیمت ارز دو برابر شده است. این در اثر مشکلاتی بوده که در اقتصاد کشور وجود داشته است؛ جنگ، تحریم‌ها، عدم مدیریت صحیح در اقتصاد کشور. این اشکالات وجود داشته و پول ما تضعیف شده است. اما غیر از این‌ها، یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که به وجود آمد، تلاطم‌هایی بوده که به اقتصاد کشور ضربه زده است. یعنی اگر ما در یک خط مستقیم و با شیب ملایم از ۷۰ ریال سال ۵۷ به ۳۰ هزار تومان قیمت ارز می‌رسیدیم، خیلی بهتر از این بود که در مقاطع مختلف با تلاطم‌های وحشتناک قیمت ارز تغییر کند. وی عنوان کرد: نکته دیگر، مساله انحصاری کردن اقتصاد کشور است. ما باید اجازه دهیم که اقتصاد، رقابتی باشد. این‌گونه سخت‌گیری‌ها در دادن مجوزها و یا تمدید مجوزها، کار صحیحی نیست. ما مجوز یک صراف را به بهانه این‌که باید سرمایه‌اش را چند برابر کند، تمدید نمی‌کنیم. این در حالی است که به کسانی که سرمایه‌های کلان دارند و کمتر از کار صرافی اطلاع دارند، مجوز صرافی می‌دهیم. این‌گونه اجازه رقابت را از صرافی‌های قدیمی می‌گیریم.

رییس اسبق کانون صرافان همچنین در ادامه گفت: همان‌طور که گفتم، از سال ۵۷ تاکنون نرخ ارز ۱۲ بار دو برابر شده و خیلی عجیب نیست که باز هم نرخ ارز دو برابر شود. اگرچه باید پول ملی تقویت شود، اما کاهش نرخ ارز در شرایطی است که قیمت همه کالاها پایین آید، نه این‌که قیمت زمین و مسکن سر به فلک بکشد و فقط زورمان به ارز برسد. بهتر است که قیمت‌ها به طور متعادل کم و زیاد شود. سمیعی افزود: پیشنهاد ما این است که دولت به جای تزریق ارز به بازار،  ملک‌های خود را به بازار عرضه کند و یا بانک‌ها را مجبور کند که ملک‌هایی را که با پول مردم خریده‌اند، به بازار عرضه کنند و فقط به تزریق ارز نپردازد.