عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی گفت: ما با انجام پروژه‌های برقی در عراق و صادرات خدمات فنی و مهندسی و انرژی می‌توانیم درآمد خوبی از این کشور داشته باشیم، می‌توانیم 30 تا 40 میلیارد دلار پروژه تعریف کنیم و غیر از صادرات برق؛ در کارخانجات این کشور هم حضور داشته باشیم.

حمیدرضا صالحی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره برنامه اتصال شبکه برق عراق به عربستان و تاثیر آن بر کوچک شدن بازار ایران اظهار داشت:  کشور عراق مثل هر کشوری به دنبال تامین انرژی خود از چند منبع است تا ضمن اینکه از تک‌منبعی درآید، بتواند تعادل ایجاد کند و از این حیث یک سیاست درست را دنبال می‌کند. عراق در نظر دارد به هر کشوری که امکان دارد اتصال برق داشته باشد تا در مواقعی که ایران در پیک تابستان و قطع اضطراری صادرات به این کشور قرار می‌گیرد، منابع دیگری مثل عربستان را هم داشته باشد، گرچه میزان ظرفیت ورود انرژی از دیگر کشورها از جمله عربستان به عراق کفایت نمی‌کند و به ایران نمی‌رسد و ممکن است چند سال طول بکشد، اما اصل قضیه روشن است که این اتفاق می‌افتد.

وی افزود: مسئولین کشور و سیاستمداران باید در نظر بگیرند که عراق فرصت طلایی و بکر برای انجام پروژه‌های برق است، این کشور زیرساخت لازم را ندارد و کمپانی‌های ما هم ظرفیت خالی دارند که استفاده از آن می‌تواند تبدیل به درآمد ارزی برای کشور شده و کسری درآمد غیرنفتی را جبران کند. ما با انجام پروژه‌های برقی در عراق و صادرات خدمات فنی و مهندسی و انرژی می‌توانیم درآمد خوبی از این کشور داشته باشیم، می‌توانیم 30 تا 40 میلیارد دلار پروژه تعریف کنیم و غیر از صادرات برق؛ در کارخانجات این کشور هم حضور داشته باشیم، غیر از بخش سرمایه‌گذاری در بخش توزیع هم حضور داشته باشیم. باتوجه به منابع خوبی که در این کشور داریم، می‌توانیم بخشی از شرکت‌های توزیع عراق را به مدت‌های 20 ساله تا 50 ساله کرایه کنیم و درآمد داشته باشیم.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تصریح کرد: قیمت برق در کشور عراق بالا است و مشکلی هم بابت پرداخت پول برق ندارند و از این حیث درآمد خوبی برای شرکت‌های ایرانی ایجاد خواهد شد، ضمن اینکه ایجاد اشتغال هم خواهیم کرد و این در صورتی است که جدی باشیم و از بازار عراق سهم بگیریم، اما اگر دیر بجنینیم شرکت‌های ترکیه، عربستان و امارات وارد می‌شوند.

وی گفت: اکنون شکی نیست که شبکه برق کشورهای عربی در حال گسترش است، از گذشته پلنی در رابطه با ارتباط شبکه برق فشار قوی تعریف کرده تا با اختلاف افق و پیک برق داد و ستد کرده و از احداث نیروگاه جدید خودداری کنند و به این ترتیب عراق هم به این شبکه متصل می‌شود.