مهرنوش حیدری

علی قنبری با تاکید بر اینکه اقتصاددانان احساس خطر جدی دارند، می‎گوید تورم در ایران در حال تبدیل به ابرتورم است و دولت باید هر چه سریع‌تر اقداماتی را برای برون‌رفت از وضعیت موجود در دستور کار قرار دهد.

در حالی که دولت با هدف ایجاد آرامش در بازار ارز و به استناد اینکه ارز 4200 تومانی عامل مهم بالا نگه داشتن قیمت‎هاست اقدام به اجرای طرحی موسوم به «جراحی اقتصادی» کرده است، بازار ارز با روند افزایشی قیمت‌ها روبروست. از سوی دیگر 61 اقتصاددان نهادگرا در نامه‎ای سرگشاده به سیاستگذار هشدار داده‎اند که ادامه روند کنونی می‎تواند اقتصاد ایران را در نقطه‎ای خطرناک قرار دهد.

 این اقتصاددانان با انتقاد از سیاست‌های اقتصادی دولت تحت‌عنوان «جراحی اقتصادی»، ریشه مشکلات اقتصادی را عوامل غیراقتصادی دانسته‌اند. یکی از کسانی که این نامه را امضا کرده است، علی قنبری، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس است.

وی درباره چرایی انتشار این نامه به «توسعه ایرانی» گفت: وضعیت اقتصادی کشور، وضعیت مناسبی نیست و قیمت‌ها به صورت سرسام‌آور بالا می‌رود و تورم در حال تبدیل شدن به ابرتورم است و همچنین شاهد هیچ‌گونه کنترلی در اقتصاد کشور نیستیم. وی در توضیح این مطلب افزود: متاسفانه شاهد رقابت عجیبی در گران شدن کالاهای مختلف هستیم و اقلام اساسی برای گروه‌های مختلف به ویژه اقشار آسیب‌پذیر مانند کارگران و کشاورزان و حقوق‌بگیران ثابت روز به روز گران‌تر شده و سفره‌ این عده کوچکتر شده و فشار مضاعفی را تحمل می‌کنند. وی افزود: با انتشار این نامه درصدد بودیم تا مطرح کنیم که مردم در فشار هستند و دولت باید به عنوان دولت اسلامی راهکاری مبتنی بر عدالت اجتماعی بیاندیشد؛ هم به محرومان و مستضعفان توجه کند و هم توسعه اقتصادی را به دنبال داشته باشد. با این نامه خطاب به دولت یادآور شدیم که سرمایه‌گذاری اقتصادی و درآمد حاصل از آن باید به سفره مردم و اقشار مستضعف واریز شود. وی هشدار داد: نباید اجازه دهیم شرایط به جایی برسد که صبر مردم به سر آید و در جامعه طغیان کنند، با این نامه هشدار دادیم تا مسئولان در جریان قرار گیرند و به فکر چاره‌جویی و حل مشکلات و گرفتارهای مردم برآیند. اکنون شاهد از بین رفتن قشر متوسط جامعه هستیم و جامعه در حال تبدیل شدن به دو قشر مرفه و مستضعف است که تقابل بین این دو قشر موجب ضرر و زیان کشور و جامعه می‌شود و ایران را از گردونه توسعه اقتصادی و پیشرفت بازمی‌دارد.

امیدواریم دولت  برای بهبود اوضاع  اقدام کند

این استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش که آیا دولت به این هشدارها واکنش نشان خواهد داد یا خیر، اظهار کرد: ما وظیفه و تکلیف خود را به عنوان اقتصاددانان دلسوز و طرفدار مردم و محرومان انجام داده و هشدارهای لازم را منتشر کرده‌ایم و در مقابل دولت موظف به نشان دادن عکس‌العمل و انجام اقدامات مناسب است. ما امیدواریم دولت تلاش و اقدامی برای بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم و جلوگیری از فشارهای بیشتر به اقشار مختلف انجام دهد.

ائمه جمعه به جای دولت  از مردم حمایت کنند

قنبری درخصوص صدور قطعنامه و موضع‌گیری شورای حکام علیه ایران و واکنش رئیس‌جمهور و دولتمردان مبنی بی‌اهمیت خواندن این موضوع،‌ تصریح کرد: متاسفانه وضع اقتصادی نه تنها رو به بهبود نیست بلکه در حال پس‌رفت و بدتر شدن است و سیاستمداران و به ویژه ائمه جمعه به جای اینکه از مردم و اقشار محروم و مستضعف حمایت کنند، از کارهای دولت دفاع کرده و آنها را توجیه می‌کنند. بنده معتقدم اکنون شرایط به‌گونه‌ای است که همه اقشار جامعه، دولت و ملت باید همسو و همدل شده و در جهت مقابله با مسائل و مشکلات کشور همراه شوند  و دولت در جهت بهبود وضعیت مردم باید طرح‌های مشخص و معینی ارائه کند و همچنین برای جلب اطمینان و اعتماد آنها و بالارفتن سرمایه اجتماعی گام‌های بلندی بردارد.

علی قنبری در گفت‌وگو با «توسعه ایرانی»: متاسفانه شاهد رقابت عجیبی در گران شدن کالاهای مختلف هستیم و اقلام اساسی برای گروه‌های مختلف به ویژه اقشار آسیب‌پذیر مانند کارگران، کشاورزان و حقوق‌بگیران ثابت روز به روز گران‌تر شده و سفره‌ این عده کوچکتر می‌شود

وی افزود: یک‌دست شدن دولت و نهادهای حکومتی مانند مجلس و قوه قضاییه، فرصت مناسبی برای مجموعه حاکمیت است تا برای جلب اعتماد عمومی اقدامی انجام دهد و اگر نتواند برای رضایت و بهبود معیشت مردم و همچنین بهبود وضعیت و جایگاه نهاد حاکمیتی در دل مردم کاری انجام دهد، شاهد بدتر شدن اوضاع خواهیم بود و فکر نمی‌کنم مردم قادر به تحمل و ادامه وضع موجود باشند.

فرصت زیادی برای بهبود شرایط باقی‌نمانده

وی در پاسخ به این پرسش که اگر دولت و مجموعه حاکمیتی هشدارهای اقتصاددانان را بشنوند و به آنها توجه کنند، چه مدت زمان برای بهبود شرایط اقتصادی کشور لازم است؛ گفت: به اعتقاد بنده زمان طولانی مدتی برای این مهم لازم است زیرا بخش‌ها و حوزه‌های مختلف در ساختار اقتصادی کشور از هم پاشیده شده و فرصت زیادی برای بهبود شرایط و جلب اعتماد عمومی باقی‌نمانده است،‌ اما دولت متاسفانه توجه چندانی به ساختار اقتصادی و بهبود وضعیت جامعه ندارد و در مدتی که دولت سیزدهم در مسند امور بوده، قیمت‌ها 4 تا 5 برابر شده، نرخ برخی کالاها تا 10 برابر بالا رفته و اقلام اساسی جهش قیمت داشته‌اند و فشار سنگینی بر گرده مردم وارد شده است.

وی تصریح کرد: در حالی‌که درآمد واقعی مردم، سرمایه‌‌گذاری و رشد اقتصادی کاهش یافته است و در عین حال ضریب جینی بدتر شده و سایر شاخص‌های اقتصادی نیز رو به پس‌رفت بوده؛ به حتم زمان نیاز است تا همه این موارد با یکدیگر هماهنگ شده و همچنین زمان زیادی لازم است تا اعتماد مردم به دولت، مجلس، قوه قضاییه، نهادهای حاکمیتی دوباره ترمیم شود؛ بنده فکر می‌کنم اگر همه با همه بر مساله مهم جلب سرمایه اجتماعی کار کنند و اعتماد مردم را بازگردانند، حداقل یک سال زمان نیاز است تا نشانه‌های بهبود اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و درآمدی مردم حاصل شود. مهم این است که روابط اقتصادی با روابط سیاسی و اجتماعی هماهنگ شود و در عرصه‌بین‌الملل سعی کنیم اعتماد عمومی را جلب و سرمایه‌های خارجی را جذب کنیم. قنبری تاکید کرد: ایران، کشوری بزرگ و با سابقه و فرهنگی کهن بوده و دارای معادن و ذخایر فراوانی است و آب و هوای متنوع دارد و در کنار آن کشور ما موقعیت استراتژیک مناسب دارد و دارای جایگاه مناسب در بین ملل مختلف است؛ ازاین‌رو اگر درراستای بهبود ساختار روابط بین‌المللی تلاش کنیم و با همه کشورها به عنوان دشمن برخورد نکنیم، حتم بدانید می‌توانیم با برقراری رابطه معقول با دنیا در عرض مدت زمان یک‌سال شرایط اقتصادی داخلی را بهبود ببخشیم.