سخنگوی ستاد مبازه با قاچاق کالا و ارز از آغاز برخورد قاطع و مستمر با لوازم خانگی قاچاق از امروز خبر داد.

به گزارش قرن‌نو، حمیدرضا دهقانی نیا گفت: بحث مبارزه با قاچاق لوازم خانگی از چند سال قبل به طور جدی در دستور کار قرار گرفته است. در سال۱۳۹۶ و زمانی که هنوز واردات لوازم خانگی آزاد بود، طبق قانون اعلام شد که ثبت سفارش منوط به ثبت شناسه کالا خواهد بود. در سال ۱۳۹۸، اعلام شد که کالاهای موجود در انبار و آماده توزیع نیز باید شناسه کالای خود را ثبت کنند. در سال ۱۳۹۹ نیز اعلام شد که تمام نقش آفرینان باید این رویه قانونی را اجرا کنند.وی با بیان اینکه برای مقابله با این کالاهای قاچاق، زیرساخت‌های قانونی و اجرایی فراهم شده است، بیان کرد: پیش از برداشتن این گام‌ها، میزان قاچاق لوازم خانگی در ایران بیش از دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بود اما این عدد در حال حاضر به حدود ۱.۶ میلیارد دلار کاهش یافته و قطعا برای پایین‌تر آوردن آن، باید برنامه‌ریزی‌های لازم را نهایی کرد.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به پیگیری‌های دولت برای مقابله جدی با قاچاق کالا اشاره کرد و افزود: دیروز جلسه‌ای با معاون اول رئیس جمهور داشتیم و امروز نیز جلسه‌ای با محوریت قرارگاه مقابله با قاچاق کالا برگزار شد و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، برخورد قاطع با لوازم خانگی قاچاق آغاز شده و به شکل مستمر ادامه خواهد داشت.

دهقانی نیا ادامه داد: پنج کمیته در ستاد مقابله با قاچاق کالا برای انجام تمام مراحل کار نهایی شده است. ما در مرحله نخست شناسایی را انجام می‌دهیم و محل عرضه، تجمیع و مسیر حمل و نقل کالای قاچاق رصد شده و به پلیس ارجاع داده می‌شود. در حال حاضر حدود ۱۳۰۰ وبگاه در زمینه عرضه این کالاها فعال هستند که باید مقدمات فیلتر شدن و برخورد با آنها فراهم شود.