معاون اول رئیس‌جمهور درخصوص اجرای طرح کالابرگ الکترونیک، عنوان کرد: هنوز کالابرگ آماده نشده است و ناچاریم پرداخت یارانه نقدی را ادامه بدهیم.

به گزارش ایلنا، محمد مخبر در پایان جلسه هیات دولت با حضور در جمع خبرنگاران، پیرامون زمان اجرایی شدن کالابرگ الکترونیکی، اظهار داشت: اجرای این طرح در دست دستگاه‌های دیگر است و دارند کار می‌کنند، اجازه دهید که زمان ندهم، اما واقعا فشار ما این است که در حداقل زمان ممکن این موضوع اجرایی شود.

بدون حذف ارز ترجیحی هم موج گرانی‌ها را داشتیم

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: اگر ما این ارز ترجیحی را حذف هم نمی‌کردیم مردم می‌دانستند که به دلیل تحولات بین‌المللی اتفاق افتاده و مصوباتی که در مورد حقوق ورودی، ارزش افزوده و برخی عوارض داشتیم، هزینه‌هایی تحمیل می‌شد که اگر حذف ارز ۴۲۰۰ را نداشتیم هم یک موج گرانی به هر حال داشتیم منتها این هم اضافه شد که دارد مدیریت می‌شود.

مردم حوصله کنند

وی در مورد آخرین وضعیت پرداخت یارانه‌ها و اینکه یارانه خردادماه چه زمانی قابل برداشت است، گفت: یارانه ماه اول ریخته شد و مردم هم برداشت کردند در مورد یارانه ماه دوم هم به موقع اجازه برداشت داده خواهد شد. بالاخره جبرانی که دارد انجام می‌گیرد برای اضافه هزینه‌ای ناشی از اصلاح صورت گرفته است.مخبر ادامه داد: نقشه راهی وجود دارد که یکی از این پازل‌ها حذف ارز ترجیحی بود برنامه‌های دیگر دولت دارد انجام می‌شود باید از مردم تشکر کنم که دارند تحمل می‌کند خواهش می‌کنم مردم حوصله کنند عُسر قبل از فرج است و یسر هم اتفاق می‌افتد.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه ۴ کالای بسیار اساسی و مهم هفته آینده قیمت مصرف‌کننده خواهند خورد، گفت: مردم هر تخلفی را مشاهده کردند به سامانه ۱۲۴ اطلاع دهند. یک گروه کالایی مهم نیز در حال برنامه‌ریزی است و به زودی قیمت مصرف‌کننده خواهد خورد. مجوز برای تعزیرات گرفته‌ایم که برخوردها را شدیدتر خواهد کرد.  تعداد کالاهای گروه پنجم بیشتر است، برنامه داریم. همه این گرانی‌ها به لحاط حذف ارز ترجیحی نیست. حقوق ورودی و عوارض بالا رفته است. ارزش افزوده و قیمتهای جهانی هم تأثیرگذار بوده است.

گرانی «بنزین اصلا مطرح نیست»

معاون اول رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی درخصوص گرانی بنزین سه بار جمله «بنزین اصلا مطرح نیست» را تکرار کرد.

وی همچنین در پاسخ به اینکه برای اجرای طرح سهمیه‌بندی نان زمان‌بندی در نظر گرفته شده است؟، گفت: خیر، ما همینطور از استان‌های کم جمعیت شروع کردیم آرام آرام می‌بریم به سمت استان‌های پرجمعیت تا کاملا با آرامش اجرا شود. چون روی نان و دارو خیلی حساس هستیم که هیچ تغییری نکند و اگر هم روی دارو می‌بینید قیمت‌ها تغییراتی دارد اقلامی هستند که در لیست مشمول یارانه نیستند.