مهرنوش حیدری

بازار ارز و سکه و طلا درپی اعلام سیاست جدید اقتصادی دولت غافلگیر شد.  این بازار دیروز پس از ماه‌ها آرامش نسبی، روز پرنوسانی را پشت سر گذاشت و نرخ ارز به حدود 30 هزار تومان افزایش یافت.

به گزارش «توسعه ایرانی»، برخلاف ماه‌های گذشته که نرخ ارز در محدوده 26 و نهایت 27 هزار تومان در نوسان بود در روز چهارشنبه 21 اردیبهشت 1401، هر دلار آمریکا به نرخ 29 هزار و 558 تومان معامله شد و این اسکناس حتی به محدوده 30 هزار تومان نیز نزدیک شد.

بررسی نرخ ارز در 10 سال گذشته نشان می‌دهد تحریم‌ها عامل اصلی نوسان قیمت دلار در بازار ایران بوده به طوری که دولت پایانی محمود احمدی‌نژاد و همچنین دولت دوم حسن روحانی از این گزند در امان نبوده‌اند و حتی در دولت دوازدهم دلار مبالغ بیش از 35 هزار تومان را نیز تجربه کرد و سرانجام در میانه کانال 25 هزار تومان به دولت ابراهیم رئیسی ارث رسید.

در اواسط پاییز 1400؛ ارزش دلار از 30 هزار تومان فراتر رفت و به طور میانگین در سال گذشته در کانال 27 هزار تومان جایگاه خود را تثبیت کرد. اما در روزهای اخیر این ارز در مسیر صعودی قرار گرفت و سرانجام در روز چهارشنبه پشت دروازه کانال 30 هزار تومان ایستاد. هرچند ماجرا به اینجا ختم نشد و تحت تاثیر افزایش نرخ ارز، قیمت‌ها در بازار سکه و طلا نیز روندی افزایشی طی کرد و سبب شد تا سکه  به نرخ 13 میلیون و 900 هزار تومان برسد.

 

چرایی نوسان نرخ دلار و سکه در بازار

ابراهیم محمد‌ولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران به «توسعه ایرانی» گفت: در بحث نوسانات نرخ طلا همیشه چند عامل مهم و موثر وجود دارد که یکی از این عوامل نرخ ارز در بازار است و از روز گذشته نوسان نرخ ارز سبب افزایش قیمت‌ها در بازار سکه و طلا شده است.

وی تصریح کرد: بر اساس مشاهدات عینی و بررسی‌هایی صورت گرفته و صحبت با صرافان باید گفت که هر دلار در نیمه روز چهارشنبه به حدود 30 هزار تومان رسید و همین مساله اثرات مستقیم بر نرخ‌ها در بازار سکه و طلا گذاشته است. دلیل عمده افزایش و نوسان قیمت‌ طلا به دلیل بالا رفتن نرخ دلار است؛ هرچند در روزهای گذشته انس جهانی با ثبات و آرامش مواجه شده و نوسان ندارد و شاید حتی در مسیر کاهشی حرکت کرده است.

وی بیان کرد: نوسانات نرخ ارز را شاید بتوان به دلیل اخبار منتشر شده از مذاکرات برجام، جنگ روسیه و اکراین و ... دانست و این‌گونه مسائل در نوسان نرخ‌ها بی‌تاثیر نیست.

**رئیس‌ اتحادیه طلا و جواهر در گفت‌وگو با «توسعه ایرانی»: در این روزها نسبت به 10 روز نخست ماه‌جاری شاهد کاهش چشمگیر میزان داد و ستدها به دلیل نوسانات شدید نرخ‌ها در بازار هستیم، البته ممکن است در این میان شاهد افزایش میزان معاملات برای مدت بسیار محدود مانند یک‌روز باشیم، اما درمجموع از تعداد معاملات و تقاضا در این بازار کاسته شده است

محمدولی در پاسخ به این سوال که ماه‌های متمادی شاهد تثبیت نرخ ارز در کانال 27 هزار تومان بودیم، آیا اتفاق خاصی در داخل کشور رخ داده و موجب افزایش نرخ‌ها شده است؛ گفت: مدتی نرخ ارز در این کانال قرار داشت و آرامش نسبی بر بازار حاکم بود اما یکی از دلایل این مساله را می‌توان اخبار منتشره از سوی خبرگزاری‌های کشورهای اطراف و حتی داخل کشور درباره برجام، تحریم‌ها، شرایط تجارت بین‌المللی و داد و ستدها و ... دانست و عمده‌ترین موضوع را می‌توان مربوط به نگاه مدیریتی به بازار ارز دانست و باید موضوع عرضه و تقاضا را مورد توجه جدی قرار داد تا عرضه را نسبت به تقاضا تراز نگه‌دارند در غیر این‌صورت وقوع چنین مواردی امکان‌پذیر است.

این فعال بازار طلا و جواهر در پاسخ به این پرسش که آیا بازار دچار شوک شده و تحت تاثیر طرح بزرگ اقتصادی دولت واکنش هیجانی نشان داده یا خیر؛ توضیح داد: در مورد طرح‌های دولتی نمی‌توانم وارد شوم و نظر دهم اما باید گفت هر رفتاری اگر بدون برنامه‌ریزی باشد؛ طبیعتا اثرگذار خواهد بود و اثر مستقیم و اولیه اقدامات و برنامه‌ها بر روی نرخ ارز و قیمت سکه و طلا خواهد بود؛ اما اگر اجرای امور با نگاه دقیق مدیریتی توأم شود و کارها به صورت کارشناسی شده و ادامه‌دار دنبال شود، حتم بدانید موجب بازگرداندن آرامش به بازار خواهد شد.

 

امیدوارم شرایط سال‌های 99 و 1400 دوباره تکرار نشود

محمدولی درباره احتمال تکرار شرایط سال‌های 1399 و 1400 و افزایش قیمت سکه تا 15 میلیون تومان بیان کرد: ما انتظار نداریم این اتفاق رخ دهد زیرا اگر قرار باشد این موضوع دوباره تکرار شود داد و ستدها تحت تاثیر قرار می‌گیرد و رکود بر بازار حاکم می‌شود. امیدوارم این اتفاق رخ ندهد و شاهد درایتی از سوی دولت برای کنترل بازار ارز باشیم تا از شدت و حدت نوسان نرخ‌ها کاسته شود و در نهایت به مساله مهم عرضه و تقاضا در بازار سکه نیز نگاهی داشته باشد زیرا این دو بازار مکمل یکدیگر هستند و با برنامه‌ریزی دولت می‌توان مانع وقوع اتفاقات دو سال اخیر در این بازارها شد. وقوع این موارد موجب خوشبینی در اقتصاد نیست.

 

کند‌تر شدن روند معاملات در بازار طلا و سکه

وی درباره میزان داد و ستد در بازار سکه و طلا توضیح داد: اکنون در 10 روز پایانی اردیبهشت ماه قرار داریم و باید گفت در این روزها نسبت به 10 روز نخست ماه‌جاری شاهد کاهش چشمگیر میزان دادوستدها به دلیل نوسانات شدید نرخ‌ها در بازار هستیم، البته ممکن است در این میان شاهد افزایش میزان معاملات برای مدت بسیار محدود مانند یک‌روز باشیم اما در مجموع از تعداد معاملات و تقاضا در این بازار کاسته شده است.

وی هشدار داد: ادامه این روند می‌تواند بحث تولید، تقاضا، داد و ستد بازار را کند‌تر کند.

محمدولی در پاسخ به این سوال که آیا مردم تحت تاثیر شرایط اقتصادی در روزهای اخیر اقدام به فروش مصنوعات طلا و سکه و ... کرده‌اند یا خیر، بیان کرد: در 10 روز نخست اردیبهشت ماه‌ جاری و زمانی که نرخ‌ها در بازار سکه و طلا کاهشی بود؛ نسبتا مردم برای فروش مصنوعات طلا و سکه‌های خود بیشتر اقدام می‌کردند اما اکنون که روند نرخ‌ها افزایشی است، مردم به عنوان فروشنده در بازار حاضر نمی‌شوند زیرا معتقدند ممکن است قیمت‌ها افزایش بیشتری داشته باشد به همین دلیل سراغ فروش دارایی‌های خود نمی‌روند.

 

پیش‌بینی وضعیت بازار سکه و طلا تا پایان اردیبهشت

 رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران تاکید کرد: در شرایط فعلی بازار واقعا پیش‌بینی وضعیت بازار برای روزهای آینده بسیار سخت است و نمی‌توان پیش‌بینی نسبت به وضعیت قیمت و بازار طلا داشت و اگر ما در زمینه عرضه و تقاضای ارز و سکه بتوانیم اقدامات مناسب انجام دهیم و میزان عرضه و تقاضا کنترل شود ، بازارها به سمت آرامش حرکت می‌کنند و در نتیجه شاهد بهتر شدن شرایط بازار در هر روز خواهیم بود اما اگر نوسانات روزهای اخیر ادامه یابد؛ نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی داشت اما ادامه این روند برای روزهای باقی‌مانده اردیبهشت دور از انتظار نیست.

 

افزایش چشمگیر قیمت سکه در بازار

محمدولی توضیح داد: در نیمه روز گذشته انس جهانی 1851 دلار و 70 سنت بود؛ یک مثقال طلای آبشده 17 عیار نیز 5 میلیون و 821 هزار تومان، هر گرم طلای 24 عیار یک میلیون و 790 هزار تومان، هر گرم طلای 18 عیار هم یک میلیون و 343 هزار و 800 تومان، هر قطعه سکه طرح جدید 13 میلیون و 900 هزار تومان، هر قطعه سکه طرح قدیم 13 میلیون و 250 هزار تومان، نیم سکه هم 7 میلیون و 600 هزار تومان، ربع سکه نیز 4 میلیون و 600 هزار تومان و سکه‌های گرمی هم 2 میلیون و 700 هزار تومان معامله شدند که نسبت به روزهای گذشته شاهد افزایش نسبتا بالایی را تجربه کرده‌اند. امروز 250 هزار تومان به قیمت سکه طرح قدیم و 600 تا 750 هزار تومان به نرخ سکه طرح جدید افزوده شده است.