سفیر سابق ایران در لبنان تاکید کرد که بهتر بود خود ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری به جای امیرعبداللهیان، وزیر خارجه دولت در نشست بغداد شرکت می‌کرد.

محمدعلی سبحانی در گفتگو با «انتخاب» درباره اجلاس بغداد و نتایج احتمالی این نشست گفت: من از ابتکار عراقی‌ها در مورد دعوت از تعدادی از رهبران منطقه‌ای و بین‌المللی خوشحال شدم. متاسفانه سال‌ها است مناسبات کشور‌ها تحت تاثیر اختلافات، بسیار تغییر کرده است و از برخی ضرورت‌ها گذشته‌اند؛ به عنوان مثال این اتحادیه‌های منطقه‌ای اعم از اتحادیه عرب، کنفرانس اسلامی و ابتکار‌های کشور‌ها که منجر به جمع شدن تعدادی از کشور‌ها برای هدف مشخصی، بسیار ضربه‌زننده بوده و کماکان به عنوان یک نقیصه بزرگی مطرح است.

او افزود: سیاست عراق در حال برجسته شدن است عراقی که به شکل دیکتاتوری اداره می‌شود توانسته تحت عنوان یک مشارکت نسبتا دموکراتیک، خودش را نشان دهد. زمانی که داعش وضعیت امنیتی عراق را بهم زد عراق توانست با شکست داعش به همراه یاران منطقه‌ای و بین المللی اش پیروز شود، امنیت را ایجاد کرد، انتخابات مهمی را برگزار کرد در نتیجه امروزه خودش را پیدا کرده تا جایی که چنین ابتکاری را رقم زده است. این اقدام در مجموع خوشحال کننده است البته شاید از مهمترین ضرورت‌ها برای کشور‌هایی است که در داخل با درگیری‌ها و جنگ‌های نیابتی مواجهند و در واقع بیشتر نیاز دارند به اینکه در منطقه، همگرایی ایجاد شود.

سبحانی ادامه داد: به هر حال این ابتکاری بود که عراقی‌ها انجام دهند و از نگاه بنده ابتکار بسیار جالب و خوبی بود، اما اینکه از حالا بخواهیم درباره نتایج این نشست اظهارنظر کنیم زود است هیچ کس نمی‌تواند ارزیابی دقیقی از اهداف این نشست، البته غیر از همگرایی منطقه‌ای داشته باشد اینکه هر کشور از تعدادی از رهبران دعوت کند و دور هم جمع شوند و درباره منطقه گفتگو کنند اقدام خوبی است، اما با چنین ترکیبی در چنین شرایطی، این‌ها صرفا تسهیل کننده است و فقط می‌توانیم اقدام مفید و سازنده‌ای است.

سبحانی اشاره کرد: در واقع حضور در این اجلاس و برگزاری جلسات خصوصی در سالن‌های اطراف آن، می‌تواند یک سری نتایجی را رقم بزند و ما شاهد این نتایج باشیم. اصولا اجلاس بغداد یک ابتکار و حرکت دیپلماتیک جالب بود که عراقی‌ها انجام دادند. البته‌ای کاش شخص آقای رئیسی فرصت پیدا می‌کرد و در این جلسه شرکت می‌کرد به هر حال دیدار آقای رئیسی با تعدادی از رهبران مهم منطقه‌ای و بین‌المللی و بیان مواضع ایران به عنوان کشوری که به دنبال صلح حل مشکلات منطقه است می‌توانست بسیار مفیدتر واقع شود.