استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا گفت: استلال‌هایی که برای توجیه حذف ارز ترجیحی اعلام می‎شود نخ‌نماست و مثل همیشه مساله قاچاق و ... اعلام شده است.

حسین راغفر در گفت‌وگو با ایلنا درباره تبعات حذف ارز ترجیحی گندم اظهار داشت: دولت با استدلال‌های نخ نما نسبت به حذف ارز ترجیحی گندم اقدام کرد، استدلال‌هایی که در دهه‌های بعد ازجنگ هر بار توسط مقامات دولتی، صرف نظر از اینکه چه دولتی و با چه شعاری سر کار است، مطرح می‌شود.

وی افزود: اگر طبق گزارش‌های اعلام شده امسال روزی یک میلیون بشکه صادرات نفت داشتیم، انتظار داریم که سال جاری چیزی حدود 100 میلیارد دلار درآمد ارزی داشته باشیم. حال سوال این است که چرا این درآمد دیده نمی‌شود و اثرگذار نیست؟

این استاد اقتصاد ادامه داد: دولت‌ها هر بار که می‌خواستند قیمت بنزین را بالا ببرند، مدعی شدند این افزایش قیمت برای کاهش قاچاق بنزین است یا اینکه پرمصرف‌ها از قشر ثروتمندان جامعه هستند و چیزی از این یارانه عاید فقرا نمی‌شود، بنابراین مجبوریم قیمت بنزین را افزایش دهیم و پس از مدتی اعلام می‌کنند با توجه به قاچاق بنزین در کشور باید قیمت ارز را هم بالا ببریم چراکه ارز بنزین برای کشورهای همسایه بسیار ارزان است و همین موضوع انگیزه برای قاچاق را بالا می‌برد.

دولت مدام آمارهای غیر واقعی به مردم اعلام می‌کند

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه همین موارد برای حذف ارز ترجیحی گندم اعلام شد، گفت: در این مدت دولت مدام آمارهای غیر واقعی به مردم اعلام کرد از جمله اینکه دو میلیون تن قاچاق گندم از کشور انجام می‌شود. این اظهارات در واقع همان استدلال‌های بی‌پایه و نخ‌نمایی هستند که دولت‌ها همواره در دهه‌های گذشته مطرح کرده‌اند و می‌کنند. با همین استدلال‌ها اقتصاد کشور به سمتی رفته‌ است که هر روز شاهد فربه‌تر شدن ثروتمندان و نحیف‌تر شدن فقرا در کشور هستیم.

راغفر ادامه داد: این بار هم دولت همان سناریوی گذشته را تکرار می‌کند اما جالب این است که اقدامات و رفتارهای دولت سیزدهم در همین ٩ ماه دقیقا ناقض وعده‌ها و شعارهایی بوده که در دوران انتخاب مطرح می‌کرد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به دلایل حذف ارز ترجیحی اظهار داشت: هر چند استدلال‌های بی‌پایه مانند جلوگیری از قاچاق اعلام می‌شود اما دلیل اصلی به بی‌انضباطی‌هایی مالی دولت ‌برمی‌گردد و موضوع این است که اگر دولت منابع ندارد چرا بودجه 1401 نسبت به بودجه سال گذشته 60 درصد افزایش پیدا کرده‌ است؟ هر بار به آنها تاکید شد که اگر ارز ندارید باید ارز را سهمیه‌بندی و بودجه‌بندی کنید و برای موارد اساسی تخصیص دهید اما اقدام موثری دیده نمی‌شود به‌طوری‌که در چند ماه‌ از سال گذشته رقم قابل‌توجهی کالاهای غیرضروری از جمله غذای سگ و گربه وارد کشور شده‌ است. دولت اگر ارز ندارد چرا این میزان از ریخت و پاش و  خروج ارز از کشور را مهار نمی‌کند.

وی تاکید کرد: در واقع یکی دیگر از دلایل اصلی، مساله خروج ارز از کشور است و این استدلال‌هایی که می‌آورند، بهانه است.

راغفر ادامه داد: معلوم نیست پس از حذف یارانه گندم و به دنبال افزایش قیمت آرد، چه اقدام دیگری باقی مانده که انجام دهند؟متاسفانه شاهد طرح استدلال‌های نخ نمایی هستیم که مدت زیادی است مشخص شده که این استدلال‌ها تنها برای حفظ منافع گروه خاصی بیان می‌شود، وگرنه حاکمیت مبالغ بسیار بزرگی را به عنوان یارانه می‌پردازد، اما وقتی زمان پرداخت و توزیع یارانه بین فقرا می‌شود چنین استدلال‌های نخ‌نمایی را تکرار می‌کند.