وزیر نفت اظهار داشت: تا پایان امسال بیش از 2.5 برابر وصول درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفت و گاز و میعانات و پتروشیمی را خواهیم داشت.

به گزارش ایرنا، جواد اوجی در حاشیه مراسم رونمایی از اسناد تکمیل زنجیره ارزش نفت کوره در پالایشگاه بندرعباس در جمع خبرنگاران گفت: با برنامه‌ریزی در توسعه میادین نفتی و گازی حداقل 4.5 میلیارد یورو قرارداد توسعه میادین نفتی و گازی با شرکت‌های داخلی و خارجی داشتیم و امروز نیز یک قرارداد دیگر به امضا می‌رسد.

اوجی تاکید کرد: در سال 1401 در توسعه میادین نفتی و گازی به‌خصوص میادین مشترک غرب کارون شاهد قراردادهای جدید خواهیم بود.وی در ادامه گفت: با شروع دولت سیزدهم از شهریورماه خوشبختانه شاهد افزایش صادرات نفت و گاز فرآورده و محصولات پتروشیمی به لحاظ حجمی و درآمد وصولی بوده‌ایم.

وزیر نفت اعلام کرد:‌ تا پایان امسال بیش از 2.5 برابر وصول درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفت و گاز و میعانات و پتروشیمی را خواهیم داشت.وی در ادامه بیان کرد: عمده فروش نفت و سایر محصولات نفتی به صورت ارزی و نقدی وصول شده و در طی دولت سیزدهم تمامی فروش زمان سررسید وصول شده مطالبات عمده فروش ارزی دریافت شده و بخشی نیز در قبال اقلام مورد نیاز کشور تهاتر شده است. وی یادآور شد: موضوع تهاتر نفت و کالا در بودجه 1400 بوده و در 1401 نیز منظور شده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: کلا فروش نفت در حیطه و اختیارات وزارت نفت است اما این ظرفیت ایجاد شده که برخی نهادها دستگاه‌ها و سایر وزارتخانه‌ها بتوانند از ظرفیت تهاتر برای تامین بودجه استفاده کنند.

وی با اشاره به برنامه کیفی‌سازی پالایشگاه‌ها گفت: در خصوص پالایشگاه‌هایی که در حال بهره‌برداری هستند برنامه کیفی سازی و ارزش افزوده محصولات در قالب هشت پروژه تعریف شده که خیلی از پروژه‌ها منتظر تنفس خوراک هستند. هر دو ماه در وزارت نفت جلسات رصد می‌شود و تا سه ماه آینده پروژه‌ها به بهره‌برداری برسند.

وی تاکید کرد: کیفی‌سازی محصولات پالایشگاه‌ها و ظرفیت پالایشگاهی به کاهش آلودگی محیط زیست کمک کرده ون هم ایجاد ارزش افزوده و اشتغال خواهد کرد.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه نه دولت و نه وزارت نفت هیچ گاه منتظر مذاکرات برجام نبوده است گفت:‌ به توانمندی صنعت نفت متکی بوده‌ایم و امروز 16.5 میلیارد دلار در قالب 55 طرح قرارداد و تفاهم‌نامه امضا شده است.