مهرنوش حیدری

 رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با تاکید بر اینکه ثبت‌نام برای خرید یخچال تنها محدود به یک برند ساید‎بای‌ساید است، گفت: این روزها بازار لوازم خانگی با رکودی چشمگیر روبروست و حجم فروش 50 درصد کمتر از سال گذشته است.بازار تولید لوازم خانگی داخلی ماه‌هاست که تحت‌تاثیر ممنوعیت واردات کالاهای خارجی به ویژه دو برند کره‌ای، روزهای خوشی را سپری می‌کند و محصولات ایرانی مورد اقبال مشتریان قرار گرفته است.

به گزارش «توسعه ایرانی»، از پاییز 1400 تا اکنون که واپسین روزهای بهمن ماه را سپری می‌کنیم برخی از تولیدکنندگان لوازم خانگی که مورد حمایت مسئولان بلندپایه کشور بودند، اقدام به افزایش نرخ محصولات خود کردند که موجب گلایه‌های فراوان مصرف‌کنندگان شد و روند افزایش قیمت‌ها تا آنجا اوج گرفت که مقام معظم رهبری نیز از عملکرد این تولیدکنندگان با وجود حمایت‌ها، انتقاد کردند و خواستار رسیدگی به وضعیت موجود شدند. در ماه‌های اخیر افزایش 8 تا 12 درصدی نرخ‌ها در بازار لوازم خانگی اتفاق افتاده و سبب شده تا سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و وزارت صمت؛ تولیدکنندگان را مکلف به کاهش قیمت‌ها کرده و 23 بهمن ماه را آخرین مهلت برای اصلاح قیمت‌ها و بازگردان  نرخ کالاهای گران شده به قیمت‌های قبلی تعیین کند.

تقریبا چند روزی است که از پایان این مهلت گذشته و به گفته اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی به طور میانگین 10درصد از قیمت لوازم خانگی که در ماه‌های اخیر افزایش یافته بود، کاسته شده است.

صفر تا صد ماجرای ثبت‌نام  برای خرید لوازم خانگی

تنها مشکل این بازار به روند صعودی نرخ‌ها محدود نمی‌شود بلکه پدیده جدیدی در بازار اتفاق افتاده که به گفته مخاطبان روزنامه، برخی از فروشگاه‌ها اقدام به ثبت‌نام برای فروش برخی کالاها و محصولات داخلی می‌کنند که این مساله موجب اعتراض‌ها و گلایه‌های مصرف‌کنندگان شده است.

 گلایه این شهروندان را با اکبر پازوکی مطرح کردیم، وی به «توسعه ایرانی» گفت: ثبت‌نام برای فروش انواع یخچال صحت ندارد و شهروندان می‌توانند نام برندی که نسبت به ثبت نام و پیش‌فروش یخچال‌های خود اقدام کرده را به اتحادیه اعلام کنند تا ما این موضوع را پیگیری کنیم. وی افزود: بعضی از اجناس مانند سایدبای‌ساید به دلیل اینکه به طور 100درصدی در داخل تولید نمی‌شود با مشکلاتی برای تحویل مواجه شده است. یخچال سایدبای‌ساید توسط همه شرکت‌های داخلی تولید نمی‌شود و ما با محدودیت تولید در برخی مدل‌ها مواجه هستیم. وی بدون اشاره به نام برند تولیدکننده یخچال سایدبای‌ساید ایرانی اظهار کرد: البته این مساله مربوط به یک شرکت است که این تولیدکننده در برخی مواقع به خاطر اینکه بتواند محصول خود را به بازار برساند و محصولاتش به دست دلال و محتکران نیفتد در بعضی فروشگاه‌های نمایندگی خود که جزو اعضای دارای جواز کسب اتحادیه هستند، اقدام به ثبت‌نام کرده و پس از مدتی کالا را به مشتریان تحویل می‌دهد. وی تاکید کرد: اگر غیر از یخچال‌های سایدبای‌ساید در مورد فروش سایر محصولات لوازم خانگی ثبت‌نام صورت گرفته به ما اطلاع دهید تا به سرعت موارد را پیگیری کنیم.

 بازار کاملا راکد است زیرا اجناس و لوازم خانگی آنچنان گران‌ شده است که مردم قدرت خرید ندارند و اگر محصولی فروخته می‌شود یا دزد به خانه‌ای زده و یا خانواده برای تهیه جهیزیه ناچار به خرید هستند.

خودکفایی در تولید سایدبای‌ساید از خرداد 1401

پازوکی در پاسخ به این پرسش که آیا اکنون کمبود کالای ایرانی در زمینه تولید و توزیع وجود دارد یا خیر؛ بیان کرد: هیچ‌گونه کمبود کالا و لوازم خانگی در زمینه تولید و توزیع وجود ندارد و فقط شرکت‌های داخلی در زمینه تولید سایدبای‌ساید با مشکلاتی مواجه هستند که انشاالله از اواخر بهار 1401 شاهد رفع کامل این مشکل خواهیم بود.

وی توضیح داد: تولید ساید بای ساید با یخچال فریزهای معمولی، دوقلو، یخچال‌های بالا و پایین متفاوت است و تکنولوژی مورد استفاده در تولید آنها بایکدیگر فرق دارد. وی تاکید کرد: از سال آینده شرکت‌های سام، جی پلاس، ایکس‌ویژن و دیپوینت اقدام به تولید یخچال سایدبای‌ساید خواهند کرد و از خرداد 1401 شاهد تولید و تامین نیاز 100درصدی یخچال‌های ساید بای ساید در داخل کشور خواهیم بود.

تولید محصولات پرمصرف خانگی در کارخانه‌های داخل کشور

پازوکی عنوان کرد: در 4 دهه گذشته برای صنعت لوازم خانگی هیچ نقشه راهی نداشته‌ایم که از کجا به کجا قرار است برسیم و چه لوازمی باید در داخل تولید شوند؛ پس از سال 1396 که واردات لوازم خانگی ممنوع شد؛ تولیدکننده به امنیت اقتصادی برای سرمایه‌گذاری بر روی برخی کالاهای پرمصرف رسید؛ کالاهای پرمصرف مانند ماشین لباسشویی، یخچال فریزر، کولر گازی، ساید بای ساید، ماشین ظرفشویی و ... که در این سال‌ها فقط در کشور تقریبا تولید نمی‌شد و اگر محصولی را تولید می‌کردیم برای مواد اولیه و قطعات و حتی ورق  استیل وابسته به واردات بودیم و فقط قادر به سرسهم‌بندی بودیم اما اکنون در حال راه‌اندازی خطوط تولید هستیم و خوشبختانه اکنون شرکت پاکشوما قادر به تولید کولرهای گازی در داخل کشور است و جالب اینکه حتی موتور‌های این کولرها در داخل ایران تولید می‌شود.

وی تاکید کرد: شرکت‌هایی داریم که 80 تا 85 درصد تولید و مواد و قطعات را در داخل کشور تولید می‌کنند و از واردات بی‌نیاز شده‌ایم.

پازوکی گفت: با توجه به شرایط فعلی می‌توان مدعی شد که خرداد 1401 می‌توان به تولید 100درصدی یخچال‌های ساید‌بای‌ساید در داخل کشور و توسط تولیدکنندگان داخلی امیدوار بود زیرا اکنون خطوط تولید این شرکت‌ها راه‌اندازی شده‌ است.

رکود عمیق بازار لوازم خانگی  در آستانه نوروز

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی وی درباره وضعیت بازار شب عید توضیح داد: بازار کاملا راکد است زیرا اجناس و لوازم خانگی آنچنان گران‌ شده است که مردم قدرت خرید ندارند و اگر محصولی فروخته می‌شود یا دزد به خانه‌ای زده و یا خانواده برای تهیه جهیزیه ناچار به خرید هستند. هرکس به فراخور حال و بودجه و توان اقتصادی که در اختیار دارد نسبت به خرید لوازم خانگی اقدام می‌کند.

وی توضیح داد: مقایسه وضعیت بازار لوازم خانگی در روزهای پایانی سال 1400 نسبت به مدت مشابه در سال 1399 نشان دهنده رکود 50 درصدی نسبت به سال گذشته در این بازار است. امسال شاهد رکود بیشتری در صنعت لوازم خانگی و میزان فروش محصولات هستیم و بعید به نظر در اسفندماه شرایط تغییری کند زیرا مردم قدرت خرید ندارند و قادر به تعویض لوازم خانگی خود با محصولات جدید و نو نیستند. اگر مردم توان اقتصادی داشته باشند نسبت به خرید محصولات جدید و به‌روز‌تر اقدام می‌کنند امروز متاسفانه همه به دنبال تعمیر لوازم خانگی هستند زیرا قدرت خرید ندارند.  

چرایی الزام شرکت‌ها به اصلاح 10درصدی نرخ‌ها

وی درباره کاهش قیمت لوازم خانگی در این بازار در روزهای اخیر توضیح داد: از آبان ماه برخی شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی اقدام به افزایش قیمت 8 تا 12 درصدی بعضی از محصولات خود کردند و این شرکت‌ها اعلام کردند که از سازمان حمایت و وزارت صمت دارای مجوز برای افزایش نرخ هستند؛ در هفته‌های اخیر سازمان حمایت و وزارت صمت اعلام کردند که مجوز افزایش قیمت شرکت‌ها و تولیدکنندگان تایید نشده و این عده را مجبور کردند تا قیمت‌ها را بازگردانند . به غیر از یکی دو شرکت و همچنین یکی دو قلم جنس که شرکت‌ها در حال رایزنی با وزارت صمت هستند و همچنین باید فاکتورهای خود را به سازمان حمایت ارائه دهند تا تایید شود که آیا می‌توانند این کالاها را گران کنند یا خیر؛ بنابراین از این سازمان مجوز دهند برای اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی مشخص می‌شود که با حمایت وزارت صمت و سازمان حمایت، تولیدکنندگان مجوز افزایش قیمت محصولات خود را دارند در غیر این صورت این کار صورت نخواهد گرفت.

وزارت صمت و سازمان حمایت اسامی شرکت‌ها را اعلام کنند

وی گفت: از اعلام اسامی شرکت‌ها معذورم و سازمان حمایت و وزارت صمت باید آنها را اعلام کنند اما باید بگویم بر روی قیمت یخچال و یخچال‌ فریزرهای دوقلو تغییر قیمت داشته‌ایم و بعضی از شرکت‌ها نیز نسبت به تغییر قیمت همه کالاهای خود اقدام کرده بودند و با صحبت‌ها این قیمت برگردانده شد. بعضی از شرکت‌ها کالاهای متنوع داشتند که آنها نیز ملزم به بازگرداندن نرخ‌ها شدند.